2022-11-01, 22:22
Medlem
Distansavtals lagen gåller så säljaren kan kräva in dig på pengarna via kronofogden om du inte betalar. Rekommenderar att du kontaktar säljaren och förklarar situationen så kan ni säkert komma på en lösning.
Citera
2022-11-01, 22:50
Medlem
Hänt mig flera gånger när jag handlat via Tradera senaste åren. Fråga säljaren ifall du kan betala för frakten+ en extra peng om han skickar via posten. Säg att du inte har någon möjlighet att hämta varan annars. Ofta brukar de gå med på det.
Citera
2022-11-01, 23:02
Medlem
CyberIngmars avatar
Skriv direkt till försäljaren på tradera. Förklara situationen. Är du den enda som budar får han lägga upp annonsen igen. Kostar det att lägga upp får du erbjuda dig att betala för en ny annons.
Citera
2022-11-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Distansavtals lagen gåller så säljaren kan kräva in dig på pengarna via kronofogden om du inte betalar. Rekommenderar att du kontaktar säljaren och förklarar situationen så kan ni säkert komma på en lösning.
Som också inkluderar ångerrätten, även om bud är bindande så har man fortfarande rätten att ångra sig efter auktionen.
Citera
2022-11-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse

Distansavtalslagen gäller bara om en näringsidkare säljer till en konsument. Verkar inte vara så i detta fall om jag tolkar TS rätt. Förresten finns det väl ofta ångerrätt då.
Citera
2022-11-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Distansavtalslagen gäller bara om en näringsidkare säljer till en konsument. Verkar inte vara så i detta fall om jag tolkar TS rätt. Förresten finns det väl ofta ångerrätt då.

Det klassas fortfarande som avtalsbrott.
Citera
2022-11-01, 23:23
Medlem
Märkligt att man inte kan dra tillbaks bud på Tradera, det borde man kunna göra då man alltid ska ha friheten i en auktion dra tillbaks sitt bud om man önskar så. Strunta i att svara säljaren bara, finns inget dom kan göra mer än att ge dig negativt betyg på siten.
Citera
2022-11-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Har länge letat efter en vara på Tradera, var så glad när jag hittade den på Tradera så budade direkt. Har högsta budet och var så lycklig!

Men så läste jag att säljaren bara accepterar avhämtning. Killen bor ju fan i nån by i Norrland och jag nära Skåne så jag har varken möjlighet eller lust att resa så lång bara för att hämta en vara.

Vad ska jag göra? Jag har högsta bud men det är fortfarande 10 dagar kvar av auktionen. Kan jag skriva att jag ångrar köpet pga detta?
Jo, du är bunden till det budet du har lagt. Det finns inte någon rättighet till att ångra sig. Om du drar dig ur så har säljaren rätt att kräva skadestånd av dig. Hämtar du inte varan så kan du ändå tvingas att betala fullt pris samt att du är skadeståndsskyldig som skulle kunna innebära att du får betala för personens merkostnader och transport till soptippen.

Bästa sättet är om du kan förmå säljaren att kontakta någon av de andra budgivarna och höra om de vill köpa istället och att du bara behöver betala mellanskillnaden men det beror ju på säljarens välvilliga och du behöver kanske ge denne lite extra pengar som tack för hjälpen.
Citera
2022-11-01, 23:59
Medlem
Musik.mannens avatar
Nu vet jag inte vad det är som Craigg budat på tradera.
Allting går ju att skicka med lite vilja men oftast på köparens egen risk.
Jag har sålt lite grejer förut på andra säljsidor där det blivit väldigt mycket tjafs för att köparen inte varit nöjd eller mer eller mindre ljugit om att grejen jag skickat varit trasig trots att jag packat väldigt bra och ändå inga problem tidigare.

Så jag förstår att folk inte alltid vill skicka och att det blivit mer vanligt med mycket text i annonser om att säljaren inte tar något som helst ansvar efter att fraktbolaget tagit emot varan.

Vart någonstans i Norrland är det varan behöver hämtas?
Citera
2022-11-02, 00:07
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Har länge letat efter en vara på Tradera, var så glad när jag hittade den på Tradera så budade direkt. Har högsta budet och var så lycklig!

Men så läste jag att säljaren bara accepterar avhämtning. Killen bor ju fan i nån by i Norrland och jag nära Skåne så jag har varken möjlighet eller lust att resa så lång bara för att hämta en vara.

Vad ska jag göra? Jag har högsta bud men det är fortfarande 10 dagar kvar av auktionen. Kan jag skriva att jag ångrar köpet pga detta?

Det första du ska göra är att kolla säljarens historik, om den har många bra omdömen så ska du höra av dig genast.
Om du och säljaren kommer överens om det så kan Tradera dra tillbaka ditt bud, efter kontakt med säljaren.
Har du tur så kanske säljaren kan tänka sig att ändå hjälpa till att ordna med frakt, eller packa varan så att du kan ordna så att en transportör kan hämta upp varan.

En säljare med dåliga omdömen kan det bli krångligare med, men det finns grupper på Facebook där man hjälper varandra att ta med saker när man reser. En speciell intressegrupp för just din vara ( t ex Hi-Fi eller musik, porslin etc) kan också vara hjälpsamma mot någon med samma intresse.

Lycka till. Men vänta inte med att höra av dig till säljaren, ju förr den får reda på ditt problem desto längre tid finns det för andra att bjuda på varan om ditt bud dras tillbaka.
Citera
2022-11-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Det är ditt ansvar att läsa annonsen du budar på, pappskalle.
Bud är bindande. Lär dig att kolla vad du köper nästa gång.

Bud är inte bindande enligt Tradera. Skämtsida.
Citera
2022-11-02, 04:02
Medlem
sebastian66s avatar
Ibland kan säljaren gå med på att skicka även att det står han inte skickar. Varför messar du inte till killen vi vet inget mer om din story. Är det en traktor från 1942 så är det svårt att skicka. Är det en kontroll till xbox så är det ju lugnt. Du kanske ska fundera på att betala honom skita i att få varan skickad och slippa dåligt omdöme. Alternativt fråga honom om han kan ha varan hos sig och du lägger upp den igen på tradera. Du har ju massa möjligheter att tala med säljaren betala han omkostnader och tex be han lägga upp den igen det han förlorar får du ta. Varför är du handlingsförlamad kanske man kan undra. Har du inga egna ideer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in