• 1
  • 2
2022-11-05, 18:34
Avstängd
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Jag betalar 20500kr i månaden för alla mina lån. Lånen sträcker sig mellan 3 år till 15 år.
Hyresrätt 7600kr.
Lönen är 44000 innan skatt.
Har sambo.
Inga barn.
Jobbet kräver bil.

Någon som har erfarenhet av skuldsanering och kanske kan se om det är lönt för mig att tala med kronofogden?
Beror på om du är kvaliciferad insolvent eller inte och hur stor den totala skulden är. Om du har tillgångar. Om du inte kan betala tillbaka på en överskådlig tid. Kfm brukar räkna på 15 år.

Du har aldrig funderat på att jämka? Du har oerhört hög månadskostnad bara på lån. Allt det här om skuldsanering kan du läsa på kronofogdens hemsida. Ett tips du kan köra är snöbollsmetoden för att få ner månadskostnaden för lån med hög ränta.
Senast redigerad av Adrenaline976 2022-11-05 kl. 18:38.
Citera
2022-11-05, 18:35
Medlem
Gör testet här får du en första indikation, https://kronofogden.se/nagon-har-ett...dsaneringstest
Citera
2022-11-05, 18:53
Medlem
Varför sätter man sig i en sån sits att man hart skulder som är helt omöjliga att betala tillbaka?
Gissar på att mycket av köpen där är annat än mat,säkert massor av onödiga köp som inte var nödvändiga.
Citera
2022-11-05, 19:29
Medlem
TS har hyresOrätt så det inte köpebostad - förmodligen den där ferrarin jag nämnde
Citera
2022-11-05, 19:36
Medlem
löls avatar
Investerade i fel bolag.
Gick åt skogen.
Försökte åtgärda genom mer pengar ner i hålet. 7 olika lån.

Nu står jag där med dumstruten på huvudet 😂
Citera
2022-11-05, 19:50
Medlem
CassandraCs avatar
alltid lika roligt med kufar som tror de ska få skuldsanering, herre gud, ta bort skuldsanering helt, vafan tror ni livet är? vuxen får man ta smällen om man lånar massa och konsumerar, svårare än så är det inte

bara ut på gatan och sälja rövhålet om det inte passar, hårt jag vet men vafan... sluta låna och spela med pengar ni inte har råd att förlora
Citera
2022-11-05, 19:55
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ja det är inte mycket pengar kvar 😆

Det är inte mycket pengar kvar när du har en skuldsanering heller. Du ska under 5 år leva på existensminimum. Tänk på att KF räknar på någon modell från 90-talet. Så mat/el m.m äter upp det du normalt ska ha kvar. Har du inneboende/sambo kommer man räkna med att x ska betala hyra och dela på kostnaderna på ert boende.

Hade jag varit dig hade jag kanske sett över om du skulle kunna lägga om alla lån till ett enda. Men vanligaste tabben alla gör efter att gjort så är att ta nya lån så de hamnar likt förbaskat på samma nivå som tidigare, fast med en mycket högre skuld.
Senast redigerad av Reidji 2022-11-05 kl. 19:59.
Citera
2022-11-05, 20:28
Medlem
Citat:
Investerade i fel bolag.
Gick åt skogen.

Så med andra ord så spelade du på aktier och nu när det sket sig så vill du inte stå för det utan vill att långivarna tar smällen.

Hade de fått del av vinsten om du tjänat på affärerna, det vill säga hade de fått mer än räntan tillbaka?

Till sakfrågan så verkar du klara dig och de första lånen försvinner om typ 3 år enligt din uppställning. Så bara att bita ihop och så blir det bättre redan om 3 år. Mitt tips är att försök jobba extra eller på andra sätt få in mer pengar och använd dem till att betala in extra på de lån med högst ränta.
Citera
2022-11-05, 20:31
Medlem
Normvärde 2022 för "makar eller jämställda" (alltså för dig och din sambo) är 8520kr/månaden, tillsammans inte vardera. För ensamstående är normvärdet 5158kr/månaden. Med det ska ni betala allt utöver hyran, alltså mat, hygien, kläder el, telefon, internet, osv.
Citera
2022-11-05, 22:11
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Investerade i fel bolag.
Gick åt skogen.

Du har kvar aktierna eller vad det toapapper du köpte?
Finns det någon möjlighet att aktierna kan gå upp i framtiden?

Om du har satsat pengar du inte kan förlora har du gjort en dålig placering.
Citera
2022-11-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ja det är inte mycket pengar kvar 😆
Inte mycket kvar att betala ? vad är det du startar en tråd om då ?
Om det varit många år kvar att betala kunde det lönat sig att sluta i arbetslivet och få skulden nollad och sen börja om. Du har väl inte det som ett realistiskt alternativ? Lönen på 44000 i månaden vill du väl ha kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in