Citat:
Ursprungligen postat av
ABanderas68
Nope. 32 mil säger Volvos körsträckemätare. Man får nog köpa ett dieselaggregat och ha som reserv i bagageluckan.
https://www.volvocars.com/se/v/cars/electric-car/range/
Tror jag inte riktigt skrev färdigt min tidigare mening. Det jag tänkte säga var att visst kan man nån enstaka gång köra 50 mil i sträck om man har säg diesel eller bensin, men det är jobbigt tycker jag.
Blir hungrig, pissnödig osv och vill helt enkelt ta en paus, så 25 mil är tillräckligt för mig, sen ladda och äta osv. Stannar gärna tidigare än så också, säg efter 20 mil.
Viktigt att tänka på med elbil är att det oftast är bättre att ta säg 2 laddstopp även om man kan klara sig med ett då bilarna laddar märkbart snabbare om man har låg laddning kvar, så istället för att ladda från säg 40% kvar till 90% eller nåt så är det bättre att ladda vid 10%, ladda till säg 60% och köra vidare då det kommer gå så snabbt att ladda mellan dessa procent. Sedan när man är nere på 10% igen så kan man ladda en gång till på säg 10-15 min.
Men det beror ju på vad man tänkt göra när man stannar också. Ska man äta något som tar lite tid, så låter man ju den stå och ladda tills man är tillbaka så klart, även om det tar 40 min.
Förutom om man ser i appen att man hunnit ladda fullt och ändå måste sitta kvar en stund till, då bör man tänka på andra bilister som också vill ladda och ta och flytta bilen.