2022-10-31, 22:05
Medlem
jontebojs avatar
Har ingen lust att sitta flera år i bostadskö (vilket jag redan gjort) och jag börjar nu tappa tålamodet. Det känns som att man aldrig kommer få bostad genom vissa aktörer på marknaden.

Kan man på något sätt få lägenhet direkt på stört? Att få lägenhet via soc är bara nägot man hört är möjligt och kan jag isåfall på något sätt medvetet se till att jag blir hemlös så de ger mig bostad?

Och finns det aktörer där man slipper någon jävla fitt kö?
Citera
2022-10-31, 22:24
Medlem
Stenballes avatar
Tittar man i din historik här på Fb så tror jag att du kanske skulle ha en chans att få eget boende via LSS.
Citera
2022-10-31, 22:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tittar man i din historik här på Fb så tror jag att du kanske skulle ha en chans att få eget boende via LSS.
Tyvärr är det ofta rätt lång kö även till LSS-boende.
Citera
2022-10-31, 22:50
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tyvärr är det ofta rätt lång kö även till LSS-boende.

Jag ska inte säga emot dig eftersom jag inte har full koll på det, men det borde väl vara kortare väntetid eftersom kommunerna har skyldighet att hjälpa de som har den typen av behov, eller?

Ts historik här antyder ju faktiskt att han kanske borde höra hemma inom LSS, och det säger jag inte för att provocera eller vara elak.
Citera
2022-11-01, 00:17
Medlem
BananShans avatar
Är du missbrukare? Om du kan lägga och följa planering via beroendeenhet kan du nog få hjälp med lägenhet. Du får visa att du vill lägga av med drogerna och få de att förstå du motiverad.
Citera
2022-11-01, 01:57
Medlem
Inte ens hemlösa kan räkna med förstahandskontrakt, och att eget boende löses snabbt. I början kan det exempelvis handla om någon form av tillfälligt boende, för att lösa den mest akuta situationen (att få tak över huvudet). Senare kan det bli aktuellt med någon form av boende en längre tid. Bland annat försöks- och träningslägenheter samt träningsboenden. Det beror lite på individen. Om man tex har problem med psykisk ohälsa och/eller missbruk, som man behöver få hjälp med också.

Socialtjänsten är i regel ingen bostadsförmedling eller liknande. I första hand ska personer söka bostad själv, och försöka ordna detta.
Citera
2022-11-01, 02:46
Medlem
vadsadusadus avatar
Det funkar inte riktigt så att om du blir hemlös så ger Soc dig en lägenhet så du undkommer köer osv. Om inte annat så tar det dig längre tid att få ett ärligt och eget förstahandskontrakt med tanke på alla extra stegen det innebär att få hjälp av soc och alla kraven de ställer. Om det var så enkelt skulle vi väl inte ha hemlösa alls i Sverige?
Citera
2022-11-01, 04:20
Medlem
RedRights avatar
Citat:

+1 på den!

Till ts:

Klart du kan få en lägenhet från soc men då lär du hamna bland alla apkoppor och annat pack.
Citera
2022-11-01, 05:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Jag ska inte säga emot dig eftersom jag inte har full koll på det, men det borde väl vara kortare väntetid eftersom kommunerna har skyldighet att hjälpa de som har den typen av behov, eller?

Ts historik här antyder ju faktiskt att han kanske borde höra hemma inom LSS, och det säger jag inte för att provocera eller vara elak.
Ja det är ju inte flera års kötid men det är inte heller nåt man får på två veckor direkt. Kanske kan det gå fort i vissa fall i vissa kommuner. Men jag vet att kommunen där jag jobbar har många månaders kötid. Sen beror det ju på vilket behov av stöd man har också. Boendena är ju utformade olika.

Fast å andra sidan har många kommuner noll kötid för lägenheter om man kan betala överhyra. Nyproducerade svindyra lyxlägenheter brukar inte vara så efterfrågade.
Citera
2022-11-01, 09:13
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Har ingen lust att sitta flera år i bostadskö (vilket jag redan gjort) och jag börjar nu tappa tålamodet. Det känns som att man aldrig kommer få bostad genom vissa aktörer på marknaden.

Kan man på något sätt få lägenhet direkt på stört? Att få lägenhet via soc är bara nägot man hört är möjligt och kan jag isåfall på något sätt medvetet se till att jag blir hemlös så de ger mig bostad?

Och finns det aktörer där man slipper någon jävla fitt kö?

Om du googlar "hyra lägenhet" så kommer det upp olika sidor som förmedlar lägenheter till uthyrning där kommer du garanterat hitta något som passar.

Eller kanske du ska köpa en bostadsrätt?
Då är det inte heller någon kötid.

Lycka till!
Citera
2022-11-01, 10:36
Medlem
Homoaktivists avatar
Beror på vart du bor? Bor du i större stad så är det såklart svårare.

Kan du tänka dig flytta till någon bonnhåla ingen hört talas om så är det lättare.

https://www.hemhyra.se/nyheter/har-f...genhet-direkt/
Citera
2022-11-16, 14:40
Medlem
Det bästa är att du faktiskt på allvar söker jobb på:
# Internetsupport
#Snabbmatskedjor
#Matbutikskedjor
#Personlig assistent
#Kundtjänst
Du kommer garanterat få jobb på något av dessa ställen om du bara skärper dig och blir seriös kring det.
Sen söker du lägenhet att hyra i andrahand och under tiden står du i bostadskö samt sparar pengar till kontantinsats.
Viktigast är att det är dags att växa upp grabben, cutta snacket och bete dig som en normal ungdom i din ålder och ändra synsätt till att faktiskt på riktigt vilja ha ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in