Citat:
Ursprungligen postat av
polagom
Vad menar du med skrotas ut? Skrotas den eller säljs den menar du?
Hur många skrotar egentligen Teslabilar.
Skrotas ut, som i att ägaren lämnar bilen till skrot för destruering, man anser inte att den är värd någonting. Är det oklart så kan du läsa mer på transportstyrelsen hur det funkar i Sverige:
https://transportstyrelsen.se/avregi...och-skrotning/
Snitt-milen påverkas givetvis av alla bilar som krockas och döms ut för att sen säljas på export/som delar som givetvis har gått kortare än en bil som är slut, vilket drar ner detta värde.
Sen är USA en djävligt speciell marknad, att åka en gammal bil är sjukt pinsamt och värdeminskningen är mycket mer aggressiv än tex i Sverige där en bils "bruksvärde" mer avspeglar en begagnad bils värde än hur gammal den är.
Skall jag vara ärlig mot mig själv så kommer jag iofs nog att köra min bruksholk/sparbössa till skroten om något dyrt händer och då har den "bara" 28 000 mil på mätaren, men det är också för att jag är sugen på en ny bil och att den trots misshandel bara vägrar att dö. Det är nog rimligt att anta att när en bil gått mellan 30 och 40 000 mil så har man nått bilens ekonomiska livslängd, då varje större reparation eller service är delar av eller tom överträffar bilens värde.