Citat:
Ursprungligen postat av
MickelMan
Kommer byta jobb nu i december månad och jag har 40 innestående semesterdagar samt ett antal komptimmar som kommer att betalas ut i januari, denna summa hamnar på dryga 60 00kr.
Kommer samtidigt få en heltidslön från nya jobbet och OB från det gamla jobbet samt från det nya (slutar den 18 december och börjar på det nya den 19 december).
Och sen blir det ett antal tusen från extrajobbet.
Så den totala summan som kommer att betalas ut i januari ligger på mellan 90-100k före skatt.
Så min fråga är, Hur beskattar de semesterdagarna? Har hört att det är 30% rätt av, stämmer detta?
Kommer även summan för semesterdagarna läggas till på årets intjänade pengar under detta år eller på nästa års årsinkomst?
Försöker att planera på hur mycket extra jag ska slänga in till skatteverket då jag avskyr att få kvarskatt.
Jag tror inte du beskattar mer dåligt på sånt här men när jag böt jag jobb hade jag 90 timmar komp 34 semester dagar kvar fick 63000 efter skatt fick tillbaka på skatten året efter. Men kommer du över statliga skatten så skattar du ju 50 procent över det. Då låg statliga på 430k nu tror jag den ligger runt 530 k kan ha fel inte kollat på ett tag.