2022-11-02, 11:05
Medlem
JdeKoofs avatar
Har ni haft problem den senaste tiden?

Jag mrkte att tiden inte ndrades p min vckarklocka vid vergngen till vintertid. Bytte batterier - ingen signal mottogs nd.
Denna r gammal s jag gick och kpte en ny fr 200 spnn, inte ens denna kunde motta signal.
Jag ser p Google att ett par andra i Europa har frgat varfr tiden inte ndrades till vintertid. DCF77 kan jag inte hitta p ntet...

N, fler n jag som har problem med radiostyrd klocka just nu?
Citera
2022-11-02, 11:14
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag bor i Gvle och i en svacka s jag fr en del problem med rckvidden p mina tv radiokontrollerade klockor, en vggklocka och en vckarklocka, bda styrs frn centrala Tyskland, det hnder att dom fr totalt fnatt. Bda mina ndrade till vintertid automatiskt, hade glmt bort vintertiden och mrkte det frst p morgonen nr inte de klockorna och mina armbandsur stmde. Men som svar p din frga, nej mina fixade det, bda kpta p Lidl.
Citera
2022-11-02, 11:20
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
DCF77 kan jag inte hitta p ntet...

Menar du en officiell sida? Denna? https://www.ptb.de/cms/en/ptb/fachab...ime/dcf77.html
Citera
2022-11-02, 11:34
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag bor i Gvle och i en svacka s jag fr en del problem med rckvidden p mina tv radiokontrollerade klockor, en vggklocka och en vckarklocka, bda styrs frn centrala Tyskland, det hnder att dom fr totalt fnatt. Bda mina ndrade till vintertid automatiskt, hade glmt bort vintertiden och mrkte det frst p morgonen nr inte de klockorna och mina armbandsur stmde. Men som svar p din frga, nej mina fixade det, bda kpta p Lidl.

Ok, jag bor i Malm och detta har fungerat bra i tminstone 10 r. Mjligt att det r relaterat till min nya lgenhet som jag flyttade till i juni men det verkar konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Menar du en officiell sida? Denna? https://www.ptb.de/cms/en/ptb/fachab...ime/dcf77.html

Ok, verkar inte som de utfr underhll eller dylikt. Detta r ju skit, fr vl stlla klockorna manuellt d. Jag som blivit helt beroende av radiostyrt...
Citera
2022-11-02, 11:45
Medlem
Tjocka betongvggar?

Stlla klockorna i ett fnster 24 tim kan vara en lsning.
Citera
2022-11-02, 11:50
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Tjocka betongvggar?

Stlla klockorna i ett fnster 24 tim kan vara en lsning.

Jag bor p sjtte vningen och har haft klockorna i fnstret i 48 timmar nu. P den ena klockan kan man "frnya" signalmottagningen vilket jag gjort ett antal gnger utan resultat.

Var fr man tag i exakt tid numera? Finns frken ur?
Citera
2022-11-02, 11:53
Medlem
JdeKoofs avatar
Uuaah jag ringde frken ur nu och den tiden p datorn/hemsidan r verraskande exakt, vette fan hur det gr till men men..
Citera
2022-11-02, 12:54
Medlem
Tror mycket beror p att strningsdimman i vra hem har strt ut signalen p 77 kHz.

Hade sdana klockor p 1990-talet och dom funkade allt smre p senare r nr folk brjade skaffa
en massa switchade laddare/ntagg fr mobiler/datorer , lgenergilampor, plasma tv, diverse olika boxar osv.

Sverige ligger ocks i utkant av tckningsomrdet fr DFC 77 , det funkar mycket bttre nere p kontinenten.
P wikipedia finns en karta
https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77#Reception_area
Citera
2022-11-02, 18:11
Medlem
Bor i Huskvarna/Jnkping:s omrdet och dr var det inga problem hromdagen
En klocka i fnstret och en 2m in i lgenheten, betonghus
Citera
2022-11-02, 20:16
Medlem
Popetoterors avatar
Bor i sthlm och min Casio g-shock funkar varje dag, var lite dligt i somras men nu funkar det med nedfllda persienner och allt.
Citera
2022-11-05, 14:14
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist

Sverige ligger ocks i utkant av tckningsomrdet fr DFC 77 , det funkar mycket bttre nere p kontinenten.
P wikipedia finns en karta
https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77#Reception_area

Rckvidden p sndaren i Mainflingen r 200 mil, dvs den nr nda till Norrland. Bor man i sydvstra Sverige borde man ven kunna f in sndaren i England.

Det r viktigt med placeringen av klockan, lgg den i fnstret. Fr att frstrka mottagningen kan man fsta klockan p ett drrhandtag eller cykelstyre.

Min Casio gwm5610 hmtar alltid signal om jag fster den p drrhandtaget till ytterdrren, klockan stllde om sig till vintertid utan problem.
Citera
2022-11-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Rckvidden p sndaren i Mainflingen r 200 mil, dvs den nr nda till Norrland. Bor man i sydvstra Sverige borde man ven kunna f in sndaren i England.

Det r viktigt med placeringen av klockan, lgg den i fnstret. Fr att frstrka mottagningen kan man fsta klockan p ett drrhandtag eller cykelstyre.

Min Casio gwm5610 hmtar alltid signal om jag fster den p drrhandtaget till ytterdrren, klockan stllde om sig till vintertid utan problem.

Finns skert klockor som har bra mottagare och platser i Sverige dr det fortfarande funkar stabilt.

Men dom klockor jag kpt p Clas Ohlsson och liknande fungerade allt smre ver ren hr i Stockholm,
flyttade runt klockorna fr att frska f kontakt.
Ett vggur med visare fick ofta tuppjuck och frskte stlla om tiden, ibland vaknade man och hrde hur den snurrade runt runt.

Vid busstorget i lvsj hade man en professionell installation av klockor som synkande mot DCF77 som aldrig gick speciellt bra heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in