Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
De representeras av idén om oändligheter ja.
Ett hjul representeras av idén om en perfekt cirkel som har oändligt många hörn.
Men idévärlden är inte den fysiska världen. Du kan inte tillverka ett hjul med oändligt många hörn.
Kan du?
Nej, och har jag påstått det?
Citat:
Paradoxer uppstår när man blandar idévärlden med den fysiska världen och låtsas att det är samma domän. Då kan man likt Zenon låtsas att pilen aldrig når sitt mål, fast verkligheten säger annat.
Samma med paradoxen om den fria viljan, där man envisas med att leta efter den fria viljan i fysiken (Libets experiment te x) fast det är tydligt att fri vilja är en idé som representerar sociala interaktioner mellan idén om handlande agenter. Verkligheten säger att jag kan skriva på frivilligt.
Hela poängen med den paradoxen var dock att påvisa att rörelse är en illusion. Det problemet är sedan länge löst, dock. Postulatet stämmer dock, om du tittar på en tidsrymd som är noll rör sig inget, såklart. Ljus exempelvis verkar ha denna egenskapen i sitt egna perspektiv. Ljus rör sig inte utan uppstår i punkt A samtidigt som det kommer fram i punkt B och vad jag vet är ljus väldigt verkligt.
Citat:
Nej, men att räkna ut Pi t ex, eller att låta Akilles närma sig sköldpaddan i evighet.
"Potential infinity is rather an unending process"
https://www.cut-the-knot.org/WhatIs/Infinity/9999.shtml
Vad bra, det var inte den invändningen jag gjorde dock, eller hur?
Och att definiera en tidsrymd som en geometrisk summa är inte heller en "process" utan rakt av en definition. Att avgöra om summan konvergerar och i sådana fall mot vad är inte heller en "process" då det går alldeles utmärkt att göra analytiskt.
Pi är ingen process men att via en algoritm räkna fram dess decimaler är såklart en process som tar oändligt lång tid. Men vad har det med saken att göra? Jag kan andå använda talet Pi på samma sätt som jag kan använda talet 0,999... Helt okomplicerat och det kräver ytterst lite tid.
I talbasen Pi är för övrigt pi=1. Ingen process nödvändig.
Citat:
Ja det motsvarar 1 äpple i verkligheten. Och niorna tar slut i verkligheten ja. Det är det jag säger. I den fysiska världen finns inga oändliga antal.
Vad är det som säger att niorna tar slut i verkligheten? Det enda vi vet är att skillnader mellan två storheter förr eller senare blir praktiskt omöjliga att upptäcka och att gränsen kontinuerligt förflyttas vartefter vi hittar noggrannare mätmetoder.
Själva ordet atom är en rätt tydlig indikation på detta, människor likt du själv påstod att atomen var odelbar, därför kallade man det atom (betyder bokstavligen odelbar). Idag vet vi ju att så inte är fallet, så hur kan du kategoriskt säga det du gör?
0,999... Äpplen "motsvarar" för övrigt inte ett äpple utan 0,999... Äpplen är exakt samma sak som 1 äpple.
Citat:
Ja, matematiskt. Jag ifrågasätter inte bevismetoderna. De följer bara logiken efter att man godtagit premisserna.
Så vilka premisser är det du inte godtar och varför godtar du dom inte?
Citat:
Anser du att den fysiska verkligheten har oändligt antal av något?
Absolut, det finns ett oändligt antal idéer (mer eller mindre kombinationer av kunskap) och ett oändligt antal tillstånd av universum som är oändligt i sig själv. Vidare går en massa i rörelse mot oändligheten när hastigheten går mot c osv osv.
Det är tom. troligt att jag skulle kunna räkna upp ett oändligt antal saker som är oändliga i verkligheten.