2022-11-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Glöm inte att 1985 begränsades ränteavdraget till 50% från upp till 70%, dvs dina 16.5% var i praktiken 8.25% efter avdrag..

Idag får man bara dra av 30% och många med stora lån smäller nu i redan på 22% avdrag.

Ångrar mitt inlägg som du och en till refererar till. Lite väl raljant. Och under alkoholpåverkan.

Nåja. Jag vet att förutsättningarna för ränteavdrag var annorlunda förut. Och den där hiskeliga löneökningen på slutet av 70-talet var det ju inte alla som fick. Så min jämförelse haltar, minst sagt. Plus att amorteringskravet inte fanns då.

Men..... däremot tycker jag inte att jag har fel när jag påstår att yngre generationer (jag är 50-talist) inte har upplevt hög inflation och höga räntor.

Sen är det här ju också ett storstadsproblem i stor utsträckning. Framförallt i södra delen av Sverige. Jag utgår från Sthlm. Och det är många barnfamiljer här som köpt radhus för 4-6 MSEK och villor för 8-11 MSEK de senaste åren.

Klart som fan att man sitter pyrt till. Särskilt om endera parten förlorar jobbet.
Citera
2022-11-06, 23:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det är väl upp till bankerna hur bolåneräntorna kommer se ut.
Visst, Riksbanken kan ändra styrräntan men tror knappast regeringen kan diktera Riksbankens beslut utan vidare.

Vad Riksbanken gör har ingen betydelse egentligen. Riksbanken kan sätta 500% ränta, om affärsbankerna då väljer att sätta en lägre ränta som folk har råd att betala kan dom fortfarande fortsätta att skapa pengar genom kreditexpansion.
Citera
2022-11-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vad Riksbanken gör har ingen betydelse egentligen. Riksbanken kan sätta 500% ränta, om affärsbankerna då väljer att sätta en lägre ränta som folk har råd att betala kan dom fortfarande fortsätta att skapa pengar genom kreditexpansion.

500% har jag upplevt.

Under hösten 1992 höjde Riksbanken räntan till 500 procent för att försvara kronan. Försvaret lyckades inte och kronkursen släpptes fri. Den dramatiska utvecklingen hade sitt ursprung i det tidiga 1990-talets kraftiga internationella lågkonjunktur och bieffekterna av den tyska återföreningen.
Citera
2022-11-06, 23:57
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Det är väl upp till bankerna hur bolåneräntorna kommer se ut.
Visst, Riksbanken kan ändra styrräntan men tror knappast regeringen kan diktera Riksbankens beslut utan vidare.
En gång i tiden var rättani 24% - den regeringen gjorde ingenting. Förmodligen skulle det bli skillnad med nuvarande.
Citera
2022-11-07, 00:02
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Vi har fått skuldmättnad i ett skuldbaserad valutasystem. Detta inträder när över hälften av alla nya lån går till att betala räntekonstnader för gamla lån. Så 50 öre på varje ny lånad krona går alltså direkt tillbaka in i den finansiella ekonomin och försvinner från realekonomin.

Systemiskt blir det då så att det kommer att krävas längre kredittider, sämre kreditvärdighet och att räntan går mot noll. Vi har redan kört detta system på konstgjord andning sedan minst 2008. Den dåvarnade Fed-chefen Ben Bernanke som var Fed chef 2008 och dopade marknaden med noll-ränta att trycka ut ofantliga mängder pengar fick nobelpris 2022 för sin gärning.

Jag skulle säga att om räntan går över 6-7% så nyper systemet ihop. Annars kommer det inte att gå att hjälpligt kapitalförsörja realekonomin.
Ingves har inte tänkt långsiktigt. Förmodligen S.
Citera
2022-11-07, 00:02
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Starkare än någonsin vet jag väl inte. Angående dollarn påverkar ju statusen som världshandelsvaluta och "petrodollarn" till att öka efterfrågan på dollarn som gör att det artificiellt håller uppe värdet på den valutan. Tar man bort petrodollarstatusen faller dollarn som ett korthus.

Det var väl Gaddafi i Libyen som andades om att införa nån guldbackad valuta för att handla olja med Libyen...det gick så där. Vi har nu nått punkten där större länder som Ryssland, Kina och BRICS-länderna vågar utmana dollardominansen i internationella oljeaffärer. Så vi får väl se hur länge det håller för USA.

För någon realvärdeskapande basindustri har dom ju inte kvar...

Det där sista lät lite som Fredrik Reinfeldt om Sverige. Det är sant att t.ex. biltillverkningen i USA har störtdykt, men den finns kvar. USA KAN (om de vill) i princip vara självförsörjande på det mesta. De har energin. De har odlingsmarken och maten. De har skog. Och de har ändå rätt mycket industri, vilken kan växlas upp. Det stora problemet är väl kretsar och minnen; Taiwan står för det mesta och Coronanedstängningarna visade hur otroligt beroende världen är av Taiwan och Kina. Kolla bara på ett litet företag som Husqvarna; de kan ju knappt leverera en pinal ur sitt nya batteridrivna sortiment (robotgräsklippare, motorsågar, gräsklippare, röjsågar, åkgräsklippare osv. Bara för någon liten j-a 5-kronorskrets som styr batterierna).

För att gå till TS, så har jag undrat varför USA har höjt sin styrränta så mycket, men inte Sverige. Men du (och andra i tråden) har nog rätt i att prisökningarna i Sverige i huvudsak inte är (penningmängds-)inflationsdrivna och det vet Riksbanken.

Och som det är nu; på vilket sätt skulle en höjd ränta förbättra läget för Sverige? I alla fall inte för svenska folket direkt, men kanske för att stärka kronan om det nu är så viktigt. Bensin eller diesel skulle inte bli billigare med högre ränta. Inte heller smör eller kaffe. Och inte boendet. Och bostadsmarknaden är ju avkyld så det räcker och blir över; dock har väl priserna inte gått ned så mycket som de borde, men omsättningen är otroligt låg (i "min stadsdel" brukar det säljas ett par villor i veckan den här tiden på året; i år har det inte sålts en enda på en månad, medan flera dussin ligger ute för försäljning).
Citera
2022-11-07, 00:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
En gång i tiden var rättani 24% - den regeringen gjorde ingenting. Förmodligen skulle det bli skillnad med nuvarande.
Och vad låg inflationen på? Vilket år var detta?
Citera
2022-11-07, 00:05
Medlem
vodericks avatar
Lyxfällan på tv kommer snart köras må till sön.
Såååå mkt dårar har köpt för dyra bostäder.
Osis nu när räntorna kommer bli MKT höga
Citera
2022-11-07, 00:10
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Och vad låg inflationen på? Vilket år var detta?
1990 - 10%
Citera
2022-11-07, 00:12
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Det där sista lät lite som Fredrik Reinfeldt om Sverige. Det är sant att t.ex. biltillverkningen i USA har störtdykt, men den finns kvar. USA KAN (om de vill) i princip vara självförsörjande på det mesta. De har energin. De har odlingsmarken och maten. De har skog. Och de har ändå rätt mycket industri, vilken kan växlas upp. Det stora problemet är väl kretsar och minnen; Taiwan står för det mesta och Coronanedstängningarna visade hur otroligt beroende världen är av Taiwan och Kina. Kolla bara på ett litet företag som Husqvarna; de kan ju knappt leverera en pinal ur sitt nya batteridrivna sortiment (robotgräsklippare, motorsågar, gräsklippare, röjsågar, åkgräsklippare osv. Bara för någon liten j-a 5-kronorskrets som styr batterierna).

För att gå till TS, så har jag undrat varför USA har höjt sin styrränta så mycket, men inte Sverige. Men du (och andra i tråden) har nog rätt i att prisökningarna i Sverige i huvudsak inte är (penningmängds-)inflationsdrivna och det vet Riksbanken.

Och som det är nu; på vilket sätt skulle en höjd ränta förbättra läget för Sverige? I alla fall inte för svenska folket direkt, men kanske för att stärka kronan om det nu är så viktigt. Bensin eller diesel skulle inte bli billigare med högre ränta. Inte heller smör eller kaffe. Och inte boendet. Och bostadsmarknaden är ju avkyld så det räcker och blir över; dock har väl priserna inte gått ned så mycket som de borde, men omsättningen är otroligt låg (i "min stadsdel" brukar det säljas ett par villor i veckan den här tiden på året; i år har det inte sålts en enda på en månad, medan flera dussin ligger ute för försäljning).
Förnekelsefasen kallas det. Säljarna vill inte göra storförlust, men till slut måste de. Samma med bilhallar som sitter med ett stort innehav av bilar de inte får krängt under lågkonjunktur.
Citera
2022-11-07, 00:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
500% har jag upplevt.

Under hösten 1992 höjde Riksbanken räntan till 500 procent för att försvara kronan. Försvaret lyckades inte och kronkursen släpptes fri. Den dramatiska utvecklingen hade sitt ursprung i det tidiga 1990-talets kraftiga internationella lågkonjunktur och bieffekterna av den tyska återföreningen.

Jag var också med när det begav sig.

Nu är du välinläst på det officiella narrativet. Och här sitter jag och tror att finanstorpeden George Soros blev åtsagd att spekulera mot kronan och pundet, just för att åstadkomma en svensk krona med rörlig växelkurs.

Och så blev det. Who benefits? Inte var det då tyskarna. Inte den internationella lågkonjukturen heller.
Citera
2022-11-07, 00:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Det blir 100 ‱ till. Men minns att räntan faktiskt höjdes till 500 % en gång i tiden…
Snarare 1 procentenhet, eller kanske 125 punkter. Du behöver inte överdriva nuvarande räntehöjning utifrån en historisk extrem (jag minns också denna väl).

Den dåvarande extrema ränteökningen gjordes alltså för att skydda en fast kronkurs, vilket inte längre finns, varför det behovet inte alls finns. Nu går RB snarast i ECB:s ledband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in