2022-11-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Du behöver komma ut lite i verkligheten.

Vad polisen får gör och vad polisen faktiskt gör är två helt olika saker.
Jag tror inte likt dig att verkligheten speglas av det som får mycket klick på nätet.

Dels finns det rätt mycket egen erfarenhet, sen känner jag poliser och ser du på kåren i helhet är det inte mycket som missbrukas.

Det vanligaste är nog att "alkisarna" körs bort medan den "städade" kan sitta på samma ställe och dricka sin öl. Några obefogade LOB också, men att du tror de gör massa saker de inte får enligt regelverket... vad skulle de uppnå med det? Slöseri med tid är det allt vad det kommer innebära. Därför hade de skälig misstanke på den här "snickaren" och det visade sig vara befogat även om det nu inte handlade om narkotika som personen sen tidigare var döm för.
Citera
2022-11-06, 16:07
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag tror inte likt dig att verkligheten speglas av det som får mycket klick på nätet.

Dels finns det rätt mycket egen erfarenhet, sen känner jag poliser och ser du på kåren i helhet är det inte mycket som missbrukas.

Det vanligaste är nog att "alkisarna" körs bort medan den "städade" kan sitta på samma ställe och dricka sin öl. Några obefogade LOB också, men att du tror de gör massa saker de inte får enligt regelverket... vad skulle de uppnå med det? Slöseri med tid är det allt vad det kommer innebära. Därför hade de skälig misstanke på den här "snickaren" och det visade sig vara befogat även om det nu inte handlade om narkotika som personen sen tidigare var döm för.

Du är ju helt hopplös, detta händer hela tiden. Att det skrivs om det är näst till unikt.

Jag tror inte, det får du syssla med själv. Det finns gott om underlag i saken.

Ridå.
Citera
2022-11-06, 16:51
Medlem
Citat:
Du är ju helt hopplös, detta händer hela tiden. Att det skrivs om det är näst till unikt.

Ridå.

Det är ju ändå intressant att det är vissa människor det händer för, "hela tiden" medan det aldrig händer för andra..
Citera
2022-11-06, 16:57
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Det är ju ändå intressant att det är vissa människor det händer för, "hela tiden" medan det aldrig händer för andra..

Kallas slumpen. Min kollega har bara drabats en gång. Men det betyder ju inte att han inte är drabbad.

Men klar det är lättare för polisen att gå på någon man redan tagit en gång, det är ju en säker pinne i protollet. Nu visade det sig att han inte var påverkad som dom hoppats så då letar dom något som dom kan sätta dit personen för.
Citera
2022-11-06, 18:19
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Snacka skit. En kollega blev dömd förra året efter att haft en fick kniv (liten) i handsfacket. Polisen gör allt för att leta enkla pinnar sko sig själva istället för att göra sitt jobb.

Finns en anledning till att samhället och media ha NOLL insyn hos polismyndigheten.
Pundare??

Nej, man blir inte dömd för en liten kniv inuti handskfacket inuti en bil! Sluta ljug.

Om din "kollega"(kåken?) åkte på brott mot knivlagen så var det för att han är kriminell och polisen vet mycket mycket mer än du har en aning om.
Citera
2022-11-06, 18:22
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:

Ridå.

Citat:
Kallas slumpen. Min kollega har bara drabats en gång. Men det betyder ju inte att han inte är drabbad.

Men klar det är lättare för polisen att gå på någon man redan tagit en gång, det är ju en säker pinne i protollet. Nu visade det sig att han inte var påverkad som dom hoppats så då letar dom något som dom kan sätta dit personen för.
Tycker lite synd om dig.

Kniven ser ju inte ens nyanvänd ut. En använd mattkniv är blankare men det spelar ingen roll mer än att det pekar på att din polare är kriminell och därför har kniv med sig. Hade idioten haft bruk för kniven och varit okänd som kriminell hade han aldrig fått böter...

Jag har ganska god kännedom om att kniven inte var det enda han råkade ut för den gången.
Citera
2022-11-06, 18:22
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trimmad-Katafalk
Pundare??

Nej, man blir inte dömd för en liten kniv inuti handskfacket inuti en bil! Sluta ljug.

Om din "kollega"(kåken?) åkte på brott mot knivlagen så var det för att han är kriminell och polisen vet mycket mycket mer än du har en aning om.

Jo det blir du. Så länge du teoretiskt kan nå den så åker du dit. Hade den legat i skuffen så hade det varit ok.

Han är en helt vanlig svensson som kör koreansk bil och jobbat på idustrui hela sitt liv.

Så vem av dina släktingar är snut, fråga hen så kommer hen bekräfta.

Ridå.
Citera
2022-11-06, 19:00
Medlem
Citat:
Jo det blir du. Så länge du teoretiskt kan nå den så åker du dit. Hade den legat i skuffen så hade det varit ok.

Han är en helt vanlig svensson som kör koreansk bil och jobbat på idustrui hela sitt liv.

Så vem av dina släktingar är snut, fråga hen så kommer hen bekräfta.

Ridå.
Förklara med ett enda alternativ varför polisen skulle söka igenom hans handskfack? Kanske vaknar du och ser det orimliga?
Citera
2022-11-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Förklara med ett enda alternativ varför polisen skulle söka igenom hans handskfack? Kanske vaknar du och ser det orimliga?

Det låter helt klart orimligt. Om handskfacket var stängt så kräver det en husrannsakan. Det kan polisen själv besluta om, men då ska ärendet vara brådskande och tydliga skäl ska finnas. Så det hade domstolen aldrig gått med på.

En synlig kniv tillsammans med dålig attityd, misstanke om brott, tidigare dömd/känd av polisen eller nåt liknande är vad folk åker dit på.
Citera
2022-11-06, 20:21
Medlem
Rainmans avatar
Varför blir han ens stoppad och hur ser polisen hans kniv? Har dom gjort en husransakan i bilen?

Låter som att denna byggarbetare vart stoppad för att han är känd av polisen sedan tidigare.
Citera
2022-11-06, 20:47
Medlem
BWOVVs avatar
Detta gav mig en flashback till när jag var betydligt yngre.
Jag läste jämt tidningen på morgonen innan det var dags för skola. Hallandsposten.
Folk som bor i Halmstad vet vilken polis detta handlar om.

Då var det en pappa som varit på skolavslutning med sina 2 barn.
Det hade varit grillning eller liknade & spelats brännboll. Vuxna mot barn.

På väg hem blir han stoppad av en känd Halmstad polis. (Idag avliden)
Han blir ”tvingad” att öppna bilen, där ligger då 2 brännbollsrack & blir då anmäld för att ha ”tillhygge” i bilen.
Banalt om ni frågar mig.

/bwovv
Citera
2022-11-06, 23:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Nej, ett tjänstevapen är ett vapen. En snickares kniv är ett verktyg, men kan i fel händer användas för att skada andra människor rejält.

Det kan man göra med ett fälgkors eller en stor blomkruka också.

Men det var du som kallade en snickares mattkniv för ett vapen, eller i alla fall jämförde den med ett.

Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
"Tja, genom att vara mer uppmärksam på sin kniv. Jämför med en polisman som slarvar bort sitt tjänstevapen. Hur tusan ska han veta var den ligger? Oavsett så har han inte varit tillräckligt uppmärksam över sitt vapen och det är ett rejält tjänstefel."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in