2022-11-05, 15:36
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det fanns en tid när det inte var anmärkningsvärt att ha kniv i bältet.
Gösta Bohman med kniv: https://imgur.com/a/Kv5kFHR
Från kritikerna var det väl mest ett töntigt sätt att verka folklig och jordnära. Iofs var Bohman lite av frilufstypen där kniv är ett normalt redskap.
Kommer ihåg alltid att (främst i mer modern tid, 2000-tal) om kniven var för fackmannamässiga arbeten, det vill säga arbeten där man använder kniv samt man äter lunch ute fanns det inte några problem. Fyfan vilken hemsk utveckling........................

Ska man tro på lögnen att människan är ett rationellt djur men kan inte ens bära på kniv ute så vad fan försöker man lura människor egentligen? Ren jävla spya...
Citera
2022-11-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Kommer ihåg alltid att (främst i mer modern tid, 2000-tal) om kniven var för fackmannamässiga arbeten, det vill säga arbeten där man använder kniv samt man äter lunch ute fanns det inte några problem. Fyfan vilken hemsk utveckling........................

Ska man tro på lögnen att människan är ett rationellt djur men kan inte ens bära på kniv ute så vad fan försöker man lura människor egentligen? Ren jävla spya...
Byggbranschen måste bestå av en speciell sorts människor, en högre stående sort av rationella och omdömesgilla personer.
Denna saliga blandning kan dagligen interagera med kniv, ibland flera, vid byxbenet (för att vara lättillgänglig), utan att jämnt och ständigt knivskära varandra vid alla konflikter som uppstår.
Är de byggnadssnickare har de ofta även en hammare i bakfickan att ta till. Eller varför inte gå loss på antagonisten med cirkelsågen eller en motorsåg.
De som tillverkar arbetskläder medverkar till knivbärandet, finns inga arbetsbyxor för bygg som inte har speciella infästningar för kniv på byxbenet.
Citera
2022-11-05, 16:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Urlöjligt att bli bötad pga en mattkniv som denne har i bilen och använder i yrket. Lite förvånad är jag faktiskt över hur löjligt det är. Är själv väldigt noga med att ha morakniv o annan verktyg i ryggsäcken så fort jag kliver av passet eller färdas mellan jobb. Jag ser många i kollektivtrafiken på morgonen som har morakniven hängandes på arbetsbyxan, bara dumma risker eller så känner de kanske inte till att det är olagligt.

Har inte hantverkare en firmabil eller lås och omklädningsrum på jobbet att hänga arbetskläderna i?
Tycker inte hantverkare ska få gå runt med mora kniv i bältet på tåget, har sett det några ggr och känner mig inte helt bekväm med det.

Att ha en kniv i dörrfacket är ju bara puckat, färdas man med verktyg har man de i en verktygslåda i bakluckan eller just vid tillfället har ett ärende och man ska meka med båten eller bilen.
Polisen bedömer "lättåtkomliga knivar i bilar" som brott mot knivlagen då de kan enkelt användas i en roadrage situation, de ska vara nedpackade i ryggsäckar eller väskor utom armavstånd.
Citera
2022-11-05, 16:48
Medlem
Vilket skämt, jag har flera gånger haft 3-4 knivar i arbetsbyxor, mattkniv, mattkniv me en krok vet ej vad dom heter, brytblad och Morakniv i bilen på väg till och från jobbet, har gått runt på affären med dessa knivar efter arbetstid utan problem. Så förstår inte varför han här fick böter? Är han straffad eller känd av polisen på något sätt ?
Citera
2022-11-05, 17:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har inte hantverkare en firmabil eller lås och omklädningsrum på jobbet att hänga arbetskläderna i?
Tycker inte hantverkare ska få gå runt med mora kniv i bältet på tåget, har sett det några ggr och känner mig inte helt bekväm med det.

Att ha en kniv i dörrfacket är ju bara puckat, färdas man med verktyg har man de i en verktygslåda i bakluckan eller just vid tillfället har ett ärende och man ska meka med båten eller bilen.
Polisen bedömer "lättåtkomliga knivar i bilar" som brott mot knivlagen då de kan enkelt användas i en roadrage situation, de ska vara nedpackade i ryggsäckar eller väskor utom armavstånd.

Jag känner mig inte helt bekväm med att du vill styra andra människor på grund av din egen rädsla.
Hur tycker du vi skall hantera det?

Jag känner rädsla för totaliarism nämligen.
Citera
2022-11-05, 17:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag känner mig inte helt bekväm med att du vill styra andra människor på grund av din egen rädsla.
Hur tycker du vi skall hantera det?

Jag känner rädsla för totaliarism nämligen.

Jag är för frihet, men förstår inte anledningen till gå med en kniv i bältet på stan.
verktyg ska ju ligga i verktygslådan, inte sitta på bältet i kollektivtrafiken.
Varför sitter inte hammaren, sågen och rörtången i bältet när hantverkaren åker tåg också?
När jag har jobbat, har jag alltid haft skåp att byta om till vardagskläder och duscha efteråt innan jag åker kollektivtrafik.

Vad är problemet med att förvara kniv i verktygslåda eller ryggsäck i bakluckan, varför ska de ligga i sidofacket? Jag begriper ingenting. Jag har aldrig haft kniv i sidofacket eller liggandes framme i min bil, har alltid legat i en påse i bakluckan eller verktygslåda när jag ska meka med båten någon enstaka gång.

Sen är det faktiskt som så, om man ser proper och kammad ut, klädd i chinos och skjorta och normalviktig och trevlig, så torskar man troligtvis inte på en mattkniv i centerkonsolen eller sidofacket.

De som åker dit på sånt är pizzafeta, tatuerade, rakade personer med yvigt skägg som försöker se balla ut och andra sluskmänniskor med attityd.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 18:00.
Citera
2022-11-05, 18:00
Medlem
Psykonaut-s avatar
Hur tar kan en kniv man köper i en affär hem utan att bryta mot knivlagen?
Citera
2022-11-05, 18:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Hur tar kan en kniv man köper i en affär hem utan att bryta mot knivlagen?

Nya knivar säljs i förpackningar eller har buntband när man köper dom i butik, sen har man kvittot med sig och transporterar dom i butikens påse i bakluckan. Inga problem alls, finns inte en chans polisen sätter dit en för brott mot knivlagen då. Säkerligen kan man ha påsen även i baksätet.

De lagen vänder sig mot är lätttilllgängliga synliga uppackade knivar i ens närhet, som ligger i centerkonsolen eller sidofacket eller framme på sätet.
Om du måste ha en upppackad kniv framme i bilen, ha den i handfacket då, för det tillhör ju inte vanligheterna man blir stoppad och polisen genomsöker bilen om man inte ser ut som ett kriminellt drägg då med attityd. Jag har aldrig varit med om det iaf på över 15 års tid, trots jag blev stoppad titt som tätt mellan 20-25 på kvällarna i mina dåvarande skrotbilar.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 18:05.
Citera
2022-11-05, 18:05
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Jag är för frihet, men förstår inte anledningen till gå med en kniv i bältet på stan.
verktyg ska ju ligga i verktygslådan, inte sitta på bältet i kollektivtrafiken.
Du jobbar inte med verktyg va?

Du har dom viktigaste verktygen som du kan bära lättillgängliga på dig, i mitt jobb är det kniv, Penna, tänger, tumstock, och en massa annat.
Tidigare hade jag batong och grejjor, det blir snabbt tungt, men dom vanligast använda verktygen har du på dig såklart, att bära med sig en stor jävla väska för dom sista 5% av jobben?
nej.

Citat:
Varför sitter inte hammaren, sågen och rörtången i bältet när hantverkaren åker tåg också?
När jag har jobbat, har jag alltid haft skåp att byta om till vardagskläder och duscha efteråt innan jag åker kollektivtrafik.
Bra för dig.
Det utformar vi lagen efter.

men du måste väl kunna räkna ut varför man inte har mer än det viktigaste i bältet.
Och jo, snickare HAR hammare i bältet rätt ofta..Rörmokare HAR Rörtång..osv.

Citat:
Vad är problemet med att förvara kniv i verktygslåda eller ryggsäck i bakluckan, varför ska de ligga i sidofacket? Jag begriper ingenting.

Nu sade ju personen i TS att den trillat ned där..det hände mig ofta också, fast emellan sätena.
Så har JAG det, och du har det på ett annat sätt.

J
Citat:
ag har aldrig haft kniv i sidofacket eller liggandes framme i min bil, har alltid legat i en påse i bakluckan eller verktygslåda när jag ska meka med båten någon enstaka gång.

Och ännu en gång, är det relevant för alla andra?
Vad jobbar du med?
Citera
2022-11-05, 18:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du jobbar inte med verktyg va?

Du har dom viktigaste verktygen som du kan bära lättillgängliga på dig, i mitt jobb är det kniv, Penna, tänger, tumstock, och en massa annat.
Tidigare hade jag batong och grejjor, det blir snabbt tungt, men dom vanligast använda verktygen har du på dig såklart, att bära med sig en stor jävla väska för dom sista 5% av jobben?
nej.

Bra för dig.
Det utformar vi lagen efter.

Nu sade ju personen i TS att den trillat ned där..det hände mig ofta också, fast emellan sätena.
Så har JAG det, och du har det på ett annat sätt.

J

Och ännu en gång, är det relevant för alla andra?
Vad jobbar du med?

Ja det var väl en sabla otur då för denna person, att han inte har koll på knivar när han sitter ner och den hade råkat trillat ner i sidofacket. Hoppas inte skinnsätet gick hål i också eller han skar upp pungen i processen. Shit happens, 5000 kr fattigare. Big deal.

99.8% av andra har inte det problemet.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 18:11.
Citera
2022-11-05, 18:07
Medlem
davetheslaves avatar
Min gissning är att han förvarar en kniv där på heltid, och trodde att "den smet ur fickan" räckte som skydd mot lagen.
Citera
2022-11-05, 18:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Ja det var väl en sabla otur då för denna person, att han inte har koll på knivar när han sitter ner och den hade råkat trillat ner i sidofacket. Hoppas inte skinnsätet gick hål i också eller han skar upp pungen i processen. Shit happens, 5000 kr fattigare. Big deal.

99.8% av andra har inte det problemet.

Du, tala inte för alla andra, okej?

Du ser ju isåfall i tråden vart opinionen ligger, men jag antar dina personliga förhållanden trumfar det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in