Citat:
Ursprungligen postat av
EiraThunberg
Nej, det har jag inte. Historiskt sett så har kommunismen inte varit någon saga med ett lyckligt slut. Kapitalismen är inte helt perfekt heller, fast det verkar vara lättare att leva under kapitalismen jämfört med kommunismen. Man kan ta Nordkorea som ett exempel, livet är inte lätt där för vanliga människor.
Än så länge fungerar kapitalismen, tills någon kommer med ett bättre förslag.
Sedan så tror jag inte på att klimatet är hotat, baserat på uttalanden från experter inom klimatfrågor (som sällan får synas i MSM utav någon skum anledning), så min lösning är att fortsätta att leva under kapitalismen. Och leva så bra som möjligt. Man har endast ett liv. Och om Greta blir ledsen över mitt beslut, då får hon vara ledsen helt enkelt. Det är ingen som har sagt att världen måste vara rättvis, och det är ingen som kan garantera det heller.
Det kanske låter helt galet i dina öron, fast det är min syn på saken.
Jag har respekt för hur man kan tänka så vad gäller kapitalismen och uppskattar att du inte verkar tycka att ett ekonomiskt system har ett egenvärde i sig.
För att göra en ytterligt lång diskussion lite kortare kan man ju nöja sig med att säga att åtminstone sedan 2008 års kris har ingenting längre fungerat som teoretikerna inom kapitalismen har föreställt sig. Att exemplevis antalet miljardärer ökade drastiskt under nedstängningarna under Covid 19 får här vara ett enda exempel på marknadens dysfuntionella tillstånd.
Jag menar att vi kommer att behöva ett nytt funktionssätt för ekonomin då både nyliberala, socialliberala (typ MP, S, C och L) och konservativa idéer både inom marxistisk idétradition och traditionell höger inte kan ge rimliga svar på vad som kommer att behövas för att få ekonomin att fungera på ett rimligt sätt för jordens befolkning, nu när marknaden har gjort ekonomin global.
För egen del så skiljer sig min syn på de eventuella miljöproblemen ifrån din; detta är både möjligt och önskvärt i en demokrati. Jag tror att det finns goda skäl att minska utsläppen av Co2 till exempel utifrån en ren osäkerhetskalkyl.
Vad gäller nationalekonomer får man lust att citera Keynes (utan att i övrigt lägga någon värdering hans arbete) "Det är väldigt svårt att förklara något för någon, vars lön beror på att den inte skall förstå det man försöker förklara."