2012-04-03, 16:42
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Någon som vet vad det är Jonas Gardell drar in så mycket pengar på? Sitt författarskap, stå-upp shower? Seriöst, enligt ratsit.se drar hans bolag Jonas Gardell Produktion AB in 21 miljoner kronor förra året (2011). Han tog ut en läns på cirka 400 tusen, hur mycket vins han tog ut vet jag inte...

http://www.ratsit.se/ReportCompanySm...?ID=5564631611

Hur blev han så rik?
Senast redigerad av Jack.Horner92 2012-04-03 kl. 17:08.
Citera
2012-04-03, 17:46
Medlem
namnskylts avatar
Någon som har mer info om päronen, Bertil Gardell och Ingegärd Gardell/Rasmussen. Bägge var väl i grunden psykologer, varav fadern professor i socialpsykologi.

Kan föräldrarna ha utövat några obskyra teorier på barnen, vilket resulterat i två homosex barn, samt en islamvurmare som i blotta förskräckelsen av sina syskons homosexande har pippat fram nio barn?

Fadern verkar ju hyfsad sansad som psykologi bl.a. skriver wikipedia om hans forskning:

Citat:
en rad uppmärksammade projekt och studier kring arbetsorganisation och teknik framförallt med avseende på det anställdas inflytande, medbestämmande och arbetsmiljö. Ett andra tema i hans forskning var hur människors inflytande och kontroll i sin arbetsmiljö hörde samman med stress och hälsa.

Är det mamman som hade Pippi-Långstrumpteorier kring barnuppfostran månne? Gardell verkar ju vara en riktig mammagris, så kanske det var hon som satte grillar i huvudet på barnen.
Citera
2012-04-03, 18:03
Medlem
ulvenas avatar
Du tror alltså att man blir homosexuell p.g.a. uppfostran? Är inte det lite underligt, barn till homosexuella föräldrar blir inte automatiskt homosexuella enligt vad jag läst, tror du man uppfostrar barn till att bli homosexuella, vad skulle man vinna på det?
Citera
2012-04-03, 20:41
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Du tror alltså att man blir homosexuell p.g.a. uppfostran? Är inte det lite underligt, barn till homosexuella föräldrar blir inte automatiskt homosexuella enligt vad jag läst, tror du man uppfostrar barn till att bli homosexuella, vad skulle man vinna på det?

Aaaa du är den klassiska - homosexualitet är endast och enbart genetiskt betingat av naturen, medan kön är en socialkonstruktion endast formad av uppväxtmiljön? Du kan gå till andra trådar som besvarar dina frågor.

Här diskuterar vi Jonas Gardell som tydligt lider av ett extremt behov av bekräftelse vilket flera i tråden vittnat om. Hans syskon har även de uppvisat avvikelser i från normen, att två helssyskon av tre blir homosexuella är väldigt ovanligt. Någon har även vittnat om att homosex endast varit ett sätt för Jonas att få uppmärksamhet och känna sig utvald/speciell. Jag ville veta om familjesituationen varit extrem, extra sårbar för dessa barn. Om föräldrarna - som sociala ingenjörer - har skapat en särskilt ogynnsam miljö för dessa barnen att växa upp i. Vilka psykologiska teorier som eventuellt färgat föräldrarna i deras yrkesroll och privatliv. Som du kanske vet var var/är Sverige stark färgat av en övertro till socialingenjörskonst särskilt under 60-70-talet då Jonas och hans syskon växte upp. Uppväxtmiljö brukar ha en central roll i psykoanalys. Jag finner inte mitt resonemang och frågeställning så långsökt.

Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt. Jag skulle naturligtvis ha förberett en overhead-presentation innan jag ställde frågan.
Senast redigerad av namnskylt 2012-04-03 kl. 20:45.
Citera
2012-04-06, 19:19
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Aaaa du är den klassiska - homosexualitet är endast och enbart genetiskt betingat av naturen, medan kön är en socialkonstruktion endast formad av uppväxtmiljön? Du kan gå till andra trådar som besvarar dina frågor.

Här diskuterar vi Jonas Gardell som tydligt lider av ett extremt behov av bekräftelse vilket flera i tråden vittnat om. Hans syskon har även de uppvisat avvikelser i från normen, att två helssyskon av tre blir homosexuella är väldigt ovanligt. Någon har även vittnat om att homosex endast varit ett sätt för Jonas att få uppmärksamhet och känna sig utvald/speciell. Jag ville veta om familjesituationen varit extrem, extra sårbar för dessa barn. Om föräldrarna - som sociala ingenjörer - har skapat en särskilt ogynnsam miljö för dessa barnen att växa upp i. Vilka psykologiska teorier som eventuellt färgat föräldrarna i deras yrkesroll och privatliv. Som du kanske vet var var/är Sverige stark färgat av en övertro till socialingenjörskonst särskilt under 60-70-talet då Jonas och hans syskon växte upp. Uppväxtmiljö brukar ha en central roll i psykoanalys. Jag finner inte mitt resonemang och frågeställning så långsökt.

Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt. Jag skulle naturligtvis ha förberett en overhead-presentation innan jag ställde frågan.

Svårt att leverera en färdig analys så här på stående fot, men utifrån föreliggande fakta -- två homosex-barn, det tredje en förvirrad religiös dåre -- så framstår ju arbetshypotesen att någonting måste ha varit riktigt snett och sjukt i hushållet Gardell på 1960- och 70-talet som helt övertygande. I väntan på konkreta utsagor, som t ex en Jan Myrdal-liknande "uppgörelse", så kan och bör vi ägna oss åt att spekulera fritt kring hur det kan bli så avvikande och bisarrt i en till synes normal svensk akademikerfamilj.

Nyckeln finns här kanske hos broder Mattias, en svensk som låtsas vara arab. Som fallet Jan Guillou visar är detta ett tecken på en dysfunktionell uppväxt med pennalism och enstörings-komplex; särlingen anser sig stå över gruppen och utvecklar en bisarr fantasivärld som stöder vanföreställningen. Fantasin måste avvika så påtagligt från den gängse världens normer och kodex att dess enda stöd står att finna i islam, alla hatfyllda knäppgökars favorit-sekt.

Därmed inte sagt att Gardell, eller Guillou, är direkt våldsamma i sin patologi, men visst väcker deras påtagligt aggressiva kroppsspråk funderingar kring tvångströja i en inte alltför avlägsen framtid. Vad svenne-muslimen Mattias Gardell anser om broder Jonas homofila utsvävningar vore intressant att ta del av, men kanske ser han som kamelknullare in spe mellan fingrarna när en familjemedlem praktiserar likartade sexuella böjelser.

In sh'Allah.
Citera
2012-04-06, 19:41
Medlem
elbrujos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Svårt att leverera en färdig analys så här på stående fot, men utifrån föreliggande fakta -- två homosex-barn, det tredje en förvirrad religiös dåre -- så framstår ju arbetshypotesen att någonting måste ha varit riktigt snett och sjukt i hushållet Gardell på 1960- och 70-talet som helt övertygande. I väntan på konkreta utsagor, som t ex en Jan Myrdal-liknande "uppgörelse", så kan och bör vi ägna oss åt att spekulera fritt kring hur det kan bli så avvikande och bisarrt i en till synes normal svensk akademikerfamilj.

Nyckeln finns här kanske hos broder Mattias, en svensk som låtsas vara arab. Som fallet Jan Guillou visar är detta ett tecken på en dysfunktionell uppväxt med pennalism och enstörings-komplex; särlingen anser sig stå över gruppen och utvecklar en bisarr fantasivärld som stöder vanföreställningen. Fantasin måste avvika så påtagligt från den gängse världens normer och kodex att dess enda stöd står att finna i islam, alla hatfyllda knäppgökars favorit-sekt.

Därmed inte sagt att Gardell, eller Guillou, är direkt våldsamma i sin patologi, men visst väcker deras påtagligt aggressiva kroppsspråk funderingar kring tvångströja i en inte alltför avlägsen framtid. Vad svenne-muslimen Mattias Gardell anser om broder Jonas homofila utsvävningar vore intressant att ta del av, men kanske ser han som kamelknullare in spe mellan fingrarna när en familjemedlem praktiserar likartade sexuella böjelser.

In sh'Allah.

Klockren freudiansk analys på en extremt förvirrande familj. Terroristsympatisören Gardell och hans kona (fru) är för att tilläga extremt självgoda människor till den grad att det gränsar till någon form av psykos. Jag har haft oturen att sitta på seminarier med dem och ad hominem angreppen haglar över alla som motsätter sig den postkoliniala ordningen. Som jag minns det kallades jag sympatisör till förintelsen för att jag inte höll med om Franz Fanons freudianska beskrivining av negrers problem.
Citera
2012-04-06, 19:52
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

In sh'Allah.

Nu kan det förstås hända att Mattias Gardell har konverterat men jag har ett klart minne av att Mattias Gardell har sagt sig vara asatroende i ett tv-program.
Citera
2012-04-06, 20:36
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nu kan det förstås hända att Mattias Gardell har konverterat men jag har ett klart minne av att Mattias Gardell har sagt sig vara asatroende i ett tv-program.

Har samma minne att MG ska ha uppgett att han varit (är) asatroende. Vid en snabb googling hittade jag den här sidan http://www.apg29.nu/index.php?tags=asatro där samma uppgift nämns, men å andra sidan kanske det behövs något mer handfast än en sida på nätet för att styrka MG:s eventuella religiösa tillhörighet
Citera
2012-04-06, 20:59
Medlem
elbrujos avatar
Asatroende är visserligen mera sunt och riktigt än att dyrka pedofiler och självmordsbomba men det säger en del om en person (om han nu tror på sagorna och tramset) att han väljer att tro på Loke, Balder och Oden. Jag menar vilken vettig människa tror, och då menar jag verkligen tror, på nio världar, regnbågar som för en till annorlunda världar, krig mellan människor och jättar?

Vad är nästa steg? Nangijala? Inte ens min sexåriga son tror på sådant trams. Antingen tyder det på ett omoget intellekt eller att man väljer en udda trosinriktning för att framstå som speciell och annorlunda och efter att ha diskuterat med karln så framstår det senare som det mest troliga. Så intressant intellektuellt sett är han inte men jag tror inte att han tror på Balders död och dylikt.
Senast redigerad av elbrujo 2012-04-06 kl. 21:26.
Citera
2012-04-06, 21:07
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbrujo
Klockren freudiansk analys på en extremt förvirrande familj. Terroristsympatisören Gardell och hans kona (fru) är för att tilläga extremt självgoda människor till den grad att det gränsar till någon form av psykos. Jag har haft oturen att sitta på seminarier med dem och ad hominem angreppen haglar över alla som motsätter sig den postkoliniala ordningen. Som jag minns det kallades jag sympatisör till förintelsen för att jag inte höll med om Franz Fanons freudianska beskrivining av negrers problem.

Måste också knäböjande få strö rosor över författaren Fula Gubben till analysen av den fullkomligt snedknullade familjen Gardell. Utmärkt arbete.

Minns en gång i tiden en syster, (?) Anneli Gardell i Radio Västerbotten. Hon kändes långt ifrån stabil. Blev troligen skådespelare eller nåt annat som betalas av våra skatter.
Senast redigerad av Mikojan 2012-04-06 kl. 21:32.
Citera
2012-04-06, 21:33
Medlem
Tror att det också finns en bror (Per?) som är präst.

Helt klart så verkar det finnas en slags "inre oro" hos alla syskon. Denna oro och förvirring har lett till ett sökande efter förklaringar, mening och tillhörighet. Svaret blev homosexualitet och religiöst grubbleri.
Citera
2012-04-06, 22:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Mattias Gardell är islam-apologet framför allt. Asa-troendet, vilket för övrigt passar synnerligen illa ihop med hans muslimska svärmerier, är nog någon ungdomssynd som hängt med upp i åren. Alla hans offentliga framträdanden jag sett sista 5-6 åren har handlat om att släta över eller uttrycka stöd för diverse muslimska galenskaper.

Han må inte ha konverterat, men "for all practical purposes" så är han muslim.

Och dessutom aggressivt PK-dement. Obotlig hjärnskada?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in