2022-11-07, 15:09
Medlem
Ska börja med att säga att vi har remiss till ögonläkare (men kön är på minst 1 månad). Men vill vara så förbered jag kan. För varje vårdbesök är en ganska krånglig grej.

Mitt barn, 14år pojke, har fått olika stora pupiller. Alltid vänster öga som blir förstorat. Gör även ont ibland när han tittar åt sidan, även svårt för att följa mitt finger ögonen hoppar liksom tillbaka till mitten när dom kommit längst ut till vänster. (Har även dimsyn ibland men det är sen länge så tror inte det hör ihop).

Det började för någon månad sen i samband med att vi var in på akuten då han hade blod i urinen och sedan även kaskadkräktes. Hade även några dagar innan dess slagit i huvudet hårt vid ett anfall, inte så han slog hål men ändå hårt. Läkaren kollade ögonen men kunde inte se så bra (barnet var inte så samarbetsvillig just då) och tyckte alla värden såg bra ut och trodde inte det hade något med övrigt att göra. Vi släppte det då eftersom ögonen gick tillbaka och pupillerna blev jämnstora.

Men sen återkom det efter en vecka eller två, försvann för att sedan återkomma. Då kontaktade vi sjukvården igen. Och nu återkommer det allt oftare. Kan vara någon dag mellan bara.

Det är inte i samband med frekvent antal anfall han får det så tror inte det har med hans epilepsi att göra. Och han har haft värre ep-perioder tidigare i livet utan att pupillerna ändrats. Ingen medicinändring har nyligen gjorts heller. Dock så har han ganska "tuffa" mediciner för sin ep och "lättare" för sin UC.

MR på hjärnan är rätt nyligen gjord utan några anmärkningar, förutom någon slags vit substans förändring i några bakhorn tror jag det var. Något som funnits där länge och inte förändrats nämnvärt.

Någon som har koll och vet vad olika storlek på pupiller kan beropå? Just att det kommer och går med.
Citera
2022-11-07, 16:19
Medlem
Jagozars avatar
Låter som regnbågshinneinflammation (irit).
Citera
2022-11-07, 17:12
Medlem
Sqeptisks avatar
Hade inte David Bowie samma "åkomma" på något gammalt skivomslag
Citera
2022-11-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Jo, hans ena pupill kunde inte dra ihop sig, sades bero på hjärnskada.
Citera
2022-11-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Låter som regnbågshinneinflammation (irit).

Tack för tips! Läste lite snabbt och verkar intressant, han har precis fått sin ulcerös kolit (för 1 år sen) så kan ju mycket väl kommit i samband med det. Men det som inte verkar stämma är att pupillen inte blir liten utan stor. Men ska läsa på mer. Och om Bechterews sjukdom med, för han har fått så mycket mer ont i kroppen och speciellt i ländryggen.

Har du själv erfarenhet av irit?
Citera
2022-11-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Tack för tips, sambon sa att det var en påverkan från ett slagsmål. Slogs om en tjej.
Citera
2022-11-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jo, hans ena pupill kunde inte dra ihop sig, sades bero på hjärnskada.

Ja det var hjärnskada jag oroade mig för först. Men den andra läkaren (som jag inte skrev med ovan) som kollade honom sa att det inte var möjligt typ om han inte varit medvetslös. Och tyckte vi skulle släppa det helt för det var säkert helt normalt. 😬 Men sen hade vår ordinarie läkare skickat iväg remiss visade det sig. Så det känns ändå skönt.
Citera
2022-11-07, 21:31
Medlem
Har det själv 65 år å fick reda på det hos optikern..läst en del på nätet å det är ganska vanligt det skiljer lite...inget att bry sig om ....
Citera
2022-11-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har det själv 65 år å fick reda på det hos optikern..läst en del på nätet å det är ganska vanligt det skiljer lite...inget att bry sig om ....

Ja jag hoppas att det inte är något. Han har så mycket annat redan.

Men det kommer och går för dig med?
Blir pupillen större eller mindre, den som ändras?
Och har du även ont när du kollar åt sidorna?
Citera
2022-11-08, 06:49
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelcore
Tack för tips! Läste lite snabbt och verkar intressant, han har precis fått sin ulcerös kolit (för 1 år sen) så kan ju mycket väl kommit i samband med det. Men det som inte verkar stämma är att pupillen inte blir liten utan stor. Men ska läsa på mer. Och om Bechterews sjukdom med, för han har fått så mycket mer ont i kroppen och speciellt i ländryggen.

Har du själv erfarenhet av irit?

Min pappa har irit sedan säkert 10 år tillbaka. Han får 4-5 skov per år som måste behandlas med kortisondroppar och pupillutvidgande droppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in