• 1
  • 2
2022-11-05, 13:52
Medlem
löls avatar
Hej,

Jag betalar 20500kr i månaden för alla mina lån. Lånen sträcker sig mellan 3 år till 15 år.
Hyresrätt 7600kr.
Lönen är 44000 innan skatt.
Har sambo.
Inga barn.
Jobbet kräver bil.

Någon som har erfarenhet av skuldsanering och kanske kan se om det är lönt för mig att tala med kronofogden?
Citera
2022-11-05, 13:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Jag betalar 20500kr i månaden för alla mina lån. Lånen sträcker sig mellan 3 år till 15 år.
Hyresrätt 7600kr.
Har sambo.
Inga barn.
Jobbet kräver bil.

Någon som har erfarenhet av skuldsanering och kanske kan se om det är lönt för mig att tala med kronofogden?
Fast du kan väl betala tillbaka och kan därmed inte få skuldsanering.
Citera
2022-11-05, 14:00
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast du kan väl betala tillbaka och kan därmed inte få skuldsanering.

Ja det är inte mycket pengar kvar 😆
Citera
2022-11-05, 14:03
Medlem
Varför valde du att hamna där - jag valde att aldrig låna några pengar'
o nöjde mig med att spara det som blev över - så jag kan varken få
skuldsanering eller bidrag.

Det är faan vad folk vill parasitera.

TS har kans köpt en ferrari för pengarna som han inte vill låtsas att han har.
Citera
2022-11-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Varför valde du att hamna där - jag valde att aldrig låna några pengar'
o nöjde mig med att spara det som blev över - så jag kan varken få
skuldsanering eller bidrag.

Det är faan vad folk vill parasitera.

TS har kans köpt en ferrari för pengarna som han inte vill låtsas att han har.

Tror du man självmant väljer detta alternativ?, finns många orsaker i livet som gör att man helt enkelt är tvungen, men ofta läser man samma frågeställning från folk som fått lgh från päronen, arv, aktier eller annat för att få en bra start i livet.
Det kan gå käpprätt åt HE för vem som helst, skilsmässa, arbetslöshet, psykisk ohälsa tex.
Hur bor du själv tex?, har du aldrig tagit ett bolån, så bor du antagligen hemma, eller fått en dosör till boende, för örena som blev över kan inte ha räckt till iaf.
Senast redigerad av peckapecan 2022-11-05 kl. 15:24.
Citera
2022-11-05, 16:33
Medlem
Lägg ner jobb allt hade aldrig orkat
Citera
2022-11-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Tror du man självmant väljer detta alternativ?, finns många orsaker i livet som gör att man helt enkelt är tvungen, men ofta läser man samma frågeställning från folk som fått lgh från päronen, arv, aktier eller annat för att få en bra start i livet.
Det kan gå käpprätt åt HE för vem som helst, skilsmässa, arbetslöshet, psykisk ohälsa tex.
Hur bor du själv tex?, har du aldrig tagit ett bolån, så bor du antagligen hemma, eller fått en dosör till boende, för örena som blev över kan inte ha räckt till iaf.
Sälj huset om du inte har råd med bolånen. Jag trodde hade tagit en massa lån med hög ränta för att köpa saker du inte behöver eller åka på resor du inte hade råd med. Eller ta in några inneboende som kan hjälpa till att betala lånen.

Jag har för övrigt inte fått några pengar från föräldrar eller arv, utan jobbar precis som du. Man får inte låta utgifterna överstiga inkomsterna.

Jag tror majoriteten som sitter med en massa skitlån har valt det - de har satt sig i en dålig sits och vill kunna ”unna sig som alla andra”. Men det funkar inte.

Hoppas det löser sig!
Citera
2022-11-05, 18:10
Medlem
Vad är totalen på alla skulder och vilka räntor pratar vi?

Förutom hyran vad är det mer för "måstekostnader"? Får din fru in några pengar?
Citera
2022-11-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Hyresrätt 7600kr.
Har sambo.
Inga barn.
Jobbet kräver bil.

Du har alltså 32K ut i månaden och räkningar på ca 30K men du har en sambo som får in pengar väl ?

Kan inte riktigt se en skuldsanering här....
Citera
2022-11-05, 18:25
Medlem
Du måste kunna visa på att förhållandena förändrats sedan du tog lånen, skilsmässa, psykisk hälsa eller liknande. Lånen måste vara gamla. Är du i samma situation som när du tog lånet för typ 2 år sedan är det omöjligt att få sanering.

Är de antingen gamla, eller tex ni var två högavlönade i hushållet när du tog dem, eller kan visa att du led av depression, missbruk eller liknande kan det gå.

Ta ett snack med kronofogden! De är bra och experter på ekonomi. Din kommun har ekonomisk rådgivning att tillgå, de kan också hjälpa.

Lycka till. Kram
Citera
2022-11-05, 18:28
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vad har du lånat till och hur mycket ligger skulden på totalt?
Citera
2022-11-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Sälj huset om du inte har råd med bolånen. Jag trodde hade tagit en massa lån med hög ränta för att köpa saker du inte behöver eller åka på resor du inte hade råd med. Eller ta in några inneboende som kan hjälpa till att betala lånen.

Jag har för övrigt inte fått några pengar från föräldrar eller arv, utan jobbar precis som du. Man får inte låta utgifterna överstiga inkomsterna.

Jag tror majoriteten som sitter med en massa skitlån har valt det - de har satt sig i en dålig sits och vill kunna ”unna sig som alla andra”. Men det funkar inte.

Hoppas det löser sig!

Svarar du TS eller mig? :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här