2022-11-02, 07:00
Medlem
moderator-hatarens avatar
satte du ett maxbud med 10 dar kvar kan du ändra det så du bara leder med 1kr... sen lär nån bju över dej
Citera
2022-11-02, 07:02
Medlem
cyber_zekes avatar
Är det ett autobud? I så fall sänk ditt autobud till det budet som ligger (så att det inte sticker iväg upp när någon annan budar). Sen kan du nog räkna med att någon annan budar över sig om det är 10 dagar kvar. Om du verkligen vill ha varan hör av dig till säljaren och kolla om det verkligen är omöjligt att han skickar. Om du inte vill ha varan och vinner den, så hör du av dig och ber om ursäkt och erbjuder dig att betala hans kostnader för auktionen och lite för hans besvär, så han kan lägga ut den igen.
Citera
2022-11-02, 07:07
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Det är ditt ansvar att läsa annonsen du budar på, pappskalle.
Bud är bindande. Lär dig att kolla vad du köper nästa gång.
Fast i det här fallet hade ju ts koll på varan men kanske inte alla detaljer runt själva köpet.
Citera
2022-11-02, 09:52
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Har länge letat efter en vara på Tradera, var så glad när jag hittade den på Tradera så budade direkt. Har högsta budet och var så lycklig!

Men så läste jag att säljaren bara accepterar avhämtning. Killen bor ju fan i nån by i Norrland och jag nära Skåne så jag har varken möjlighet eller lust att resa så lång bara för att hämta en vara.

Vad ska jag göra? Jag har högsta bud men det är fortfarande 10 dagar kvar av auktionen. Kan jag skriva att jag ångrar köpet pga detta?
Går det inte att ändra maxbudet? Det är ju auktion! Chansen är stor att någon lägger högre bud än dig på 10 dagar. Jag har ångrat många köp genom att minska maxbudet, eller korrigera ned mitt maxbud.så att någon annan budar över.
Citera
2022-11-02, 10:01
Medlem
prokaryotkungens avatar
Snacka med säljaren så kanske han går med på att cancellera ditt bud.
Har själv gjort det på folk som börjar krångla med "du... det var inte jag som lade budet alltså... det var min son/katt/tapir/man som råkade använda mitt konto".
I stället för att tvinga dem stå sitt kast och ha en massa drama i mitt liv så har jag kontaktat tradera och det har gått att deletea budet. Som lite krydda har jag då även anmält att de lånat ut sitt konto till någon annan (vilket är förbjudet på tradera och skäl att stängas av samt att få sitt personnummer blockerat) samt hindrat deras användarnamn att buda på mina framtida auktioner.

Peace of mind regerar!
Citera
2022-11-02, 10:07
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Har länge letat efter en vara på Tradera, var så glad när jag hittade den på Tradera så budade direkt. Har högsta budet och var så lycklig!

Om det fetade stämmer kör du förstås till Norrland!
Citera
2022-11-02, 10:23
Medlem
Högst ovanligt att säljare enbart erbjuder avhämtning, måste vara något väldigt skrymmande? Om inte så kontaktar du säljaren och ber om att få den fraktad.

Men ett dåligt omdöme som köpare påverkar ändå inte ditt konto i någon större utsträckning, om du inte tänkt sälja saker i framtiden och folk blir fundersam över din karaktär som inte betalar för sig och kanske drar sig för att buda på dina grejer.

Men om det ändå är 10 dagar kvar på annonsen så är det ju rätt låg chans att du vinner annonsen, om inte fler drar sig från att buda om det är något väldigt skrymmande som måste hämtas upp.

Förövrigt förstår jag inte varför man budar på en annons 10 dagar i förväg, snacka om att trissa upp priset i onödan.
Citera
2022-11-02, 12:12
Medlem
Folk som budar och inte betalar lär ju vara något som händer på Tradera hela tiden... när jag sålde mycket saker där för omkring 10 år sen och någon sen inte betalade nöjde jag mig med att ge negativt omdöme, anmäla till Tradera så att auktonsavgifterna ströks, och sen lägga upp annonsen på nytt. Du kan ju se till att lägga så lågt maxbud som möjligt och hoppas bli överbjuden. Annars blir det väl att räkna med negativt omdöme.

Eller så kan du kontakta Tradera med en bra förklaring till varför ditt bud ska tas bort.
Citera
2022-11-02, 12:56
Medlem
Har du köpt en traktor ?

Allt får att lösa så släng med en 500kr för att hjälpa saken på rätt väg.
Citera
2022-11-02, 13:34
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Men så läste jag att säljaren bara accepterar avhämtning. Killen bor ju fan i nån by i Norrland och jag nära Skåne så jag har varken möjlighet eller lust att resa så lång bara för att hämta en vara.

Vad ska jag göra? Jag har högsta bud men det är fortfarande 10 dagar kvar av auktionen. Kan jag skriva att jag ångrar köpet pga detta?

Erbjud lite extra utöver frakten för att få det skickat? Annars skit i det bara, du får bara en negativ plump på din profil.
Citera
2022-11-02, 14:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kan inte tradera alls, aldrig köpt nåt där, men är det inte bara att skita i att betala? Dvs helt enkelt inte genomföra köpet?

Jo, så är det. Det är många som råkar ut för liknande. Om man ångrar sig, och inte betalar kan man få en negativ anmärkning. Och säljaren lägger bara ut sin vara till försäljning igen. Ganska vanligt man ser säljare som skriver de lägger ut samma vara på nytt, på grund av oseriös köpare.
Säljaren kan ju också vara hygglig och förstående. Trådstararen Craigg, kan ju erbjuda säljaren lite kompensation, på grund av missen.
Alternativt kan ju Craigg hämta sin vinst någon gång i framtiden. Norrlandssemester?
Citera
2022-11-02, 14:15
Medlem
swebarbs avatar
Vad har du lagt för bud då nåt stort o klumpigt att skicka med posten ? Risken är att säljaren kan ge dig problem för fan läs ALLTID annonser på tradera det är ändå privatpersoner man handlar av och vissa kan ha speciella villkor som avhämtning endast osv.

Men prova kontakta säljaren och säg att du ärligt missade men betalar gärna frakten om ditt bud nu blir vinnande alternativt kontakta tradera och hör med dom vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in