• 1
  • 2
2022-11-03, 17:16
Medlem
Det är ju Ssri båda två och är väl egentligen samma samma.
Någon som har erfarenhet av båda?
Någon som har nån input vilken som är att föredra mot GAD och depression.
Citera
2022-11-03, 17:31
Medlem
Användt Sertralin i över ett år har inga biverkningar överhuvudtaget, dock i början hade jag en del.
Citera
2022-11-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyrro84
Användt Sertralin i över ett år har inga biverkningar överhuvudtaget, dock i början hade jag en del.
Hur länge höll biverkningarna i sig? Och vilka fick du?
Citera
2022-11-03, 17:40
Paroxetine är den starkaste/mest potenta SSRI. Jag går på den. Den är mycket effektiv och bra men kan ha starka biverkningar så jag tror det kan vara smart att börja med Sertralin för att se om den fungerar för dig så slipper du gå på det tyngsta direkt.
Citera
2022-11-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Paroxetine är den starkaste/mest potenta SSRI. Jag går på den. Den är mycket effektiv och bra men kan ha starka biverkningar så jag tror det kan vara smart att börja med Sertralin för att se om den fungerar för dig så slipper du gå på det tyngsta direkt.
Grejen är att jag har testat sertralin och fick skyhög ångest av den i början å det släppte inte direkt…sen blev jag typ lite apatisk av den.
Så vet inte, hur jag kommer reagera på Paroxetin om nu den är starkare..
Citera
2022-11-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gillisen
Grejen är att jag har testat sertralin och fick skyhög ångest av den i början å det släppte inte direkt…sen blev jag typ lite apatisk av den.
Så vet inte, hur jag kommer reagera på Paroxetin om nu den är starkare..

Dom är lika dåliga allihop. Det är bara läkares skitsnack att det kan vara stor skillnad på biverkningarna mellan olika ssri-preparat.

Får du äckliga biverkningar av sertralin så kommer du att få det av de andra också. Avstängd blir man definitivt av allihop.
Citera
2022-11-03, 19:38
Bannlyst
Båda två är bra för att hålla humöret i schack!

Jag har stått på båda och upplever Paroxetin som mer effektiv mot socialfobi och Sertralin mer effektiv mot depression och OCD som jag också har.

Sertralin har lång effektduration (1 dosering/dag räcker),
Paroxetin har kort effektduration (2 doseringar/dag krävs för bibehållen effekt)

Gillar båda, men går för tillfället på Sensaval 100mg istället. Denna gillar jag bäst.
Hoppas Paroxetin eller Sert kan hjälpa dig!

*Ursäkta dubbelpost, mod kan radera detta inlägg*
Senast redigerad av eldbusken 2022-11-03 kl. 19:43.
Citera
2022-11-03, 19:42
Bannlyst
Citat:
Det är ju Ssri båda två och är väl egentligen samma samma.
Någon som har erfarenhet av båda?
Någon som har nån input vilken som är att föredra mot GAD och depression.

Jag har stått på båda och upplever Paroxetin som mer effektiv mot socialfobi och Sertralin mer effektiv mot depression och OCD som jag också har.

Paroxetin har kort effektduration (2 doseringar/dag krävs för bibehållen effekt)

Gillar båda, men går för tillfället på Sensaval 100mg istället. Denna gillar jag bäst.
Citera
2022-11-03, 19:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Dom är lika dåliga allihop. Det är bara läkares skitsnack att det kan vara stor skillnad på biverkningarna mellan olika ssri-preparat.

Får du äckliga biverkningar av sertralin så kommer du att få det av de andra också. Avstängd blir man definitivt av allihop.

Fult att lura folk så. De är olika. Ganska många testar olika för att de faktiskt inte är samma medicin.
Citera
2022-11-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldbusken

Sensaval går på noradrenalin och det passar absolut inte mig.

Sensaval går på noradrenalin och passar därför inte mig.
Citera
2022-11-03, 19:50
Bannlyst
Citat:
Sensaval går på noradrenalin och passar därför inte mig.
Då lämpar den sig inte, det är helt rätt! Däremot den överlägset bästa tabletten jag nånsin stått på för socialfobi, slår Sertralin och Paroxetin med hästlängder.

Förövrigt så har Paroxetin en svag effekt på noradrenalin, kan vara bra att ha med sig i bagaget att den har såna receptorbindbingar.
Citera
2022-11-04, 01:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Det är ju samma verksamma substans i dem? Hydroklorid?
Paroxetin är dessutom den svagaste av sertralin och paroxetin om man ser på mg per tablett.
Fast just det spelar ju ingen roll för det beror ju på hur många tabletter man stoppar i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in