2022-12-07, 12:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag tänker så här.
I och med att vi inte kan förändra något i samhället hur konstruktiva diskussioner vi än för på Flashback så tänker jag mer att lite bråk användare emellan mer är ett sätt att spy ur sig missnöjet.

Sedan finns det ju regler som skall förhindra urspårade trådar.
Ibland kan det vara svårt att avgöra om man skall fortsätta ta en diskussion utan att komma ifrån själva trådstarten.

Mina inlägg kan nog ses som en aning skruvade och ibland går jag i fällan och hamnar utanför trådämnet.
Jag undviker dock att svara på påhopp.
Bortkastat.

Man får nog titta på sig själv i första taget.
Hur för jag en " konstruktiv " diskussion.
Vad tillför jag.
Vill jag tillföra något eller vill jag bjäbba endast.
Citera
2022-12-08, 12:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågan är alltså hur man kan ha en så konstruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?

Försök svara på inte bara orden som står, utan försök "mentalisera" lite och fundera över vad den du svarar på vill säga.

Det blir så lätt tjafs om man bara svarar på det som står. Å andra sidan måste man undvika att gå ot genom att skriva om den andres psykologi eller eventuella uppdragsgivare.

Och tänk på att diskussion är som sex, meningen är att bägge skall få ut något av det, så tänk när du svarar "vad får h*n ut av det här?". Till och med troll med en agenda mjuknar om de tycker att ett svar de får är intressant.

Sen är det som i signaturcitatet av Allan Edwall nedan. Svårt att ändra på.

Men sen är det så att vissa saker måste sägas, och om ingen annan gör det får man göra det själv antingen man vill eller inte eller tycker att man ens kan formulera det bra. Vilket är innebörden i signatur 2. Man måste skriva en del saker fast man vet att det blir dåligt skrivet, för annars blir det inte alls sagt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-12-08 kl. 12:59.
Citera
2023-01-03, 21:20
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tänker så här.
I och med att vi inte kan förändra något i samhället hur konstruktiva diskussioner vi än för på Flashback så tänker jag mer att lite bråk användare emellan mer är ett sätt att spy ur sig missnöjet.

Sedan finns det ju regler som skall förhindra urspårade trådar.
Ibland kan det vara svårt att avgöra om man skall fortsätta ta en diskussion utan att komma ifrån själva trådstarten.

Mina inlägg kan nog ses som en aning skruvade och ibland går jag i fällan och hamnar utanför trådämnet.
Jag undviker dock att svara på påhopp.
Bortkastat.

Man får nog titta på sig själv i första taget.
Hur för jag en " konstruktiv " diskussion.
Vad tillför jag.
Vill jag tillföra något eller vill jag bjäbba endast.
Hur konstruktiva diskussioner tror du det förs på flashback? Så konstruktiva att de skulle kunna vara samhällsomvälvande om folk där ute bara gav det en chans? Get outta here
Citera
2023-01-10, 11:24
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jano
Hur konstruktiva diskussioner tror du det förs på flashback? Så konstruktiva att de skulle kunna vara samhällsomvälvande om folk där ute bara gav det en chans? Get outta here
Vad gör då du här om du anser att inga konstruktiva diskussioner förs ?
Vill du ha konstruktiva diskussioner så kanske Flashback är fel ställe för dig.
Du verkar vilja gnälla du med. Gnälla om hur dumma i huvet människor är.
Jamen gnäll på vettja. Du spyr ur dig missnöje likt andra.
Vi är missnöjda över olika saker. Du på ditt och jag på mitt och övriga medlemmar på sitt.
The same shit you know.
Senast redigerad av gabrielle2 2023-01-10 kl. 11:27.
Citera
2023-01-15, 09:43
Medlem
Citat:
Frågan är alltså hur man kan ha en så konstruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?
Vad betyder konstruktiv i sammanhanget? Finns det övergripande mål att förhålla sig till? Vilka?

För många tror jag att diskussionen är ett självändamål. Dels är det en arena att testa retoriska grepp och argument. Dels ett sätt att pröva tankar och åsikter som annars är tabu att uttrycka. I så fall så är det bara att skriva så rent och koncist som möjligt.

Är målet att lära sig något nytt så ska man nog läsa en bok.
Citera
2023-02-01, 03:51
Könsfördelningen bland moderatorerna påverkar samtalet.

Det är heller inget man behöver bry sig om eller diskutera utan bara konstatera att det är en sajt för killar byggd av killar.

Kul men uttröttande. Det blir aldrig bättre än såhär och det får vara ok för ändamålet men ska man föra konstruktiva samtal ska man nog välja en mer balanserad sida.
Citera
2023-02-02, 11:25
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Könsfördelningen bland moderatorerna påverkar samtalet.

Det är heller inget man behöver bry sig om eller diskutera utan bara konstatera att det är en sajt för killar byggd av killar.

Kul men uttröttande. Det blir aldrig bättre än såhär och det får vara ok för ändamålet men ska man föra konstruktiva samtal ska man nog välja en mer balanserad sida.
Hur påverkar könsfördelningen bland moderatorer samtalet?
Citera
2023-02-06, 09:51
Medlem
Om det ska bli mer seriös diskussion här på tråden så är det helt givetvis klart och tydligt att man ska följa forumets regler samt hålla sig till det gällande ämnet som diskuteras och undvika personangrepp samt undvika att komma med oseriösa trådsanningar och på vissa trådar måste man vara ordentligt insatt och ha god kunskap så att man inte ska riskera komma med osanna uppgifter som riskerar att förstöra tråden och sen ska det inte förekomma bråk som bidrar till att sänka ner diskussionerna på forumet.Det är ganska mycket som man får tänka på om man ska gå in och diskutera lite ditten och datten som det vackert heter på Svenska.
Senast redigerad av Umpalavemang 2023-02-06 kl. 09:53. Anledning: Redigering
Citera
2023-02-07, 15:12
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vad jag tänker på om jag är ute efter det som mål för ett ämne är:
  • Forumval
    I somliga delforum är det omöjligt att få till en konstruktiv diskussion, då kan man försöka hitta en annan vinkel som ämnet kan diskuteras, i ett delforum med mer vuxen publik.
  • Rapportera inlägg
    Ignorera trams och ot, då ett svar blir lika ot. I ställer rapportera till mod som finns till för att styra upp detta till oss.
  • Välja rätt strider
    Att inte gå i polemik med inlägg där skribenten kan antas ha en destruktiv agenda. Även om det kliar i fingrarna att inte låta det bli obesvarat, så måste man låta bli om det är en konstruktiv debatt som är målet man är ute efter.

Eller strunta i att försöka.
Om man skriver ett svar i en tråd på Flashback som förklarar hur allting ligger till, och sätter punkt på oklarheter som tidigare fattats, så fortsätter tråden ändå som innan, då sista inlägget i en tråd är det enda ungefär som alla läser.
Inga nya regler i världen eller skrivkonster kan ändra på hur människor gör av sin natur, vilket man får leva med.

Förmodligen ett av dom bästa inläggen som jag gladligen skickar (fram?) bak till sista sidan.
Citera
2023-02-07, 15:26
Medlem
Domass avatar
Jag uppskattar att TS tar upp det här då dessa negativa beteenden uppenbarligen förstör chansen att kunna diskutera för dom som tycker om det.

Dock tror jag dessa saker beror på århundradet vi lever i, rötägg, folk som är sura mest över samhället, folk som inte kan respektera andra och deras åsikter, rassar utan logik eller som inte tillför något i t.ex. politiska forumet utan allt hela tiden ska cirkulera kring rasism och inte egentligen Sveriges massiva problem i samhället.

Allt detta är egentligen ett nutida samhällsfenomen. Vissa människor har blivit sura helt enkelt och en del av dom har av olika anledningar hittat hit tyvärr.

Det som är mer intressant är att dom inte ens verkar förstå det, utan dom prompt fortsätter att vara negativa. Men jag antar att det tyvärr har blivit deras natur då.

Man kan nog bara hantera det som det är nämnt ovan i inlägget jag citerat. Skita i det helt enkelt och att aldrig svara på idiotiska och oseriösa inlägg. Dom människorna kommer inte ta sig ur sin negativa inställning i stunden ändå för det sitter för djupt. Den insikten kanske dom kommer till om några år om dom har tur.
Senast redigerad av Domas 2023-02-07 kl. 15:34.
Citera
2023-02-09, 15:59
Citat:
Hur påverkar könsfördelningen bland moderatorer samtalet?

Det är två helt olika sätt att tänka kring konflikt.
Citera
2023-02-11, 04:23
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Det är två helt olika sätt att tänka kring konflikt.
Du tar upp flera "fakta" utan att gå till botten med dessa.

Vilka tänkesätt handlar det om i praktiken och på vilket sätt påverkar det samtalet på Flashback?
Senast redigerad av pudellus 2023-02-11 kl. 04:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in