En intressant fråga och som långvarig medlem och moderator är det något jag frågat mig många gånger.
Vi har till och med gjort ett försök med ett debattforum där vi ställde upp hårda krav och regler på hur debatten borde föras. Det misslyckades förstås rejält.
(FB) Flashback Debatt
Förra året ställde jag ungefär samma fråga:
(FB) Går det att förbättra debattklimatet här? Vill vi det?
2005 ställde en kortvarig medlem -
#free or dead - också frågan
(FB) Knasigt debattklimat här
Och det är nog så att det finns många skäl till att vilja diskutera på ett forum som Flashback, jag fruktar att en konstruktiv debatt inte ligger högst på listan.
Det finns de som inte tycker sig få eller törs skriva eller säga sina åsikter på annat håll - typ de som har en avvikande åsikt politiskt (kan vara allt från moderater bland grovarbetare, sverigedemokrater på en skola, kommunister på Djursholm osv till de som på riktigt kan riskera sitt liv om de har en avvikande åsikt om homosexualitet eller i religiösa frågor). De kan skriva av sig här och om de ger fan i att avslöja för mycket om sitt liv, utan konsekvenser i vanliga livet.
Det finns de som närapå kissar ner sig när de kan starta nån trolltråd som provocerar ett gäng.
Det finns de som har i uppdrag att bedriva nån opinion, påverka eller styra debatten på något sätt, eller kväsa nån annan som för fram något som är obehagligt för dem själva eller deras uppdragsgivare.
Och dessa grupper är nog högljuddare än de som försynt vill föra en sansad debatt där man kan lära sig något från varandra.
Jag hade gärna medverkat till att skapa någon form av skyddad verkstad för sådana personer, men jag kan inte se hur det kan göras på ett forum för alla som Flashback. Det är nog tyvärr så att dessa sansade personer tvingas diskutera i mindre grupper i slutna rum.
Men, om någon som är klokare än jag kan komma på ett sätt, så stödjer jag det väldigt gärna.