2022-10-31, 13:21
Medlem
Hej,

Fick för ett tag sedan felkod p2002 (problem partikelfilter) på min volvo v50 1.6d 2011.
Var beredd på att jag skulle behöva byta hela filtret, men idag när jag kollade under huven så märkte jag att en av tryckslangarna som går från ena givaren på filtret till en sensor, var helt av. Efter att ha googlat så känns det rimligt att detta ska ha orsakat felkoden (och även det fruktansvärda limp-mode....)

Nu är frågan hur jag enklast löser en ny slang! Den biten som är av är bara ca 15-20cm lång, och jag kan flytta över värmeskyddet från den gamla slangen. Kan jag köpa något universal på typ Biltema?

Tacksam för hjälp
Citera
2022-10-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaximalOtur
Hej,

Fick för ett tag sedan felkod p2002 (problem partikelfilter) på min volvo v50 1.6d 2011.
Var beredd på att jag skulle behöva byta hela filtret, men idag när jag kollade under huven så märkte jag att en av tryckslangarna som går från ena givaren på filtret till en sensor, var helt av. Efter att ha googlat så känns det rimligt att detta ska ha orsakat felkoden (och även det fruktansvärda limp-mode....)

Nu är frågan hur jag enklast löser en ny slang! Den biten som är av är bara ca 15-20cm lång, och jag kan flytta över värmeskyddet från den gamla slangen. Kan jag köpa något universal på typ Biltema?

Tacksam för hjälp

Du kan köpa slang på Biltema om du inte köper vattenslang. Bra om den tål lite värme men svart gummislang från BT har jag haft i fem år utan problem.
Citera
2023-09-25, 12:32
Medlem
Har fått samma felkod och hade liknande fel, vart det någon ny slang för dig och kommer du ihåg vilken storlek på slang det var?
Citera
2023-09-27, 14:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Tror i stort sett alla V50 D2 (1.6d) får det här, enkelt att lösa men ganska trångt att komma åt där slangen ska sitta.

Köp en bensinslang på Biltema, 1 m lång. Minns inte nu om det var 5,6 eller rentav 8 mm men det får du mäta. Klipp av en lagom lång bit, gärna lite längre än original. Ev nya slangklämmor också, jag har för mig att de som satt där var jobbiga.
Citera
2025-07-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaximalOtur
Hej,

Tacksam för hjälp

Länge sedan men jag chansar. Morsan har en V50 som det verkar bli samma problem med till och från. Hon var in på verkstad och nollade felkoden då funkade den felfritt i två veckor nu är det tillbaka igen så jag är lite tveksam om det verkligen är filtret som är tätt.
Var det enkelt att se eller måste man loss med värmeskölden först?
Citera
2025-07-03, 16:44
Medlem
Hej,

Jag har fått denna felkod två gånger. Den senaste gången var när jag skapade den här tråden, då visade det sig vara en tunn slang som torkat och gått sönder. Den förra gången så var det den grova slangen från turbon från dpf som pajat.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in