2022-10-31, 23:46
Medlem
Det här har ju väldigt lite med Eddie eller andra A-traktor ungdomar att göra när det kommer till ansvarsbiten. Dom rättar sig precis som avsevärt mer mogna och vuxna människor efter regelverk, lagar, möjligheter att kringgå dom och konsekvenserna av det.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Istället för att citera en liten liten del av det jag skrev så citera hela så kanske du förstår vad det är du citerade.

Jag pratar om att 10-åringar kan köra traktor så länge de arbetar med traktorn. Nöjesåkning är inte okej lagmässigt.

Jag ber om ursäkt om du känner dig felciterad även om jag kanske tycker det är lite mycket begärt att jag ska klippa in det du skrev tio timmar innan, i ett helt annat inlägg, för att citeringen ska anses korrekt.

Bortsett från det instämmer jag i vad du skriver!

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Eddie?

Heter en 15-åring i Sverige idag Eddie?

Och nu kör han en lastbil i 30 km/h?

Stackarn, han hade ingen chans alls.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Antagligen en rik farsa?

Som döper sin son till Eddie.

Kanske rik på att köpa och sälja metallskrot.

Vilket man kanske kan bli ekonomiskt rik på.

Men ändå vara väldigt fattig.

Du skriver bra. Nästan lite poetiskt. Men det känns lite som om det är bitterhet eller något annat mörkt som driver fram din text när du, inte bara en gång, utan i två separata inlägg, känner dig manad att understryka vad du förmodar är Eddies socioekonomiska grupptillhörighet. Speciellt när relevans i det rimligen bör väldigt liten betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En TRAKTOR är ett jordbruksredskap eller ett arbetsfordon, när EPA-traktorn infördes uttrycktes det tydligt att den inte var avsedd för befordran av personer eller gods!

Den har ALDRIG varit avsedd som leksak, eller för att barn ska åka med den till och från skolan heller!

Det är en jä--a skillnad på en ungdom förr som växt upp på ett jordbruk och umgåtts med maskiner sedan barnsben ock fått respekt för dom, och en söndercurlad skitunge med kepsen bak å fram som ska spela allan för polarna utanför närmaste Mc Donalds.

Fast dina finbilskompisar och du som har kepsen åt rätt håll och era bilar var väl inte heller ursprungligen tänkta för era cruisingar som du kräver att bla hela Rättvik ska anpassa sig efter?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-31 kl. 23:53.
Citera
2022-11-01, 00:08
Medlem
Bertil85s avatar
AIRbags fronten som löses ut om man krockar 30KM/h är inte mycket eller vad tycker ni ?
Citera
2022-11-01, 01:10
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sorry - jag hade missat att han tvingar folk till att vara stressade i trafiken och göra omdömeslösa omkörningar.

Ibland undrar jag om det kanske är några helt andra än ungdomarna som inte borde tillåtas ha körkort och bil…

Vad tror du blir resultatet när epa efter epa på väg till högstadiet saktar ner stressade morgonpendlare på 80-väg? Det ursäktar inte ett iditotiskt beteende men det är så resultatet blir. Bönder som är ute och arbetar brukar ha vett att inte köra lgf i rusningstrafiken.

Men visst, vi plockar körkortet från alla stressade morgonpendlare så alla 15-åringar kan glida till gymnasiet på landsvägarna i 30 knyck...

I småorter runt Göteborg är det inte inte ovanligt att se 10-15 som kilometer efter kilometer ligger och puttrar bakom en epa i 30km/h.

Där jag bor kör det varje morgon förbi 15-20 epa och alla har en ringlande kö med stressade löneslavar bakom sig. För det mesta sitter epa-mongot med mobilen medan de kör dessutom.
Citera
2022-11-01, 03:13
Medlem
Ju fler långsamtgående fordon på vägarna desto bättre! Jag skrattar mig fördärvad varje morgon när jag tittar på förarna i bilarna omkring mig, folk är zombies med aggressionsproblem.

Ta det lugnt för helvete. Stolen är uppvärmd.
Citera
2022-11-01, 08:52
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Hur många såna bilar har du sett som a-traktorer?

Kanske inte Lambosar, men har sett Porsche och t.o.m en Hummer som A-traktor. Nån rik jävel lär byggt om en Lambo också nånstans i Sverige om det nu det finns en som byggt om en 10-tons lastbil.

Jag tycker man ska sänka körkortsåldern till 16 år och så skrotar man hela A-traktor-grejen. Den fyller ingen vettig funktion längre i samhället. Var det inte från början tänkt att ombyggda bilarna skulle kunna täcka upp för bristen på traktorer under kriget?

Det räcker gott med alla jävla mopedbilar som puttrar omkring (som man också kan diskutera om det är lämpligt).
Citera
2022-11-01, 08:59
Medlem
Naturligtvis rent vansinne att detta får fortgå! Förbjud skiten!!
Citera
2022-11-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kanske inte Lambosar, men har sett Porsche och t.o.m en Hummer som A-traktor. Nån rik jävel lär byggt om en Lambo också nånstans i Sverige om det nu det finns en som byggt om en 10-tons lastbil.

Jag tycker man ska sänka körkortsåldern till 16 år och så skrotar man hela A-traktor-grejen. Den fyller ingen vettig funktion längre i samhället. Var det inte från början tänkt att ombyggda bilarna skulle kunna täcka upp för bristen på traktorer under kriget?

Det räcker gott med alla jävla mopedbilar som puttrar omkring (som man också kan diskutera om det är lämpligt).

Sänka körkortsåldern? Aldrig i livet ha 16 åringar på vägarna utan förstånd.

Om vi bortser från några enstaka bilar.
Men du själv tycker inte reglerna är konstiga. En vuxen person kan inte köra en stor dodge ram 2500 (eller lite större husbil) på vanligt b kort, som väger ca 3600kg Men i praktiken kan en 16 åring som knappt lärt sig cykla köra en lastbil på 15 ton. Vem anser du har mest trafikvana att framföra det större fordonet? Fullständigt idiotiska regler.
Citera
2022-11-01, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Är det svårt att tänka lite större kring hur dessa fordon passar in med övrig trafik? Eller åker du bara tunnelbana om dagarna?

Jag kan lova dig att andelen idiot omkörningar och hur deras körsätt är en trafikfara har knappast gjort nytta så ute på vägarna.

Idag senast var det kilometer långa köer efter en A traktor på 100-väg som var 2+1... vet du vad som händer när den där jäveln inte släpper förbi någon och 2 går ner till 1 fält?

Jag tänker inte ens nämna det faktum att dottern säger att allas nyare A traktorer går fortare än 30...OCH att föräldrarna är naiva som inte tror på det.

Det är ju lite märkligt att ena halvan av kritikerna i tråden hävdar att problemet ligger i att dom kör alldeles för fort medans andra halvans är att dom bromsar upp trafiken genom att köra för sakta.

Du lyckades ju tom få till båda lägrens kritiska argument i ett och samma inlägg.
Citera
2022-11-01, 09:45
Medlem
Jag upphör aldrig att förvånas över hur många föräldrar tänker. Att sätta en 15 år gammal pojke i en 10 ton tung A-traktor säger ju en hel del hur det står till i hans farsas hjärna
När jag kör min fru till jobbet på morgonen när det är mörkt kommer barn på cyklar utan lyse och korsar vägen utan att titta sig för. 9 av 10 barn som går i mörkret saknar reflexer.
Citera
2022-11-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Är det svårt att tänka lite större kring hur dessa fordon passar in med övrig trafik? Eller åker du bara tunnelbana om dagarna?

Jag kan lova dig att andelen idiot omkörningar och hur deras körsätt är en trafikfara har knappast gjort nytta så ute på vägarna.

Idag senast var det kilometer långa köer efter en A traktor på 100-väg som var 2+1... vet du vad som händer när den där jäveln inte släpper förbi någon och 2 går ner till 1 fält?

Jag tänker inte ens nämna det faktum att dottern säger att allas nyare A traktorer går fortare än 30...OCH att föräldrarna är naiva som inte tror på det.

Sådant där beteende skulle inte alls vara tillåtet. Man ska hjälpa och underlätta för varandra i trafiken, samt inte tvinga andra till riskbeteende. När det är mycket trafik, så borde det vara tvingande att de ska hålla så långt till höger som möjligt för att underlätta för övriga trafikanter att komma förbi, så de inte är tvingade till riskfulla omkörningar och att bygga upp långa köer bakom sig borde inte alls får förekomma. Tycker att sådant beteende borde helt leda till att de inte alls får köra A-traktor och får vänta tills de blir 18 år, samt lite mer mogna för trafiken.
Citera
2022-11-01, 09:54
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Vi har redan 15-16-åringar på vägarna idag med mopedbilar som gör 45 km/h och EPA/A-traktorer som gör 30. Mopedbilarna är fruktansvärt osäkra små lätta plåtburkar som ingen någonsin vill krocka i. En EPa/A-traktor är i alla fall säker som en riktig bil vid en krock.

Ge 16-åringar riktig utbildning så kan de köra bil på normalt sätt. Idag får ju redan 16-åringar ta lätt MC-kort och svisha fram i maxhastigheten på motorvägarna.

Sätt 5 års prövotid om så är.

Citat:
Men du själv tycker inte reglerna är konstiga. En vuxen person kan inte köra en stor dodge ram 2500 (eller lite större husbil) på vanligt b kort, som väger ca 3600kg Men i praktiken kan en 16 åring som knappt lärt sig cykla köra en lastbil på 15 ton. Vem anser du har mest trafikvana att framföra det större fordonet? Fullständigt idiotiska regler.

Jag tycker visst reglerna är konstiga. Jag tycker man ska ta bort hela A-traktor-fenomenet då det inte finns det behovet som det en gång gjorde. Det var tänkt att ungdomar skulle kunna hjälpa till i jordbruket med dessa modifierade bilar i brist på traktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Jag upphör aldrig att förvånas över hur många föräldrar tänker. Att sätta en 15 år gammal pojke i en 10 ton tung A-traktor säger ju en hel del hur det står till i hans farsas hjärna
När jag kör min fru till jobbet på morgonen när det är mörkt kommer barn på cyklar utan lyse och korsar vägen utan att titta sig för. 9 av 10 barn som går i mörkret saknar reflexer.

Farsan som sätter sin son i en lastbil på 10 ton behöver nog inte oroa sig för sin sons säkerhet i alla fall. Vet inte riktigt vad han skulle kunna krocka med i 30 km/h som skulle äventyra hans liv. Förmodligen säkraste platsen i världen som sonen kan befinna sig i.
Citera
2022-11-01, 10:05
Medlem
Citat:

Hur mycket olyckor händer det med dessa fullständigt unika oerhört sällsynta större a-atraktorerna?

Kan du ens överhuvudtaget hitta någon dödsolycka eller allvarlig olycka på den här sidan millennieskiftet där en sådan är inblandad?

Folk som bygger, köper och kör sådana har så klart ett genuint intresse och är fordonsintresserade och med det följer självklart ett stort ansvarstagande. Ofta uppväxta med en engagerad far som kanske driver åkeri etc och som skolat in dom i den här världen sedan barnsben och på ett sätt som vida överträffar vad du kan lära dig på några lektioner i en körskola.

Det låter som sådana där vanliga typiska högerargument. När man inte gillar något själv ska allt detaljstyras, förbjudas och kontrolleras maximalt av samhället. Då är utrymmet för eget ansvar och personlig frihet minimalt.

Men när högerfolket tex ska ut med sina motorbåtar eller göra något annat inom deras mer typiska intressesfär då är det plötsligt sossementalitet och typiskt överförmyndar-sverige att man inte får blåsa runt dyngrak i sin egen båt.

Låt grabben och hans farsa ha sitt intresse. Det finns avsevärt större problem i trafiken än att Eddie puttrar runt i sin a-atraktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in