2022-11-11, 19:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Observera också att ∑n = -1⁄₁₂.
Finns en egen tråd om den summan:
(FB) Summan av de naturliga talen = -1/12 !?!?
Citera
2022-11-14, 01:10
Medlem
Tindraindras avatar
Hej allihop jag har precis landat efter en tripp på psykedeliska och är både chockad och överrumplad över vad jag kan bevittna. Det hela började med att jag låg i min säng och plötsligt inte kunde röra min kropp. Panikartat försöker jag att röra mig men mina försök leder inte till något mer än ökad panik. Mitt maniska medvetande gör så att jag ser min astralkropp resa sig upp från kroppen och springa iväg. I ju med att astralkroppen springer iväg försvinner också mina panikkänslor men mitt medvetande är kvar i min fysiska kropp men jag kan inte känna något längre. Då händer det oväntade och sängen lyfter och flyger efter den andra delen av mig som redan har ett försprång. Jag åker fortare och fortare men tycks aldrig komma ikapp och till slut övergår jag i ett sådant fort tempo att det börjar spruta gnistor om sängen. Hastigheten ger upphov till ett in i helsikes baksug som triumferar in genom mitt könsorgan upp i min hjärna, mina pupiller snurrar och håret reser på sig av all energi. Det dröjer inte länge innan det börjar brinna omkring mig och jag ser ett ansikte i elden som jag minns liknade detta.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/...d/6492oWYCHMc/

Känslan som tillkommer efteråt är obeskrivlig. Jag fattar att jag inte kommer att komma ikapp oavsett hastighet och nu blir jag även övertygad om att trippen aldrig kommer ta slut. Men sedan vaknar jag upp och inser att den gått över och känslan när jag vaknade var precis som att ”tiden stod stilla”.

Upplevelsen fick mig att erfara kontexten mellan potentiell oändlighet och praktisk oändlighet. Ett avstånd och en tidssträcka kan man dela upp i oändligt många enheter samt så finns det oändliga med tal. Men ska man nu kolla på vad som är praktiskt möjligt så är det omöjligt att räkna i all oändlighet och heller inte praktiskt möjligt att dela upp en linje i oändliga delar. Därför finns det ingen verklig oändlighet ännu.
Citera
2022-11-14, 12:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Alla heltal existerar samtidigt oavsett om du räknar dem eller inte.

Ok, men i vilken mening existerar de?
Citera
2022-11-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ok, men i vilken mening existerar de [alla heltal]?

Enligt Alexius Meinong kan objekt "existera" på följande tre olika sätt. Heltalen skulle alltså subsistera

1) Existence (Existenz, verb: existieren), or actual reality (Wirklichkeit), which denotes the material and
temporal being of an object
2) Subsistence (Bestand, verb: bestehen), which denotes the being of an object in a non-temporal sense.
3) Absistence or being-given (Gegebenheit, as in the German use es gibt, i.e. "there are", "it is given"),
which denotes being an object but not having being.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexius_Meinong
https://plato.stanford.edu/entries/meinong/
Citera
2023-07-22, 18:33
Medlem
Vårt universum har en begränsning för hur lågt tidsintervall man kan uppfatta. Det kan inte uteslutas att det finns ett universum där människan aldrig hinner ikapp sköldpaddan.
Senast redigerad av Armondplantar 2023-07-22 kl. 19:08.
Citera
2023-07-23, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Vårt universum har en begränsning för hur lågt tidsintervall man kan uppfatta. Det kan inte uteslutas att det finns ett universum där människan aldrig hinner ikapp sköldpaddan.

Du tänker på idén om att det finns en minsta tidsenhet, som ett tidskvantum/Planck-tid som innebär att det skulle finnas en minsta mätbar tid som utgör en principiell gräns för vilka händelser som man kan erhålla information om - dvs. att de fysikaliska lagarna gäller inte under dessa minsta tidsenheter.

Kan du utveckla varför haren inte kommer ikapp sköldpaddan givet att ett tidskvantum/Planck-tid föreligger?
Citera
2023-07-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Du tänker på idén om att det finns en minsta tidsenhet, som ett tidskvantum/Planck-tid som innebär att det skulle finnas en minsta mätbar tid som utgör en principiell gräns för vilka händelser som man kan erhålla information om - dvs. att de fysikaliska lagarna gäller inte under dessa minsta tidsenheter.

Kan du utveckla varför haren inte kommer ikapp sköldpaddan givet att ett tidskvantum/Planck-tid föreligger?
Förnuftet säger att tiden går hela tiden. Alla tidpunkter passeras i detta universum. Det kanske finns ett universum där man hela tiden kan minska sitt perceptionstidsintervall så att man exempelvis aldrig når en sekund (om man startar med ett perceptionstidsintervall på 1 sekund och halverar det för varje nästa perception så når man aldrig 2 sekunder).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in