Citat:
Ursprungligen postat av
Hurrit
Överlag är Västkusten i Sverige (= mellan Ängelholm och Kungsbacka) nyrikt. Halland hade typ lika stor befolkning som Blekinge för hundra år sedan, idag bor det 350k personer där medan Blekinge stått och stampat kring 150-160k invånare under samma tid. Västsverige var oerhört fattigt fram tills sommarturismen och sedan det moderna efterkrigssamhället kom igång.
Det går inte att komma ifrån att i stort sett alla östersjöstäderna mellan Ystad och Västervik är mer spektakulära än deras pendanger på västsidan. Karlskrona, Kalmar, Västervik, Sölvesborg m.m. ligger stadskärnorna betydligt närmre havet än vad de gör i Halmstad, Falkenberg och Ängelholm som man får ta bilen till eller åka ganska långt med buss för att komma till stränderna och inte bara stirra på ett åutflöde i centrum.
Ängelholm översvämmades av sandstormar på 1700-talet att de fick plantera tallskogar mot havet (ungefär samma sak gjorde Napoleon i sydvästra Frankrike). Klart att de förblev fattigare än Åhus då. Falsterbo, Ängelholm och Kungsbacka var ett par av Sveriges fattigaste städer under 1700-talet.
Men men, det är Västsverige som har haft ekonomin sedan industrialiseringen kom igång. Efterkrigstidens samhällsplanering och ekonomi har gynnat Västkusten mycket mer.
Skanör-Falsterbo och näset då? Ronnie Hellström, Mats Näslund och Pecka Lindmark bodde där... Ronnie har ändå aldrig spelat i MFF (de andra är ju MIF när de tog SM-guld). Ronnie var målvaktstränare i Höllvikens IF... hur gärna vill man inte att ungarna skall kicka boll där då???
Sedan kommer you-know-what... men så har ju Malmö alltid sett ut och Bosse Larsson (som ju spelade MFF (och är Legenden, Mannen och Myten)... Landskrona som ju precis som Västra Hamnen har sina oaser
Undvik storstäderna bara...
Östra Skåne har alltid varit mycket fattigare... Blekinge...
Sven Melander levde sina sista år där och Hällevik ser ut som Äspet innan boboomen nu....
Vi blir som amerikanska södern. Tyvärr. För vi tar efter det negativa men missar det positiva.
Undvik bara storstadskommuner och platser med stor allmännytta... sedan blir det bra.
Åhus är exakt samma med sandstormar! Men för MIG.. för mycket öfre mittelklazz numera... jag paller inte det som Peps hade skaldat... så jag skall bo po lannet