2022-11-04, 01:56
Medlem
Vad jag hört är eleverna totalt värdelösa, många av de som klarar utbildningen gör det enbart för att lärare är snälla och känner att de måste uppnå politiska mål.

Vilket inte är ett dugg konstigt om det är massor av kebabsvenskar som inte kan svenska och saknar läsförståelse på sitt eget språk och som kvoterats in som förvaring för att minska arbetslöshetsstatistiken bland babbar.

En omöjlig uppgift att lära upp vuxna analfabeter med låg IQ att bli undersköteskor. Livsfarlig svensk vård efter att elever godkänns trots värdelös kunskapsnivå.

Politiska målsättningen är att få fler "utbildade" men det är som med lärarutbildningen och polisen, ingen vettig vill ha yrket så de måste sänka graden för IQ och kvotera.
Citera
2022-11-04, 02:22
Medlem
dovAkins avatar
Tråkigt att folk klankar ner på yrket
Men jag håller med om att kompetensen är på tok för låg på utbildningen folk kommer igenom som är katastrofalt usla på svenska språket. Personer som blir underkända på VFUn men ändå blir godkända i kursen för skolan vill examinera så många som möjligt (pengafråga?)
Citera
2022-11-04, 02:45
Medlem
Merwinnas avatar
Linköping har en extremt flummig variant av PBL, vilket gör deras läkar- och sjuksköterskeutbildningar (och många andra utbildningar också) till de sämsta i landet. Det är bara de studenter som inte kommer in på en riktig skola, som går där. Och så blir det en nedåtgående spiral av dålig utbildning och undermåliga studenter. Väldigt synd med tanke på att det är samhällsviktiga utbildningar.

Jag har faktiskt en ung dam i min närhet, som började på ssk-utbildningen i Linköping för ett par år sedan. Hon gick där i knappt ett år, sedan stod hon inte ut längre utan läste upp betygen så hon kunde komma in på Sophiahemmets sjuksköterskeskola i stället. En skola med en helt annan kvalitet. Men det är ju inte lika lätt för de studenter att flytta, som redan är bofasta i Linköping med en make/maka/sambo som har arbete där, och barn som är etablerade i förskolan och skolan. Fast jag hörde av min informant att vissa försöker pendla till Jönköping.

I Linköping bestod utbildningen hur eller hur av gruppövningar, flum och totalt meningslösa uppgifter som inte hade med medicin eller vård att göra. Detta gjorde att studenterna inte fick tillräckligt med tid till att plugga in själva faktakunskaperna, gränsen för godkänt måste då sänkas om det ska bli några nya läkare och sjuksköterskor (vilket statsmakterna driver på, och högskolorna får även betalt per student som blir utexaminerad), och kvaliteten på dem som kommer igenom utbildningen, blir ju därefter...

Dessutom har jag hört från flera olika personer som har erfarenhet från högskolan i Linköping, att det är "sektliknande". Det är egentligen uppenbart för många att skolans flummiga PBL-modell inte ger något, men ingen får säga något om det. Alla - lärare och studenter - måste spela med och låtsas att det är vettigt.
Senast redigerad av Merwinna 2022-11-04 kl. 03:03.
Citera
2022-11-04, 04:58
Medlem
Haajibs avatar
Skulle vara kul att se om det är språket eller matematiken som sätter stopp för aspiranterna
Citera
2022-11-04, 05:19
Medlem
Påminner om den där skolan där barnen inte fick lära sig räkna, de fick rätt fastän de räknat fel, med psykologiska motiv.

https://www.svtplay.se/video/3121180...tt-2?info=visa

Detta kombinerat i resten av landet med ett extremt experiment med massinvandring där inget får ifrågasättas.
Citera
2022-11-04, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Skulle vara kul att se om det är språket eller matematiken som sätter stopp för aspiranterna
Jag gissar att det till stor del är låg IQ som förklarar problem med både spåk och matematik.

Och att de som inte klarar att studera och få jobb har mer tid att skaffa barn än de som studerar och jobbar hårt.

Och att det snabbt blir mycket värre.
Citera
2022-11-04, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/til...D97GyvvytGGcto

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...knar-kompetens
Ojämna krav i tentor?
För höga eller för låga?
Det brister i kunskaper då gymnasiet flumskolan inte givit eleverna det eller krävt det.
Vad har vänstern sysslat med i alla dessa år?
Vi kan lätt få tillräckligt med sjuksköterskor genom att importera från Filippinerna.
Är svenska syrror eftertraktade i utlandet?
Senast redigerad av mikael2 2022-11-04 kl. 06:16.
Citera
2022-11-04, 08:11
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag är nödd att hålla med damen som sa att om 85% kör så är det inte studenterna det är fel på.

Det var ju 100% av de som skrev detta andra tillfälle som failade första tillfället. Det är trots allt en förbättring med 15 procentenheter, det visar att åtminstone några till hade pluggat för tentan.
Citera
2022-11-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...knar-kompetens
Citera
2022-11-04, 09:17
Medlem
Det är illa, riktigt illa.

De kan inte göra sig förståeliga när de uttrycker sig på svenska och de kan inte räkna rätt på medicinering. Stackars gamlingar som de ska vårda.

Övrig kunskap saknas också.

Det säger en del om landets riktning åt helvetet.
Citera
2022-11-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/til...D97GyvvytGGcto

Med tanke på att jag såg en ny sjuksköterska jobba med och hur länge, ,med procenträkningen vikt-medicin på nya karolinska, skulle jag nog påstå att det visar på hur låg nivå det är på 85% av eleverna. Proven är med stor sannolikhet samma som tidigare. Gymnasieskolan och eleverna är det inte.
Citera
2022-11-04, 10:02
Medlem
Konfucius2s avatar
Detta är gymnasiumskolornas fel ( och grundskolans). Elever med dåliga/ inga kunskaper får betyg.

När de sen söker in till universitetet kommer de naturligtvis in på dessa ” falska betyg ”.

”Betygsinflationen riskerar att underminera förtroendet för svensk skola, anser OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher.
– Priset ni får betala är att man inte längre litar på betygssystemet, säger han.”

Friskolorna driver utvecklingen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in