Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Starkare än någonsin vet jag väl inte. Angående dollarn påverkar ju statusen som världshandelsvaluta och "petrodollarn" till att öka efterfrågan på dollarn som gör att det artificiellt håller uppe värdet på den valutan. Tar man bort petrodollarstatusen faller dollarn som ett korthus.
Det var väl Gaddafi i Libyen som andades om att införa nån guldbackad valuta för att handla olja med Libyen...det gick så där. Vi har nu nått punkten där större länder som Ryssland, Kina och BRICS-länderna vågar utmana dollardominansen i internationella oljeaffärer. Så vi får väl se hur länge det håller för USA.
För någon realvärdeskapande basindustri har dom ju inte kvar...
Det där sista lät lite som Fredrik Reinfeldt om Sverige. Det är sant att t.ex. biltillverkningen i USA har störtdykt, men den finns kvar. USA KAN (om de vill) i princip vara självförsörjande på det mesta. De har energin. De har odlingsmarken och maten. De har skog. Och de har ändå rätt mycket industri, vilken kan växlas upp. Det stora problemet är väl kretsar och minnen; Taiwan står för det mesta och Coronanedstängningarna visade hur otroligt beroende världen är av Taiwan och Kina. Kolla bara på ett litet företag som Husqvarna; de kan ju knappt leverera en pinal ur sitt nya batteridrivna sortiment (robotgräsklippare, motorsågar, gräsklippare, röjsågar, åkgräsklippare osv. Bara för någon liten j-a 5-kronorskrets som styr batterierna).
För att gå till TS, så har jag undrat varför USA har höjt sin styrränta så mycket, men inte Sverige. Men du (och andra i tråden) har nog rätt i att prisökningarna i Sverige i huvudsak inte är (penningmängds-)inflationsdrivna och det vet Riksbanken.
Och som det är nu; på vilket sätt skulle en höjd ränta förbättra läget för Sverige? I alla fall inte för svenska folket direkt, men kanske för att stärka kronan om det nu är så viktigt. Bensin eller diesel skulle inte bli billigare med högre ränta. Inte heller smör eller kaffe. Och inte boendet. Och bostadsmarknaden är ju avkyld så det räcker och blir över; dock har väl priserna inte gått ned så mycket som de borde, men omsättningen är otroligt låg (i "min stadsdel" brukar det säljas ett par villor i veckan den här tiden på året; i år har det inte sålts en enda på en månad, medan flera dussin ligger ute för försäljning).