• 1
  • 2
2022-11-01, 09:42
Medlem
GluggTheGulpers avatar
Tjo! Kommer att bli lite av en sluddrig text detta. Anledningen till denna post är att jag är extremt orolig och har i princip börjat förbereda mig för det värsta oavsett om läkarna säger att det inte har varit något akut så tror jag att de har missat något eller att de bara inte fått tillräckligt med prover för att säkerställa någonting. Jag sitter konstant med scenarion i skallen på framtida resultat och är livrädd för att gå vidare med detta.

Först och främst så drack ganska ordentligt varje dag i 3 veckor före ett blodprov. Jag drack i allmänt väldigt mycket åren innan detta också men absolut inte varje dag, jag har alltid varit glad för spriten under de åren jag faktiskt druckit, är 24 år gammal och har druckit sedan sista året på gymnasiet, det har dock blivit mer under de senaste 2 åren pga psykisk ohälsa.

Det första blodprovet jag tog detta året gjordes måndagen efter den sista helgen av konstant supande och då fick jag reda på att jag hade ett P-GT värde på 4.3 och ett PEth värde på 1.2. Jag vart i princip fortfarande påverkad då provet togs tidigt på morgonen. Efter detta tar jag direkt 2 veckors helt uppehåll från alkohol sedan dricker jag kanske 3-4 glas vin efter 2 veckor, sedan blir det lite mer helgen efter det men inte i extrema mängder. Inget drickande under veckodagarna förutom bokstavligen 1 stor stark någon sömnlös torsdag natt.

Läkare planerar nytt prov en månad senare, ett blodprov mer inriktat på just levern. Detta prov togs också på en måndag efter en helg av drickande, jag frågade om det verkligen var lönt eftersom jag hade druckit både fredagen och lördagen och då fick jag svaret att det spelar ingen roll eftersom dom kan se värden långt innan det och att just svaren på provet kommer att ge en helhet oavsett om jag druckit den helgen eller inte.

Resultat från det senaste provet som gjordes en månad efter det första -

P-ALAT - 1.2 µkat/L *
P-ASAT - 0.81 µkat/L *
P-GT - 1.6 µkat/L *
P-Bilirubin NY - 17 µmol/L
P-Kreatinin (enz) - 82 µmol/L
B-PEth - 0.47 µmol/L
P-Albumin - 48 g/L

P-ALP - 1.8 µkat/L
P-Pankreasamylas NY - 0.36 µkat/L
B-Trombocyter - 252 x10^9/L

Läkares kommentar - Fortsatt lätt stegrade leverprover men som förväntat bättre än värden som kom in i Augusti. Avstå alkohol, ingen misstanke om allvarlig bakomliggande leversjukdom, utan troligen kopplat till hög alkoholkonsumtion.

Vad bör jag göra i en sån här situation? Kan inte tänka på något utan att detta dyker upp som ett slag i nacken...
Citera
2022-11-01, 09:47
Medlem
Ta en längre paus?
Citera
2022-11-01, 09:47
Medlem
Lägg ner sponken.
Citera
2022-11-01, 09:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GluggTheGulper
Vad bör jag göra i en sån här situation? Kan inte tänka på något utan att detta dyker upp som ett slag i nacken...

Vilken konstig fråga. Du ska naturligtvis göra som läkaren skriver och avstå alkohol. Drick ingenting på åtminstone ett halvår, gör sedan nya tester, så blir allt bra. Du kan förstås inte återgå till ditt tidigare mönster av alkoholkonsumtion därefter, utan bör kanske fundera på att bli nykter för alltid.

Det är inte normalt att dricka varje dag i tre veckor. Varför gjorde du det?
Citera
2022-11-01, 10:02
Medlem
PistolPartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Definiera "normalt". I vår del av världen var daglig alkoholkonsumtion så vanligt att det statliga monopolet infördes i början av förra seklet för att få bukt med det.
Svenskar på semester dricker som regel varje dag under dessa 3-4 veckor.
Så mycket talar för att det är vårt normaltillstånd.
Citera
2022-11-01, 10:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PistolPartiet
Definiera "normalt". I vår del av världen var daglig alkoholkonsumtion så vanligt att det statliga monopolet infördes i början av förra seklet för att få bukt med det.
Svenskar på semester dricker som regel varje dag under dessa 3-4 veckor.
Så mycket talar för att det är vårt normaltillstånd.

Normalt åsyftar vanligtvis det är som är norm, genomsnittligt, det som folk i allmänhet gör, i det aktuella samhället. Det är inte norm att i Sverige 2022 dricka dagligen.

"Svenskar på semester" dricker inte alls som regel varje dag, eftersom den formuleringen tyder på att en majoritet av svenskar gör detta. Det är taget ur luften och stämmer inte.
Citera
2022-11-01, 10:19
Medlem
GluggTheGulpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vilken konstig fråga. Du ska naturligtvis göra som läkaren skriver och avstå alkohol. Drick ingenting på åtminstone ett halvår, gör sedan nya tester, så blir allt bra. Du kan förstås inte återgå till ditt tidigare mönster av alkoholkonsumtion därefter, utan bör kanske fundera på att bli nykter för alltid.

Bortgång av familjemedlem med påföljd av exestensiella tankar. Länge har jag också levt med ett sug av att inte vara nykter pga dessa nästan outhärdliga tankar och känslor. När jag väl tar paus från alkohol har jag ingen abstinens öht. Tycker bara det är tråkigt att inte dricka liksom, så dricker mer än gärna om det kommer på tals.
Citera
2022-11-01, 10:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Bortgång av familjemedlem med påföljd av exestensiella tankar. Länge har jag också levt med ett sug av att inte vara nykter pga dessa nästan outhärdliga tankar och känslor. När jag väl tar paus från alkohol har jag ingen abstinens öht. Tycker bara det är tråkigt att inte dricka liksom, så dricker mer än gärna om det kommer på tals.

Visst, du kanske inte har abstinens, men det är så klart inte alls bra att dricka för att döva dåligt mående och ha ett sug om att inte vara nykter. Hur tycker du det funkar nu, att inte dricka alls? Du bör kanske träffa en psykolog för att prata om ditt mående, dina tankar osv?
Citera
2022-11-01, 10:49
Medlem
Din lever mår inte bra pga att du förgiftar den med alkohol. Det är mycket i din kropp som tar skada om du fortsätter.
Sluta misshandla din kropp och ta itu med den psykiska ohälsan och drick aldrig en droppe mer.
Citera
2022-11-01, 11:34
Medlem
Citat:
Tjo! Kommer att bli lite av en sluddrig text detta. Anledningen till denna post är att jag är extremt orolig och har i princip börjat förbereda mig för det värsta oavsett om läkarna säger att det inte har varit något akut så tror jag att de har missat något eller att de bara inte fått tillräckligt med prover för att säkerställa någonting. Jag sitter konstant med scenarion i skallen på framtida resultat och är livrädd för att gå vidare med detta.

Först och främst så drack ganska ordentligt varje dag i 3 veckor före ett blodprov. Jag drack i allmänt väldigt mycket åren innan detta också men absolut inte varje dag, jag har alltid varit glad för spriten under de åren jag faktiskt druckit, är 24 år gammal och har druckit sedan sista året på gymnasiet, det har dock blivit mer under de senaste 2 åren pga psykisk ohälsa.

Det första blodprovet jag tog detta året gjordes måndagen efter den sista helgen av konstant supande och då fick jag reda på att jag hade ett P-GT värde på 4.3 och ett PEth värde på 1.2. Jag vart i princip fortfarande påverkad då provet togs tidigt på morgonen. Efter detta tar jag direkt 2 veckors helt uppehåll från alkohol sedan dricker jag kanske 3-4 glas vin efter 2 veckor, sedan blir det lite mer helgen efter det men inte i extrema mängder. Inget drickande under veckodagarna förutom bokstavligen 1 stor stark någon sömnlös torsdag natt.

Läkare planerar nytt prov en månad senare, ett blodprov mer inriktat på just levern. Detta prov togs också på en måndag efter en helg av drickande, jag frågade om det verkligen var lönt eftersom jag hade druckit både fredagen och lördagen och då fick jag svaret att det spelar ingen roll eftersom dom kan se värden långt innan det och att just svaren på provet kommer att ge en helhet oavsett om jag druckit den helgen eller inte.

Resultat från det senaste provet som gjordes en månad efter det första -

P-ALAT - 1.2 µkat/L *
P-ASAT - 0.81 µkat/L *
P-GT - 1.6 µkat/L *
P-Bilirubin NY - 17 µmol/L
P-Kreatinin (enz) - 82 µmol/L
B-PEth - 0.47 µmol/L
P-Albumin - 48 g/L

P-ALP - 1.8 µkat/L
P-Pankreasamylas NY - 0.36 µkat/L
B-Trombocyter - 252 x10^9/L

Läkares kommentar - Fortsatt lätt stegrade leverprover men som förväntat bättre än värden som kom in i Augusti. Avstå alkohol, ingen misstanke om allvarlig bakomliggande leversjukdom, utan troligen kopplat till hög alkoholkonsumtion.

Dina värden är vill inte orimligt höga eller? Om du är orolig så ta detta som en varning oavsett.
Finns dom som druckit nästan varje dag i 20-30 år och aldrig blir dåliga/sjuka….. medans det finns dom som får bukspottkörtelinflammation efter en veckas konstant fylla och måste ha strikt diet och totalt alkoholförbud resten av livet.

Men jag jämförde dina prov mot mitt senaste, även fast du har några som inte dom tog på mig och tvärt om. Men dom flesta är samma, och är ingen större skillnad emellan oss, och min läkare sa ingenting mer än att det såg bra ut, men du visar lite högre konsumtion än rekommenderat, men inget farligt.
Och jag dricker OFTAST 1-3 gånger i veckan (förutom sommartid givetvis).

Men jag försöker tänka, och dra ner framför allt mängden när jag väl dricker.

Du väljer själv, fortsätt supa varje dag och chansa vart du hamnar, eller ta dig en funderare på allvar. Behöver ju inte innebära att du slutar helt, utan bara drar ner antal tillfällen och mängden.
Du kanske tillhör dom få som riskerar bukspottkörtelinflammation enklare än andra, det vet man ju inte, och inte heller din läkare.
Citera
2022-11-01, 12:26
Medlem
Om du har svårt att vara helt nykter försök byta ut alkoholen mot en drog som inte påverkar levern i samma omfattning.
Citera
2022-11-01, 12:56
Medlem
Om man är i tjugoårsåldern och man har dåliga levervärden beror på en genetisk dålig lever.
Din kropp är inte lämpad för alkoholkonsumtion.

I dina kläder hade jag valt läkarens råd och hållit mig till det alkoholfria sortimentet.
Sen är det upp till dig om du vill göra avkall på de goda dryckerna som piggar upp våra liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in