Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-08, 10:16
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Nu säljs ju förvisso majoriteten av elbilarna som företagsbilar som sedan säljs begagnade till privatpersoner efter 3år.

Det är väl väldigt bra för dom som vill kunna köpa en begagnad elbil istället för en 3år gammal fossilbil som man blir ruinerad att köra med dagens bränslepriser.

Bonussystemet har varit avgörande för att dra igång elbilsförsäljningen, nu fyller det inte längre någon funktion och tas således bort.
Det är bra att bonussystemet togs bort. Även positivt att slopandet skedde plötsligt, så att bilhandlare inte kunde göra massor av spekulationsaffärer.

Men många leasingbilar kommer aldrig ut på den svenska begagnatmarknaden. I nuläget exporteras ungefär 10 000 stycken bilar varje månad.
Leveranstiderna på nya bilar, gör att det i hela Europa är en enorm efterfrågan på bättre begagnade bilar.
Dessutom gör den svaga svenska kronan, att utländska köpare kan handla till fyndpriser.
Citera
2022-11-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det kan väl vara svårt att ladda hemma om du ska till fjället men visst. Du får helt enkelt hålla tummarna för att elpriset sjunker eller stannar kvar för nu ligger priserna betydligt högre om man kollar på fast pris. Vattenfall hade 400öre/kwh för ett 1 årigt fast avtal

Varför ska jag bry mig om det?
Jag skrev ju att jag laddar för 1,13 till juni 2026. Mitt nuvarande avtal sträcker sig dit.
Citera
2022-11-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
4 kronor/kWh ligger tydligen de fasta avtalen på.
Men de som laddar på jobbet, tjänar de svarta pengar eller deklarerar de?

Beror naturligtvis på var du bor.
Jag i SE3 band mig i juni på 1,13 i fyra år.
Vi har fjärrvärme till huset så förbrukningen är inte så stor, men ökas rejält med elbil såklart.
Med 1,13:- / kWh blir det billiga mil när man får tillbaka 9,50:- per mil från Skatteverket

Om man deklarerar om man jobbar svart och kör elbil har jag ingen aning om. Vad tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Bra av regeringen. Varför skall vanligt folk sponsra deras lyxbilar.

Ett steg i rätt riktning. Hoppas att målet är att få bort alla onödiga former av bidrag och låta människor ta ansvar för sitt leverne och handlande. Hoppas nästa steg är slopat ränteavdrag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Vad menar du med skrotas ut? Skrotas den eller säljs den menar du?
Hur många skrotar egentligen Teslabilar.
Skrotas ut, som i att ägaren lämnar bilen till skrot för destruering, man anser inte att den är värd någonting. Är det oklart så kan du läsa mer på transportstyrelsen hur det funkar i Sverige: https://transportstyrelsen.se/avregi...och-skrotning/
Snitt-milen påverkas givetvis av alla bilar som krockas och döms ut för att sen säljas på export/som delar som givetvis har gått kortare än en bil som är slut, vilket drar ner detta värde.

Sen är USA en djävligt speciell marknad, att åka en gammal bil är sjukt pinsamt och värdeminskningen är mycket mer aggressiv än tex i Sverige där en bils "bruksvärde" mer avspeglar en begagnad bils värde än hur gammal den är.

Skall jag vara ärlig mot mig själv så kommer jag iofs nog att köra min bruksholk/sparbössa till skroten om något dyrt händer och då har den "bara" 28 000 mil på mätaren, men det är också för att jag är sugen på en ny bil och att den trots misshandel bara vägrar att dö. Det är nog rimligt att anta att när en bil gått mellan 30 och 40 000 mil så har man nått bilens ekonomiska livslängd, då varje större reparation eller service är delar av eller tom överträffar bilens värde.
Citera
2022-11-08, 10:27
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Elbil går i graven. Vätegas blir drt

Det uttalandet diskvalificerar dig från diskussionen...
Citera
2022-11-08, 10:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Beror naturligtvis på var du bor.
Jag i SE3 band mig i juni på 1,13 i fyra år.
Vi har fjärrvärme till huset så förbrukningen är inte så stor, men ökas rejält med elbil såklart.
Med 1,13:- / kWh blir det billiga mil när man får tillbaka 9,50:- per mil från Skatteverket

Om man deklarerar om man jobbar svart och kör elbil har jag ingen aning om. Vad tror du?
Och ännu mer tjänar de som svarttankar el på jobbet utan att betala förmånsavgift. Missbruket kostar de som skattar ärligt, en hel del. Vi andra betalar dem en hyfsad timpenning för att köra bil.
Senast redigerad av wwr 2022-11-08 kl. 10:37.
Citera
2022-11-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Elbilar är ju kraftigt överprissatta från scratch. En äldre fossilbil som kan och går att till stora delar reparera själv och som inte innehåller all digital teknik men som gör jobbet, tar dig från a til b måste ju vara betydligt mer miljövänlig då man kan byta delar på den. Man behöver inte byta ut hela bilen efter några år när elektroniken lägger av.

Det måste ju vara sämre för miljö och den egna ekonomin även, att skrota en elbil efter några år när den likt en dator inte fungerar längre och måste kasseras, mot att tex ha en äldre kombi , vovlo tex, där man kan byta slitage delar till och från vid behov. Istället för att hela jävla kretskortet i elbilshelvetet lägger av och kostnaden blir densamma som en ny elbil eller att man rent av får hämta ut en ny istället.

Vilket skitsnsck att det skulle vara bra för miljön. Dessutom, dom här elbilarna som är budget, typ 500k, är karossen plast eller vad är det, dom känns så jävla plastiga? Jag litar inte på att materialet är plåt. Allt det digitala, ser fancy ut men är det tillförlitligt, vad händer om panelen lägger av, bilarna känns osäkra, kan dom bli hackade under färd?

Du har helt rätt i att behålla sin nuvarande bil så länge som möjligt är mest miljövänligt, men tyvärr funkar det inte så och all kan inte och vill inte köra begagnade bilar. Inse hur dyra begagnade bilar skulle bli om de flesta slutade köpa nytt och letade begagnat? Priserna skulle gå i taket så att även de skitigaste sämsta jävla bilarna skulle bli svindyra.

Finns helt enkelt inte nog med bra begagnade bilar och slutar de flesta köpa nytt så tillkommer ju heller inga nya begagnade bilar på marknaden, så nya bilar måste säljas konstant om det ska finnas några begagnade till rimliga priser.

Så om vi nu konstaterat det så inser vi att om vi ändå måste sälja nya bilar så är det bättre att dom är eldrivna än fossila.
Citera
2022-11-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Sänk då också skatterna, ffa på inkomst, och avskaffa den progressiva skatten helt. Då betalar alla själv för sina behov och preferenser efter förmåga - bilar, sjukvård osv. Inga bidrag utgår till någon. Barnbidraget kan också avskaffas helt, i synnerhet de progressiva barnbidragen med flerbarnstillägg. Skaffar man barn till världen bör man kunna försörja de.

Kan bara hålla med.

Det är dags att börja tala om de medborgerliga skyldigheterna. För att få ta del av de medborgerliga rättigheterna så ska man först uppfylla de medborgerliga skyldigheterna.
Citera
2022-11-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Du har koll på att det är viktigt att inte spä på inflationen va?! Vi har en inflation på nästan 10%, att stoppa in mer pengar spär på situationen, lite som att försöka släcka en brand genom att hälla på bensin.

Inflationen må vara 10%, men de faktiska prisökningarna i vissa matbutiker är långt över det om man har oturen att vilja köpa "fel" varor.

Vissa saker har gått upp 30%, andra 40% och kaffe har väl gått upp mer än 50%
Citera
2022-11-08, 10:33
Avstängd
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Dieselbilar är helt fantastiska för miljön. Släpper ut praktiskt noll jämfört med andra bilar.

Det är väl ingen som påstår?
Klimatbonus en är bara en i raden legala skattemygel som det fega borgarpacketi sina fredade zoner ägnar sig åt.
När man nu belyser deras deras förmåner så bli det ett jävla liv.
Grisar tenderar ju att skrika högt.
Citera
2022-11-08, 10:39
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Tror absolut inte elbilsförsäljningen dog. Om några år kommer det inte finnas några fossilbilar ändå eftersom tillverkarna är på väg att slutat tillverka dem. Elbilar kommer dessutom bli billigare / kWh när batteriproduktionen skalas upp. Finns redan idag några alternativ i 250-300k klassen som är intressanta för stadspendlare.

Elbilar är framtiden vare sig du vill det eller inte.

Ja, tekniken är så totalt överlägsen otto och dieslar att det nästan är löjligt. Då pratar vi inom många områden, inte enbart verkningsgrad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback