2022-11-03, 12:19
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Jag personligen tror endast vi kommer bli "lydhundar" under USA. Samt att få betala med medel vi kunde använda bättre.

https://svtplay.se/klipp/jA3vgYy/nat...pa-svensk-mark
Den "Svenska" utrikespolitiken styrs numera från Washington oavsett vilken sorts färgglad regering som befinner sig i riksdaghuset.
Unga Svenska män ska offras till ingen nytta i oändliga krig för imperiet på andra sidan atlanten, och Sverige ska dessutom betala för detta.
Citera
2022-11-03, 13:53
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Nej jag är inte minsta rädd eller orolig för att "Ryssen kommer"

I så fall är jag mer bekymrad över vad den senile pajasen i vita huset hittar på...

Så trevligt för Lavrov att du litar på honom. Han vill ha en multipolär värld där vi ingår i ryssens intresseområde. Bara tanken är avskyvärd.
Citera
2022-11-03, 14:10
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är en sanning att det finns mycket som kan förbättras, men "uniformt svag nation" får du gärna utveckla då Sverige är en av de stabilaste och längst existerande nationerna på den här planeten.

Till skillnad från Ryssland menar du? Ukraina har en fungerande demokrati, det har inte Ryssland. Ryssland förtrycker sina medborgare mänskliga rättigheter, det gör inte Ukraina. Korruptionen i Ryssland är enligt alla bedömningar avsevärt högre än i Ukraina, trots Ukrainas hårt utsatta läge och sämre förutsättningar.

Har jag påstått något annat? Nu tar Ryssland förluster som är högre än vi sett i något annat krig i Europa sedan andra världskriget och Ryssland backar...

Så du tror att oligarkerna inte skulle kunnat lämna Ukraina och levt ett bra liv någon annanstans? Det är inte för dem, det är för folket, mot Rysslands övergrepp mot sina grannar, för demokrati och mot diktaturen i Ryssland. För oss alla. Svårt att fatta? Tydligen eftersom du svamlar på som vilken diktaturkramare som helst.

Märkligt att folket i Ukraina tycker helt annorlunda och för övrigt de allra flesta med en fungerande hjärna. Du är ett rysstroll eftersom du återger rysk propaganda som vore det någon form av fakta.

Landsförrädare? Hehehe, okej, det kommer ju från rätt rysstroll... Din agenda tycks vara att framhäva Sverige som svagt och oförmöget att agera och att framhäva Rysslands storhet över alla andra nationer (trots att det är uppenbart att Ryssland får pisk i Ukraina och har en kollapsande ekonomi och är på fallrepet som fungerande land). Om att ge sitt stöd till Ukraina, som den angripna parten, är landsförräderi, vad är det då att ge sitt stöd till angriparen (som dessutom uttalat upprepade hot mot Sverige)?

1. Det är inte den militära styrkan (i regel undermåligt rustat och efter i tiden) som har gjort att Sverige har klarat sig ifrån både inre och yttre våld.
Politiker i förr dem hade huvudet på skaft och arbetade för ett Sverige, de bar på en vision och ett mål. Dagens politiker är i stort alla syltryggar och globalister, de har det behagligt, bara det att ÖB har utrymme till att glappa med sin käft påvisar detta att det saknas både kompetens och vilja till att ta ansvara inom politiken! Om du tänker USA att har någonsin en ÖB föregått Presidenten?
Att vilja ha ett kompetent och framträdande nationellt sinnat ledarskap det är fullt förenligt med Demokrati.

2. Ukraina var och är en djupt dysfunktionell stat helt i sin egen liga.
Oro och krig är ett måste för kriminella element så som den ukrainsk judiska Oligark maffian. Att dom klarar inte och vill inte styra landet på ett seriöst vis, dem parasiterar på Ukraina, oro och krig gör det hela lättare.

3. Ukraina tar dom absolut största förlusterna och även vi kan komma att hamna där om lagd kurs ej ändras.

4. Oligarkerna är parasiter vilka behöver ett värddjur. Ukraina tjänar dem väl dom styr Ukraina men att dom ukrainska judiska Oligarkerna är inte större än att utanför Ukraina och Baltikum att dom själva måste betala skatt till större aktörer för sin egen säkerhets skull. Verkligheten är den att en jude är en jude och peka inte på mig för det att verkligheten är vad den är utan sätt dig in i hur dem resonerar i Ryssland, Balkan, Albanien och Italien.

5. Jag skiter fullständigt i var ukrainarna står i detta, konflikten är i mycket deras egen skuld.

6. Du är en landsförrädare, du vill oss ont, vi ska bli till måltavla och kanske även skickas i strid för sketna judiska oligarkers skull och deras dresserade lilla apa, se så, stick iväg med dig din ledare Zelensky behöver dig!
Senast redigerad av Hursomhelsting 2022-11-03 kl. 14:12.
Citera
2022-11-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Så trevligt för Lavrov att du litar på honom. Han vill ha en multipolär värld där vi ingår i ryssens intresseområde. Bara tanken är avskyvärd.
Sanningen är ju att skulle väst sluta provocera Ryssland, samt ha en vilja att få till fredsförhandlingar vilket Putin velat medan Biden och Zelenskyj (han sa "fuck off") avfärdat det, skulle denna konflikt antagligen lösas relativt snabbt.

Det finns andra, betydligt större intressen bakom lyckta dörrar som har en helt annan agenda.

Kommer inte diskutera detta mer i denna tråd då det finns andra där jag gjort inlägg och som är bättre lämpade för det.
Citera
2022-11-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

okej, du fick mig med "Är du efterbliven"?
tack för diskussionen.

Moget.... Skriv inte efterblivna kommentarer som du gjorde då... Hur fan kan du blanda ihop förbandsnedläggningar för 20-30 år sen med vad dom sker nu, och påstå "vi rustar inte upp för vi la minsann ner förband på 90-talet..."
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-11-03 kl. 14:20.
Citera
2022-11-03, 14:21
Medlem
Citat:
Sanningen är ju att skulle väst sluta provocera Ryssland, samt ha en vilja att få till fredsförhandlingar vilket Putin velat medan Biden och Zelenskyj (han sa "fuck off") avfärdat det, skulle denna konflikt antagligen lösas relativt snabbt.

Det finns andra, betydligt större intressen bakom lyckta dörrar som har en helt annan agenda.

Kommer inte diskutera detta mer i denna tråd då det finns andra där jag gjort inlägg och som är bättre lämpade för det.

Självklart avfärdade Lavrovs klumpiga och oförskämda förslag om att börja förhandla om områden som tillhörde Ukraina. Att ryzzland kände sig provocerad av det kan ju bara ryzzland avgöra, men att invadera ett annat land av den anledningen låter bizzart och inte lite ryzzkt.
Citera
2022-11-03, 14:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
1. Det är inte den militära styrkan (i regel undermåligt rustat och efter i tiden) som har gjort att Sverige har klarat sig ifrån både inre och yttre våld.
Politiker i förr dem hade huvudet på skaft och arbetade för ett Sverige, de bar på en vision och ett mål. Dagens politiker är i stort alla syltryggar och globalister, de har det behagligt, bara det att ÖB har utrymme till att glappa med sin käft påvisar detta att det saknas både kompetens och vilja till att ta ansvara inom politiken! Om du tänker USA att har någonsin en ÖB föregått Presidenten?
Att vilja ha ett kompetent och framträdande nationellt sinnat ledarskap det är fullt förenligt med Demokrati.
Nu är det ju faktiskt överbefälhavarens uppgift att förespråka den bästa militära ståndpunkten. Sedan fattar de du kallar för syltryggar besluten.

Citat:
2. Ukraina var och är en djupt dysfunktionell stat helt i sin egen liga.
Oro och krig är ett måste för kriminella element så som den ukrainsk judiska Oligark maffian. Att dom klarar inte och vill inte styra landet på ett seriöst vis, dem parasiterar på Ukraina, oro och krig gör det hela lättare.
Vilken judisk oligarkmaffia pratar du om? Kan du inte länka till någon trovärdig källa som styrker dina teorier? Det finns inte mycket som pekar på att Ukraina eller dess regering eller folket ville ha detta krig, det påtvingades dem av Ryssland 2014.

Citat:
3. Ukraina tar dom absolut största förlusterna och även vi kan komma att hamna där om lagd kurs ej ändras.
Detta baserar du på vilka källor? Hur menar du att vi skulle råka ut för förluster, som icke krigförande part och med ett hav mellan oss och Ryssland och viktigast, med vad skulle Ryssland lyckas åstadkomma något mer än de redan gör så desperat med sina mobiliseringar och retirerande över hela frontlinjen i Ukraina?

Citat:
4. Oligarkerna är parasiter vilka behöver ett värddjur. Ukraina tjänar dem väl dom styr Ukraina men att dom ukrainska judiska Oligarkerna är inte större än att utanför Ukraina och Baltikum att dom själva måste betala skatt till större aktörer för sin egen säkerhets skull. Verkligheten är den att en jude är en jude och peka inte på mig för det att verkligheten är vad den är utan sätt dig in i hur dem resonerar i Ryssland, Balkan, Albanien och Italien.
Vad du svamlar om judar hit och dit? Var inte alla nazister nyss i Ukraina? Du vet att Italien alla länder på Balkan utom Serbien stöder Ukraina, eller hur?

Citat:
5. Jag skiter fullständigt i var ukrainarna står i detta, konflikten är i mycket deras egen skuld.
Jo, så brukar mobbare säga, det var mobboffrets fel eftersom han ville inte som jag eller ville vara med mig och så vidare.

Förklara hur detta är Ukrainas fel.

Citat:
6. Du är en landsförrädare, du vill oss ont, vi ska bli till måltavla och kanske även skickas i strid för sketna judiska oligarkers skull och deras dresserade lilla apa, se så, stick iväg med dig din ledare Zelensky behöver dig!
Rysstroll, och till fronten och möt ditt öde eller visa hur duktig du är, du som aldrig ens gjort militärtjänst och förmodligen aldrig hållit ett vapen. Jag skickar mitt stöd till Ukraina och dess fria folk så de snabbt kan hantera sådana som dig när det ges en möjlighet.
Citera
2022-11-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Vad ska resultatet användas till? Om det är betydelselösa, varför hålla omröstning?
Å andra sidan så kanske vi borde ha omröstningar om alla beslut. Eller är det bara dom som du tycker är viktiga?

På punkten om Nato så är de antingen naiva / oinformerade eller rent av idioter.
Beslutet om Nato är för viktigt att ha sådana människor inblandade och sprida desinformation.

Se ovan.
1. Jag skrev att det skulle vara rådgivande. Med en omröstning kommer också en debatt. Vi lever i en demokrati. Så du hade redan svaret där varför man ska ha en omröstning.

2. Nej inte alla beslut. Dom stora besluten som har stor påverkan över tid.

3. Att kalla meningsmotståndare för idioter är nått man gör i affekt. Om du vill att folk ska lyssna på dig så är det smartare att komma med sakliga argument. Hålller du inte med ?
Citera
2022-11-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Bra att ni pro ryssar börjar anpassa er till verkligheten. Och du har rätt. Putin är inte dum.. Han är en galen massmördare, precis som Hitler och kommer däremot inte göra det och då finns bara en lösning..

Nu pratar du i nattmössan. Jag är i Sverige för att ryssarna var i anfädernas hemland på 30-talet. Kasta inte skit vilt omkring dig bara för att du kan, jag älskar detta land och kommer försvara det och dig om jag måste även om du och jag har olika åsikter.
Citera
2022-11-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Nu pratar du i nattmössan. Jag är i Sverige för att ryssarna var i anfädernas hemland på 30-talet. Kasta inte skit vilt omkring dig bara för att du kan, jag älskar detta land och kommer försvara det och dig om jag måste även om du och jag har olika åsikter.

Ehh va? Tror du missförstår mina åsikter helt och hållet. Mitt mål är att decimera och få ryssarna att försvinna från världskartan om möjligt.

De däremot, är vad du har störst risk att behöva försvara både dig och mig mot om så inte sker i framtiden. Eller dina barn.
Citera
2022-11-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ehh va? Tror du missförstår mina åsikter helt och hållet. Mitt mål är att decimera och få ryssarna att försvinna från världskartan om möjligt.

De däremot, är vad du har störst risk att behöva försvara både dig och mig mot om så inte sker i framtiden. Eller dina barn.

Var då försiktig med att kalla folk för pro- ryssar, det är en grov förolämpning när släkt dött i krig mot Ryssland. Om du läser igenom det jag skriver så är jag konsekvent i min uppfattning att ryssarna inte kommer invadera Sverige, eftersom det finns enklare och billigare sätt att försöka tvinga oss på knä. Det innebär inte att jag gillar eller försvarar Putin på något sätt, bara att jag inte tror vi kommer få besök av ryska armén. Sen kommer vi säkert få försvara vår demokrati och befolkning på andra sätt än genom väpnad strid, och då kommer du och jag stå sida vid sida låter det som. Då behöver vi vara sams.
Citera
2022-11-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
De kärnvapen som USA har utplacerade hos andra Natoländer är 100st B61 bomber, som är fördelade i Belgien, Nederländerna, Tyskland, Italien och Turkiet.
B61 bomben är designad 1963 och är en frifallande kärnvapenbombar som måste flygas in och släppas rakt över målet.
Jag skulle våga påstå att det är cirka 0% chans att dessa kommer användas i ett kärnvapenkrig.
Alla Natoländer kan nog ses som tämligen försiktiga som aldrig skulle skicka sina piloter på högriskuppdrag. För att använda dessa bomber så måste först motståndarens luftvärn och flygstridskrafter nedkämpas.
USA har många mycket bättre lämpade kärnvapen så som kryssningsmissiler, interkontinentala ballistiska missiler, eller ubåtsavfyrade ballistiska missiler. Inga av dessa har USA placerade hos andra Natoländer.
Det är dock iprincip 100% säkert att om det kommer användas några kärnvapen så är det några av dessa långdistans vapen som kommer användas.
För att kunna släppa B61 bomber så måste det göras från specialanpassade flygplan som kan aktivera bomben, så vi måste i så fall köpa in dessa.
Så scenariot är altså att Sverige måste flyga sina nyinköpta kärnvapenanpassade flygplan, få aktiveringskoder från USA, flyga in djuptöver ryskt luftrum och när de är rakt över ryska flottan släppa bomben.
Mycket enklare att USA skickar en kärnvapenbestyckad kryssningsmissil.
Och om det är något unikt senario där de faktiskt måste flyga och släppa en bomb så tar det inte jätte lång tid att flyga in någon från Tyskland eller Nederländerna.

De B61 som finns utplacerade i NATO-länder är inte kodlåsta. De vaktas istället av amerikansk militär. Dessutom kommer dom innan årsskiftet att allihopa uppgraderas till mod 12 som har en del uppgraderingar, bl.a. skydd mot EMP och härdad spets, sk bunker busters.

Finns info på Wikipedia. I högsta grad relevanta vapen vid en kärnvapenkonflikt mellan NATO och Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in