2022-11-05, 17:47
Medlem
CassandraCs avatar
den godhetsknarkande medelklassen som haft en totalt dopad ekonomi pga bostadsbubblan och deras så kallade "bostadsresa" får sig en härlig reality check nu, den skulle egentligen kommit redan 2008 om vi hade ett hälsosamt bostadssystem men det har vi inte, de ultra rika tjänar på att fastigheter går upp i värde och därför blir det så, de har dopad ekonomin so länge att nu kommer bursten bli så jobbig att troligtvis ekonomin kommer kollapsa helt.

därför de förespråkar en "ekonomisk reset". samma elitister som dopat våran ekonomi och kört den utöver ett stup vill såklart vara makthavarna i nästa ekonomiska system, som egentligen inte behövs längre... allt kan skötas av datorer och vara decentraliserad, men de vill ju vara korrupta och kunna styra människor så de vill vara de som styr den centralizerade digitala valutan som kommer.
Citera
2022-11-05, 17:49
Medlem
Awkwardmans avatar
För dom som inte har lån, brukar väll betyd att sparräntan även höjs?
Citera
2022-11-05, 18:05
Medlem
Känns fint att ha lånen bundna till slutet av 2026.
Citera
2022-11-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Det blir 100 ‱ till. Men minns att räntan faktiskt höjdes till 500 % en gång i tiden…

Ja, när vi hade fast växelkurs som skulle försvaras. Det har vi inte längre.
Citera
2022-11-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Känns fint att ha lånen bundna till slutet av 2026.

När band du och vad betalar du?
Citera
2022-11-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
När band du och vad betalar du?
Jag band i slutet av 2016 till 1,36%.
Citera
2022-11-05, 18:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Jo 5% var normalt förr när man inte hade så stora lån.
Nu när folk har lån som är som 15+ årslöner så är det helt annorlunda.

När jag tog mitt första lån på 90 talet så var räntan på 8% men lånet var bara på 1 miljon och det var cirkus 4 årslöner på den tiden, då var det ingen större fara, idag så kostar samma hus 6 miljoner.

Bostadsmarknaden har ballat ur nått otroligt.

När banker beviljar lån så tar de med i beräkningen att låntagaren ska kunna klara av en räntehöjning på runt 5%. Det klarar nog många av, men konsumtionen i samhället kommer sjunka och påverka konjunkturen negativt. Blir det arbetslöshet kommer det att bli betydligt värre. Då blir det många hus på exekutiv försäljning.
Citera
2022-11-05, 19:09
Medlem
Riksbankens ledamöter agerar senfärdigt. De reagerar på när saker inträffar, oavsett vad och i tid. Egentligen så kan vilken idiot som helst sitta och reagera enligt en mall men här har vi människor som har odrägliga arvoden.
Framförhållning?
Flockmentalitet!
Citera
2022-11-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Det blir 100 ‱ till. Men minns att räntan faktiskt höjdes till 500 % en gång i tiden…
Man hade då en politisk ide om fast växelkurs mot euron. Det gick inte att strunta i verkligheten då.
Citera
2022-11-05, 19:55
Moderator
T-80Us avatar
Jag skulle tippa på att huspriserna kommer att rasa som en sten givet den här utvecklingen, vilket är mumma för alla som har ett par miljoner eller så på banken. Det skulle inte förvåna mig om hus som i den uppblåsta fastighetsmarknaden kostat 4-5 miljoner kommer att säljas till halva priset, eller ännu mindre.
Citera
2022-11-05, 21:13
Medlem
De skulle ha höjt med 3% direkt redan i augusti.
Detta utdragande förlänger bara inflationen.
Citera
2022-11-05, 21:21
Medlem
Använde flera "experter" (notera plural, vilket indikerar flera olika personer) verkligen uttrycket "monsterhöjning"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in