Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Varför ska man amortera på ett lån med 50-60 års löptid?
Bättre att använda pengarna och leva gott medans man är ung och kan.
Finns inga siffror på nått konto som botar din prostatacancer, cancer, hjärtsvikt...

Jag lever gott med vetskapen att vi kan bo kvar där vi bor även om bostadspriserna mer än halveras från dagens nivå och räntorna skjuter upp över 10%.

Det finns egentligen inte något materialistisk "jag MÅSTE ha" för att mitt liv skulle bli så mycket bättre. Klart att det finns massor med saker jag skulle tänka mig äga eller göra men finns inte dom fuck-you-pengarna för det så finns dom inte. Jag skulle kunna casha en sprillans fet Ferrari genom bostadslån och ändå ha mindre i bostadsskuld än genomsnittlige svensken har men jag kan inte se nöjet med det.
Kalla mig tråkig och snål men jag sover hellre gott om nätterna och väljer att vara fri när jag vill utan att behöva känna att räkningarna flåsar mig i nacken.
Citera
2022-11-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Totalt idiotiskt resonemang

Tack for din synpunkt.
Stoppa nu tummen I en kroppshalighet och hoppa at helvete Lillen.
Citera
2022-11-02, 14:32
Medlem
Jag extraamorterade -som det heter när man har rörligt lån- 85% av lånet vilket gjorde att jag fick en lägre månadsavgift, så det är ju en fördel
Citera
2022-11-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag lever gott med vetskapen att vi kan bo kvar där vi bor även om bostadspriserna mer än halveras från dagens nivå och räntorna skjuter upp över 10%.

Det finns egentligen inte något materialistisk "jag MÅSTE ha" för att mitt liv skulle bli så mycket bättre. Klart att det finns massor med saker jag skulle tänka mig äga eller göra men finns inte dom fuck-you-pengarna för det så finns dom inte. Jag skulle kunna casha en sprillans fet Ferrari genom bostadslån och ändå ha mindre i bostadsskuld än genomsnittlige svensken har men jag kan inte se nöjet med det.
Kalla mig tråkig och snål men jag sover hellre gott om nätterna och väljer att vara fri när jag vill utan att behöva känna att räkningarna flåsar mig i nacken.

Ett enl mig mycket sunt tankesatt.

Hur mycket pengar God Somn och Trygghet I att veta man kan pissa pa rantor lagkonjunktur daliga tider pa borsen etc vet bara DU.

For mig ar det vart manga dollars att vara skuldfri.
Citera
2022-11-02, 17:55
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Ja och nej

Idag med inflation på 10% innebär att man absolut inte vill sitta på kontanter.. dessa minskar i värde. Behövs hedge tex bostad.
Nu med denna höga inflation skulle huspriser öka och skjuta i höjden med 5-10% ökning varje månad.. men riksbanken tillåter inte det så de tar ”den tänkta vinsten” från bostäder i form av höjd ränta.

Så bostäder kommer onekligen hämta igen detta tapp med råge. Har det alltid gjort.

Så ”vinstutdelning” kommer så fort bankerna börjar sänka räntan … då blir det fest och ekonomin kommer blomstra igen
Jag var nog lite slarvigt otydlig.
Jag tänkte "tjäna pengar" och inte bara "tjäna".
Där såg jag "spara" som ett bättre verb.
Citera
2022-11-02, 18:06
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Jag var nog lite slarvigt otydlig.
Jag tänkte "tjäna pengar" och inte bara "tjäna".
Där såg jag "spara" som ett bättre verb.
Om du passivt låter pengarna ligga kvar i en fond som växer snabbare än inflationen så tjänar du pengar på att inte göra något.
Citera
2022-11-02, 18:13
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du passivt låter pengarna ligga kvar i en fond som växer snabbare än inflationen så tjänar du pengar på att inte göra något.
HA!

Tagen i örat och nu vandrar vidare
Citera
2022-11-02, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
HA!

Tagen i örat och nu vandrar vidare
Man skulle kunna säga att du hade tjänat på att inte skriva i den här tråden
Citera
2022-11-02, 19:08
Medlem
Att underlåta amortering (när sådan inte formellt krävs) kan anbefallas de som är på gränsen till att gå i pension eller redan gjort det. Detta eftersom behovet av medel över nivån på inlåningskontona kan komma inom några år, då inte alltid så lätt att låna mer även om säkerhet finns. Orsaken står att finna i bankens bedömning av återbetalning av detta lån, som pensionär förväntas du ha avsevärt lägre inkomst än vad som varit fallet innan. Finns det ett lån redan så sägs det inte upp så länge du betalar räntor och eventuell amortering, men nya kan det bli svårt att få.
Citera
2022-11-02, 20:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Allt handlar om vad du gör med pengarna om du inte amorterar. Kan de generera en större avkastning någon annanstans jämfört med bolåneräntan?
Här är svaret. Case closed.
Citera
2022-11-02, 20:43
Medlem
Borde inte en hög inflation göra lånet lägre?
Citera
2022-11-02, 22:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att underlåta amortering (när sådan inte formellt krävs) kan anbefallas de som är på gränsen till att gå i pension eller redan gjort det. Detta eftersom behovet av medel över nivån på inlåningskontona kan komma inom några år, då inte alltid så lätt att låna mer även om säkerhet finns. Orsaken står att finna i bankens bedömning av återbetalning av detta lån, som pensionär förväntas du ha avsevärt lägre inkomst än vad som varit fallet innan. Finns det ett lån redan så sägs det inte upp så länge du betalar räntor och eventuell amortering, men nya kan det bli svårt att få.
Det här är en mycket bra poäng. Har man inte mycket andra pengar är det onödigt att sitta i en bostad utan några som helst lån samtidigt som man har dåligt med andra besparingar. Bättre att ha ett par disponibla miljoner och lite lån på huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in