Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Aaaa du är den klassiska - homosexualitet är endast och enbart genetiskt betingat av naturen, medan kön är en socialkonstruktion endast formad av uppväxtmiljön? Du kan gå till andra trådar som besvarar dina frågor.
Här diskuterar vi Jonas Gardell som tydligt lider av ett extremt behov av bekräftelse vilket flera i tråden vittnat om. Hans syskon har även de uppvisat avvikelser i från normen, att två helssyskon av tre blir homosexuella är väldigt ovanligt. Någon har även vittnat om att homosex endast varit ett sätt för Jonas att få uppmärksamhet och känna sig utvald/speciell. Jag ville veta om familjesituationen varit extrem, extra sårbar för dessa barn. Om föräldrarna - som sociala ingenjörer - har skapat en särskilt ogynnsam miljö för dessa barnen att växa upp i. Vilka psykologiska teorier som eventuellt färgat föräldrarna i deras yrkesroll och privatliv. Som du kanske vet var var/är Sverige stark färgat av en övertro till socialingenjörskonst särskilt under 60-70-talet då Jonas och hans syskon växte upp. Uppväxtmiljö brukar ha en central roll i psykoanalys. Jag finner inte mitt resonemang och frågeställning så långsökt.
Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt. Jag skulle naturligtvis ha förberett en overhead-presentation innan jag ställde frågan.
Svårt att leverera en färdig analys så här på stående fot, men utifrån föreliggande fakta -- två homosex-barn, det tredje en förvirrad religiös dåre -- så framstår ju arbetshypotesen att någonting måste ha varit riktigt snett och sjukt i hushållet Gardell på 1960- och 70-talet som helt övertygande. I väntan på konkreta utsagor, som t ex en Jan Myrdal-liknande "uppgörelse", så kan och bör vi ägna oss åt att spekulera fritt kring hur det kan bli så avvikande och bisarrt i en till synes normal svensk akademikerfamilj.
Nyckeln finns här kanske hos broder Mattias, en svensk som låtsas vara arab. Som fallet Jan Guillou visar är detta ett tecken på en dysfunktionell uppväxt med pennalism och enstörings-komplex; särlingen anser sig stå över gruppen och utvecklar en bisarr fantasivärld som stöder vanföreställningen. Fantasin måste avvika så påtagligt från den gängse världens normer och kodex att dess enda stöd står att finna i islam, alla hatfyllda knäppgökars favorit-sekt.
Därmed inte sagt att Gardell, eller Guillou, är direkt våldsamma i sin patologi, men visst väcker deras påtagligt aggressiva kroppsspråk funderingar kring tvångströja i en inte alltför avlägsen framtid. Vad svenne-muslimen Mattias Gardell anser om broder Jonas homofila utsvävningar vore intressant att ta del av, men kanske ser han som kamelknullare in spe mellan fingrarna när en familjemedlem praktiserar likartade sexuella böjelser.
In sh'Allah.