Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-01, 18:33
  #1
Medlem
Idag i intervju säger ÖB Micael Byde'n att "-Att i det mycket allvarliga läget vi befinner oss i borde vi snarast gå med i NATO utan inskränkningar eller förbehåll"...
Vi ska då bl.annat acceptera att Sverige blir förrådsplats för kärnvapen..

Det jag vill diskutera:
Är läget så pass allvarligt som ÖB anser?
Vad har han för bevis på detta? är det "ryssen kommer" som spökar i huvudet på honom? (för det är vad jag tror det är)

Vilka fördelar kommer vi i realiteten få?
Jag personligen tror endast vi kommer bli "lydhundar" under USA. Samt att få betala med medel vi kunde använda bättre.

https://svtplay.se/klipp/jA3vgYy/nat...pa-svensk-mark
__________________
Senast redigerad av Bollenrullar 2022-11-01 kl. 18:34. Anledning: länk saknas
Citera
2022-11-01, 18:36
  #2
Medlem
De är tjuvar som vill åt skattebetalarnas pengar.
Samma idioter som gick med mask i två år och vaccinerade sig står och klappar händerna denna gång igen.

Finns inget hopp för vårt land längre.
Citera
2022-11-01, 18:38
  #3
Medlem
okok1s avatar
Varför satte vi oss i ett allvarligt läge från första början? Vad fick vi för det?
Citera
2022-11-01, 18:39
  #4
Medlem
Emellies avatar
Har svårt för människor som plötsligt är beredda att släppa alla sina principer.
Citera
2022-11-01, 18:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Idag i intervju säger ÖB Micael Byde'n att "-Att i det mycket allvarliga läget vi befinner oss i borde vi snarast gå med i NATO utan inskränkningar eller förbehåll"...
Vi ska då bl.annat acceptera att Sverige blir förrådsplats för kärnvapen..

Ja, det är rimligt, ska vi ingå i en gemensam försvarsallians så ingår det att samöva och i sammförstånd delta.

Citat:
Det jag vill diskutera:
Är läget så pass allvarligt som ÖB anser?
Jo, tyvärr så har putinryssland visat sig vara oberäkneliga, om inte ens deras överherre putins försäkran att han inte ska invardera duger , så behöver vi rationella alternativ att skydda vår suvärnitet.


Citat:
Vad har han för bevis på detta?
Putin lovade (återkommande) att han inte skulle invardera europa, och sen gjorde han det. med förödande konsekvenser, både för ryssland såväl som ukraina.

Citat:
är det "ryssen kommer" som spökar i huvudet på honom? (för det är vad jag tror det är)
Det är det endra rationella , även om jag inte tror putin kommer, putin lovar att inte anfall och byden inte tror det. Ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv så räknas objektiva hot,

Citat:
Vilka fördelar kommer vi i realiteten få?
Vi ingår i MAD doctrinen, det duger inte med att ha kärnvapen för att hota eller i lugn och ro få invardera och våldta sig genom sverige.
Citat:
Jag personligen tror endast vi kommer bli "lydhundar" under USA. Samt att få betala med medel vi kunde använda bättre.

nu vet nog inte ens dusjälv vad du menar med lydhundar, men i objektiv mening så undviker vi det ukrainas civila råkar ut för i detta ögonblick.

Citat:
https://svtplay.se/klipp/jA3vgYy/nat...pa-svensk-mark

rimlig analys. svårt att säga så mycket mer.
Citera
2022-11-01, 19:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Har svårt för människor som plötsligt är beredda att släppa alla sina principer.
ÖB ("Hälsingebocken") lär ju inte ha förtroendet i topp,just nu.
Citera
2022-11-01, 19:27
  #7
Medlem
Militärer är alltid dramatiska. Ingår liksom i deras jobb. För att överhuvudtaget ha ett jobb.
Citera
2022-11-01, 19:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, det är rimligt, ska vi ingå i en gemensam försvarsallians så ingår det att samöva och i sammförstånd delta.


Jo, tyvärr så har putinryssland visat sig vara oberäkneliga, om inte ens deras överherre putins försäkran att han inte ska invardera duger , så behöver vi rationella alternativ att skydda vår suvärnitet.



Putin lovade (återkommande) att han inte skulle invardera europa, och sen gjorde han det. med förödande konsekvenser, både för ryssland såväl som ukraina.


Det är det endra rationella , även om jag inte tror putin kommer, putin lovar att inte anfall och byden inte tror det. Ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv så räknas objektiva hot,


Vi ingår i MAD doctrinen, det duger inte med att ha kärnvapen för att hota eller i lugn och ro få invardera och våldta sig genom sverige.


nu vet nog inte ens dusjälv vad du menar med lydhundar, men i objektiv mening så undviker vi det ukrainas civila råkar ut för i detta ögonblick.



rimlig analys. svårt att säga så mycket mer.
Vi har varit neutrala i många många år.
Med detta har vi sluppit bli fysiskt involverade i världskrig.
Jag anser att det aldrig funnits, eller att det idag, och med förnuftets största säkerhet inte finns något land som kommer invadera oss.

Ryssland är, om man ska prata klarspråk, inget land som kommer invadera oss.

Att den västliga propagandamaskinen kör så det ryker just nu, har fått till följd att de kuvade politikerna och öven ÖB (som vill leka med de stora pojkarna..) Nu klappar USA medhårs och vill gå med. Enligt mig endast patetiskt.

Tänker på hur Frankrike blev toralt överkörda av USA då de motsatte sig en militärbas i stilla havet..
USA var även medansvariga för avsättningen av Ukrainas folkvalde president 2014. Vilket ännu en gång provocerade Ryssland ännu en gång.

USA vill utvidga NATO runt Rysslands territorium.
Det är den ENDA anledningen till att världsfreden försvagas.
Inget annat!
Citera
2022-11-01, 19:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Vi har varit neutrala i många många år.
Ja jag skulle säga att fram till 24feb 2022 så fanns där inge rationella skäl att gå med i nato, inte heller någon majoritet/folkvilja till det heller. logiskt.

Citat:
Med detta har vi sluppit bli fysiskt involverade i världskrig.
Det är vi ju fortfarande, NATO kan lika gärna cs som en garant för att slippa världskrig, för du vet, inget världskrig sen nato bildades.

Citat:
Jag anser att det aldrig funnits, eller att det idag, och med förnuftets största säkerhet inte finns något land som kommer invadera oss.

Jo, precis, men vad hjälper det. fråga ukraina om det hjälpte dem.

Citat:
Ryssland är, om man ska prata klarspråk, inget land som kommer invadera oss.
Sant, och om putin säger detsamma så duger ju det, men nu är problemet ur ett säkerhetspolitiskt aspekt, att det inte fungerar så, sen den 24/feb. Så skaffa egna kärnvapen, eller gå med i NATO, Jag föredrar NATO personligen.

Citat:
Att den västliga propagandamaskinen kör så det ryker just nu, har fått till följd att de kuvade politikerna och öven ÖB (som vill leka med de stora pojkarna..) Nu klappar USA medhårs och vill gå med. Enligt mig endast patetiskt.

Ja, men säkerthspolitk handlar inte om känslor, försök bortse ifrån dem.

Citat:
Tänker på hur Frankrike blev toralt överkörda av USA då de motsatte sig en militärbas i stilla havet..
kan du länka?

Citat:
USA var även medansvariga för avsättningen av Ukrainas folkvalde president 2014.

Det är objektivt falskt. Ukrainas president röstade bort av duman, även om han i praktiken flydde och inte kunde göra sitt jobb.
Citat:
Vilket ännu en gång provocerade Ryssland ännu en gång.
Vilket gjorde att de invarderade ukraina, och det är inte ett legitimt skäl. inte heller är det ett legitimt skäl när NATO (eller ja USA primärt under obama) avbröt projektet med en misilsköld mot ryssland, eller avstod baser och stående förband i baltikum.
Citat:
USA vill utvidga NATO runt Rysslands territorium.
Det är objektivt falskt.
Citat:
Det är den ENDA anledningen till att världsfreden försvagas.
Det är objektivt falskt.
Citat:
inget annat!
Jag är itne din mamma, så dina känslor är inte relvanta argument.
Citera
2022-11-01, 19:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Vi har varit neutrala i många många år.
Med detta har vi sluppit bli fysiskt involverade i världskrig.
Jag anser att det aldrig funnits, eller att det idag, och med förnuftets största säkerhet inte finns något land som kommer invadera oss.

Ryssland är, om man ska prata klarspråk, inget land som kommer invadera oss.

Att den västliga propagandamaskinen kör så det ryker just nu, har fått till följd att de kuvade politikerna och öven ÖB (som vill leka med de stora pojkarna..) Nu klappar USA medhårs och vill gå med. Enligt mig endast patetiskt.

Tänker på hur Frankrike blev toralt överkörda av USA då de motsatte sig en militärbas i stilla havet..
USA var även medansvariga för avsättningen av Ukrainas folkvalde president 2014. Vilket ännu en gång provocerade Ryssland ännu en gång.

USA vill utvidga NATO runt Rysslands territorium.
Det är den ENDA anledningen till att världsfreden försvagas.
Inget annat!

Det stora hotet är inte, och har aldrig varit, en rysk invasion av Sverige. Den som påstår det har antingen skippat grundskolan eller spelar medvetet dum. Det vi istället riskerar är en situation där svenska regeringen, likt den finska långt in på 90-talet, måste be ryssarna om lov för att få göra minsta inrikespolitiska beslut. Den frihet vi haft och har är värd att försvara. Hade Putin låtit bli att hota som han gjort i år hade Sverige heller aldrig ansökt om medlemskap i NATO. Det finns skäl till att hr Putin utnämnts till NATOs Salesman of The Year 2021. Punkt.
Citera
2022-11-01, 20:07
  #11
Medlem
JagLurarDigs avatar
ÖB: När vi krigar är det försvar, när andra gör det är det terrorism.
Citera
2022-11-01, 20:08
  #12
Medlem
MrFox2000s avatar
Överbefälhavare Micael Byden är en landsförrädare

Om ni inte hört det har Sveriges överbefälhavare Micael Byden nu sagt att USA kan få placera ut sina kärnvapen i Sverige. Hur i helvete kan det svenska folket acceptera detta? Vi ska inte stå under USAs "kärnvapenparaply"! Vi ska inte ha några kärnvapen på svensk mark, SÄRSKILT INTE under en främmande makts kontroll! Hur kan en sådan knähund till USA-imperialismen ta sig till den positionen? Byden borde hamna i fängelse för landsförräderi.
__________________
Senast redigerad av MrFox2000 2022-11-01 kl. 20:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback