2022-11-05, 13:23
Medlem
FallOfASparrows avatar
Hej! Skriver här för att få lite råd om hur jag ska göra. Det är så att jag var heltidsarbetslös men sen fick jag en behovsanställning som jag kunde hoppa in och jobba extra på 1-3 gånger i veckan.

Efter att ha jobbat bara 4 timmar förra veckan så räknade a-kassan ut att jag skulle få 3,5 utbetalda ersättningsdagar utbetalt, och inte 4,5 som jag trodde

Alltså så jobbar jag typ gratis och detta känns inte bra, trodde jag kunde avsluta denna anställning men fick som svar att då får jag 45 avstängningsdagar, tror ni dem märker ifall jag avslutar denna anställning och bara skriver in att jag är arbetslös i min tidrapport? de borde väll inte få informationen om att jag har sagt upp mig på det arbetet?

Tänker att det är bättre att söka heltidsarbete enbart, trodde inte att det kunde bli på detta sätt liksom
Senast redigerad av FallOfASparrow 2022-11-05 kl. 13:30.
Citera
2022-11-05, 13:44
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallOfASparrow
Hej! Skriver här för att få lite råd om hur jag ska göra. Det är så att jag var heltidsarbetslös men sen fick jag en behovsanställning som jag kunde hoppa in och jobba extra på 1-3 gånger i veckan.

Efter att ha jobbat bara 4 timmar förra veckan så räknade a-kassan ut att jag skulle få 3,5 utbetalda ersättningsdagar utbetalt, och inte 4,5 som jag trodde

Alltså så jobbar jag typ gratis och detta känns inte bra, trodde jag kunde avsluta denna anställning men fick som svar att då får jag 45 avstängningsdagar, tror ni dem märker ifall jag avslutar denna anställning och bara skriver in att jag är arbetslös i min tidrapport? de borde väll inte få informationen om att jag har sagt upp mig på det arbetet?

Tänker att det är bättre att söka heltidsarbete enbart, trodde inte att det kunde bli på detta sätt liksom
Är inte det en självklarhet? Varför skulle du inte göra det?
Citera
2022-11-05, 14:44
Så blir det när folk inte kan hålla sig till regler och lagar. Gör rätt och kräv sen skyldigheterna. Beväpna dig och gå hädanefter med lagboken under armen.
Citera
2022-11-05, 17:23
Medlem
FallOfASparrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Är inte det en självklarhet? Varför skulle du inte göra det?

jo absolut heltidsjobb är ju målet men tänkte att jag kan jobba extra fram tills dess, men det lönar ju inte sig alls då jag inte vill förlora på det

enligt kommunals a-kassa så skriver de "Om du förlorar på att arbeta deltid kan du ha rätt att säga upp dig utan att det påverkar din rätt till ersättning. I vanliga fall om du säger upp dig från ett jobb blir du avstängd från ersättning"

Men enligt akademikernas akassa som jag har så gäller alltså inte detta enligt dem? det är ju jävligt konstigt
Senast redigerad av FallOfASparrow 2022-11-05 kl. 17:32.
Citera
2022-11-05, 21:34
Citat:
...enligt akademikernas akassa som jag har så gäller alltså inte detta enligt dem? det är ju jävligt konstigt

Olika avtal mellan olika A-kassor? Typ som löneavtalen inte är lika från fack till fack.
Citera
2022-11-05, 23:26
Medlem
Citat:

A-kassan kräver alltid arbetsgivarintyg där orsaken visas. Om man säger upp sig själv, då blir utestängd för 45 arbetsdagar, alltså ca 3 månader.

Det är inte lönsamt att jobba deltid när man får A-kassan tyvärr.
Senast redigerad av usten88 2022-11-05 kl. 23:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in