2023-02-11, 05:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågan är alltså hur man kan ha en så konstruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?

Det var väl inte mycket till frågeställning?

Mer att tänka på?

Inget någon säger före ordet "men" spelar någon roll, finns flera sk. "social kompetens" tumregler folk kan tänka på.
Citera
2023-02-11, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågan är alltså hur man kan ha en så konstruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?

Det finns en aspekt som är omöjlig att lösa. Om den du debatterar med håller fast vid sin åsikt pga att det ger personlig vinning men samtidigt inser att det inte är ett rumsrent argument, då kommer den personen sakna intresse av att föra en konstruktiv diskussion.
Citera
2023-02-12, 07:05
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Du tar upp flera "fakta" utan att gå till botten med dessa.

Vilka tänkesätt handlar det om i praktiken och på vilket sätt påverkar det samtalet på Flashback?

Det är inte fakta mer än ett påpekande att kvinnor och män är olika och tänker olika och ser olika saker i samtal.

Övrig diskussion om detta kan tas i transdebattråd?
Citera
2023-02-12, 07:47
Medlem
skoputss avatar
Undvik affekter och personangrepp är mitt förslag.

Två klockrena exempel på det motsatta har postats i denna tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Jano
Hur konstruktiva diskussioner tror du det förs på flashback? Så konstruktiva att de skulle kunna vara samhällsomvälvande om folk där ute bara gav det en chans? Get outta here

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad gör då du här om du anser att inga konstruktiva diskussioner förs ?
Vill du ha konstruktiva diskussioner så kanske Flashback är fel ställe för dig.
Du verkar vilja gnälla du med. Gnälla om hur dumma i huvet människor är.
Jamen gnäll på vettja. Du spyr ur dig missnöje likt andra.
Vi är missnöjda över olika saker. Du på ditt och jag på mitt och övriga medlemmar på sitt.
The same shit you know.
Senast redigerad av skoputs 2023-02-12 kl. 07:49.
Citera
2023-02-12, 11:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Undvik affekter och personangrepp är mitt förslag.

Två klockrena exempel på det motsatta har postats i denna tråd:
Ja så kanske du uppfattar mitt inlägg.
Jag anser att du och jag deltar som medlemmar i Flashback frivilligt och vi två kan inte förändra andra medlemmars sätt att utrycka sig.
Så ska det vara. Alla kan ju inte vara som mig eller dig.
Och jag utgår inte ifrån att jag är perfekt medlem och sköter mig exemplariskt.
Mänskligt att fela. Ingen är perfekt. Varken du eller jag.
Citera
2023-02-12, 12:32
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Det är inte fakta mer än ett påpekande att kvinnor och män är olika och tänker olika och ser olika saker i samtal.

Övrig diskussion om detta kan tas i transdebattråd?

Har du några belägg för det du påstår om att könsfördelningen bland moderatorerna påverkar samtalet på Flashback?
Citera
2023-02-12, 21:02
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ja så kanske du uppfattar mitt inlägg.
Jag anser att du och jag deltar som medlemmar i Flashback frivilligt och vi två kan inte förändra andra medlemmars sätt att utrycka sig.
Så ska det vara. Alla kan ju inte vara som mig eller dig.
Och jag utgår inte ifrån att jag är perfekt medlem och sköter mig exemplariskt.
Mänskligt att fela. Ingen är perfekt. Varken du eller jag.

Nu handlar ju tråden om hur man för en konstruktiv diskussion på Flashback; på vilket sätt anser du mina exempel vara irrelevanta för att belysa en icke-konstruktiv dialog?
Citera
2023-02-13, 09:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Nu handlar ju tråden om hur man för en konstruktiv diskussion på Flashback; på vilket sätt anser du mina exempel vara irrelevanta för att belysa en icke-konstruktiv dialog?
Tycker du att min och din diskussion är konstruktiv ?
Om, varför ?

För övrigt vill jag ge ett tips. Bli inte provocerad och hamna i affekt över andras kommentarer.
Då bryter du den kedjan så att säga.
Senast redigerad av gabrielle2 2023-02-13 kl. 10:01.
Citera
2023-02-13, 14:34
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Tycker du att min och din diskussion är konstruktiv ?
Om, varför ?

För övrigt vill jag ge ett tips. Bli inte provocerad och hamna i affekt över andras kommentarer.
Då bryter du den kedjan så att säga.

Ja, jag tycker din och min dialog är konstruktiv, för den vill bena ut vad en konstruktiv diskussion på Flashback kan bestå av; och det är trådens ämne.

Konstruktiviteten är att respondera på sakfrågan och vad den andre skriver. Du svarar ej på min fråga: tyckte du att exemplen jag gav var relevanta för frågeställningen?

Jag vill diskutera ämnet med dig; att ge "personliga tips" på det sättet du gör, uppfattar jag som utanför ämnet, gränsande till personangrepp, eftersom du förminskar min person istället för att hålla dig till sakfrågan. Det är inte så konstruktivt.
Citera
2023-02-14, 21:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ja, jag tycker din och min dialog är konstruktiv, för den vill bena ut vad en konstruktiv diskussion på Flashback kan bestå av; och det är trådens ämne.

Konstruktiviteten är att respondera på sakfrågan och vad den andre skriver. Du svarar ej på min fråga: tyckte du att exemplen jag gav var relevanta för frågeställningen?

Jag vill diskutera ämnet med dig; att ge "personliga tips" på det sättet du gör, uppfattar jag som utanför ämnet, gränsande till personangrepp, eftersom du förminskar min person istället för att hålla dig till sakfrågan. Det är inte så konstruktivt.
Ber om ursäkt om du kände dig förminskad. Det var inte min utgångspunkt.
Jag kan uttrycka mig burdust i text, men när jag pratar ser man annat och hör mitt tonläge.

Jag tycker att det man skall tänka på mest ut av allt är att inte ta åt sig. Inte dras in i andras elakheter. Fortsätta att diskutera med någon man märker att för ett konstruktivt resonemang.
Sedan tycker jag också att beroende på vilket forum eller tråd jag är inne på så ser jag skillnader på diskussioners innehåll.

Mitt tips är alltså. Ta inte åt dig.
Och jag vet också att det är lätt att misstolka en text.
Citera
2023-02-14, 23:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
En intressant fråga och som långvarig medlem och moderator är det något jag frågat mig många gånger.

Vi har till och med gjort ett försök med ett debattforum där vi ställde upp hårda krav och regler på hur debatten borde föras. Det misslyckades förstås rejält.
(FB) Flashback Debatt

Förra året ställde jag ungefär samma fråga: (FB) Går det att förbättra debattklimatet här? Vill vi det?

2005 ställde en kortvarig medlem - #free or dead - också frågan (FB) Knasigt debattklimat här

Och det är nog så att det finns många skäl till att vilja diskutera på ett forum som Flashback, jag fruktar att en konstruktiv debatt inte ligger högst på listan.

Det finns de som inte tycker sig få eller törs skriva eller säga sina åsikter på annat håll - typ de som har en avvikande åsikt politiskt (kan vara allt från moderater bland grovarbetare, sverigedemokrater på en skola, kommunister på Djursholm osv till de som på riktigt kan riskera sitt liv om de har en avvikande åsikt om homosexualitet eller i religiösa frågor). De kan skriva av sig här och om de ger fan i att avslöja för mycket om sitt liv, utan konsekvenser i vanliga livet.

Det finns de som närapå kissar ner sig när de kan starta nån trolltråd som provocerar ett gäng.

Det finns de som har i uppdrag att bedriva nån opinion, påverka eller styra debatten på något sätt, eller kväsa nån annan som för fram något som är obehagligt för dem själva eller deras uppdragsgivare.

Och dessa grupper är nog högljuddare än de som försynt vill föra en sansad debatt där man kan lära sig något från varandra.

Jag hade gärna medverkat till att skapa någon form av skyddad verkstad för sådana personer, men jag kan inte se hur det kan göras på ett forum för alla som Flashback. Det är nog tyvärr så att dessa sansade personer tvingas diskutera i mindre grupper i slutna rum.

Men, om någon som är klokare än jag kan komma på ett sätt, så stödjer jag det väldigt gärna.
Citera
2023-02-15, 21:30
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Har du några belägg för det du påstår om att könsfördelningen bland moderatorerna påverkar samtalet på Flashback?

Om jag har belägg för att män och kvinnor är olika och att det avspeglas i modereringen av valfri sajt? Är du ny på internet eller? Det har alltid varit ett issue.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in