2022-10-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Finland har obligatorisk svenska som andra språk under ett par år så hon borde kunna några hundra ord om hon inte var total ointresserad av det (det händer) men kanske inte bekväm med att använda något hon inte behärskar tillräckligt.

Flyttar du till Finland istället så har du rätt att få service på svenska eftersom Finland är på papper tvåspråkigt..
Ni kan ju göra en kompromiss och flytta till Åbo/Turku. Tror nästan alla där förstår både finska och svenska. Lycka till.

Inte överallt i finland
Citera
2022-11-01, 00:25
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Uppenbarligen ett svårt språk att lära sig... *host* *host*

Vad du är duktig.
Citera
2022-11-04, 00:12
Medlem
IgelBollens avatar
Något som ni har glömt är att vissa kan svenska, men pratar hellre på engelska än svenska. Tro mig, jag har själv upplevt det. Så lite svenska lär hon nog kunna, sen så är det en annan sak om hon vill använda språket.
Citera
2022-11-04, 00:30
Medlem
Laureths avatar
Lämna henne för hennes egens skull.

Är ju helt bissart att ha förbehåll av en sån här anledning. Ni kan kommunicera. Hon klarar sig bra här och i övriga världen, men du klarar dig inte i hennes värld. Är det kanske roten till problemet? Hon är mäktigare än vad du är.
Citera
2022-11-04, 00:41
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaliraren
Hon får väll lära sig svenska. Du ska veta att dom har ett jävla temperament finnarna, även damerna :j

Det krävs en finsk man, för en finsk kvinna har jag fått lära mig.
Har fått det bekräftat genom livet, gång på gång..
Citera
2022-11-08, 00:10
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Du får väl lära dig lite finska då.
Hon lär sig nog också lite svenska tids nog, om ni håller ihop.
Det viktiga är ju att ni funkar ihop, Finns många som har dom där språkbarriärerna eller har haft det, så ser inget stort hinder för er framtid.
Citera
2022-11-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Finland har obligatorisk svenska som andra språk under ett par år så hon borde kunna några hundra ord om hon inte var total ointresserad av det (det händer) men kanske inte bekväm med att använda något hon inte behärskar tillräckligt.

Flyttar du till Finland istället så har du rätt att få service på svenska eftersom Finland är på papper tvåspråkigt..
Ni kan ju göra en kompromiss och flytta till Åbo/Turku. Tror nästan alla där förstår både finska och svenska. Lycka till.

Eller Åland så slipper han finskan helt.
Citera
2022-11-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
hej

Det är så att jag har börjat dejta en tjej från Finland som jag träffa nere i Spanien.
Hon har besökt mig och jag har besökt henne.

Vi klickar väldigt bra personlighetsmässigt och jag är så frustrerad att hon inte kunde varit svenska.

Hon kan bara finska och engelska och därför pratar vi bara engelska vilket jag ibland blir less på.
Hon bor som sagt i Finland och har sagt att hon skulle kunna lämna sitt land utifall hon hittar den rätta.

Jag som man tänker ju då, vad ska hon göra här? Hon kan ju inte ens språket.

Någon som varit med om något snarlikt och hur löste ni detta?

Köpenhamn, Hotel Britannia medio 70-tal.

Där stötte jag, helsvensk med engelska som andraspråk, ihop med en helt sagolikt vacker finska från Karelen, med ryska som andraspråk, i hissen på entréplan.

Ingen av oss förstod vad den andra sade, men när vi nådde plan 6 där mitt rum låg, hade vi redan gått i clinch och hånglade för fullt redan från plan 4.

Det "klickade" från första ögonkastet, som vissa säger, för oss båda.

Har liksom aldrig haft några problem alls med att få kvinnor, och jag hade haft många innan och ännu fler efteråt, men kan ödmjukt erkänna att hon var den vackraste, ljuvligaste och skönaste kvinna jag haft den stora äran att älska.

Det var ytterst minimal förståelse någon av oss hade för den andres försök till kommunikation, däremot synkade vi ytterst harmoniskt på alla andra sätt.

Lite drygt tre dygn fick vi tillsammans, och med facit i hand, så blev det den tidsperiod med en kvinna som jag helst skulle vilja behålla i mitt minne, ifall jag fick välja ut ett och skulle tvingas radera resten.

Det blev tyvärr ett hastigt uppbrott pga anledningar, varav en var hennes hysteriska syster samt hennes bestämde farsa som gemensamt hämtade henne från mitt rum, i sällskap med hotelchefen.

Dessa tre dygn hade vi varit alltför upptagna med varandra och varandras kroppar, för att ens hinna tänka en tanke på att byta kontaktuppgifter.

Till och från, men ganska ihärdigt ändå, scannade jag Finland i största allmänhet och Karelen i synnerhet, under de närmast kommande 15-20 åren, utan minsta resultat eller ens ledtråd.

Försökte t.o.m lära mig finska, vilket var dömt att misslyckas.

Nå ja, än minns jag dessa tre dygnen iallafall...
Citera
2022-11-09, 16:35
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Finska kvinnor är bra kvinnor. Där är det inget trams. De tar hand om sina män och ser även till att karln somnar gott med tom pung.

Lojala och trogna. Givetvis finns det skadat gods bland finska kvinnor, men vill du ha en bra kvinna så finns det i generna på de finska kvinnorna.
Citera
2022-11-10, 10:05
Avstängd
Jobbade på 80 talet i Helsingfors.
Dom kan mer eller mindre svenska om inte så engelska bra.
Distansförhållanden är alltid jobbigt.
Det brukar lösa sig förr eller senare.
Senast redigerad av mikael2 2022-11-10 kl. 10:08.
Citera
2022-11-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
hej

Det är så att jag har börjat dejta en tjej från Finland som jag träffa nere i Spanien.
Hon har besökt mig och jag har besökt henne.

Vi klickar väldigt bra personlighetsmässigt och jag är så frustrerad att hon inte kunde varit svenska.

Hon kan bara finska och engelska och därför pratar vi bara engelska vilket jag ibland blir less på.
Hon bor som sagt i Finland och har sagt att hon skulle kunna lämna sitt land utifall hon hittar den rätta.

Jag som man tänker ju då, vad ska hon göra här? Hon kan ju inte ens språket.

Någon som varit med om något snarlikt och hur löste ni detta?

Dumpa.
Citera
2022-11-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Jobbade på 80 talet i Helsingfors.
Dom kan mer eller mindre svenska om inte så engelska bra.
Distansförhållanden är alltid jobbigt.
Det brukar lösa sig förr eller senare.

Nej det kan dom alls inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in