2022-10-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag har C-kort, men får inte ens köra en trailerdragare med trailer ens i 30km/h.

Men denna 15-årinhg kan plöja genom centrum i staden fullt med folk, helt utan att veta hur man tar en korsning med detta stora eländet som plöjer med sig barnfamiljer med barnvagnar på trottoarerna varje sväng han tar.
Var inte ledsen, du får också köras hans A-traktor med släp.
Citera
2022-10-31, 23:01
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Killen i lamborghinin håller i alla fall farten.

Hur vet du det ? Lamborgini gör faktiskt traktorer dem med!
Citera
2022-10-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hur vet du det ?

Hur många såna bilar har du sett som a-traktorer?
Citera
2022-10-31, 23:04
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Hur många såna bilar har du sett som a-traktorer?

ingen fast edit inlägget ovan. det är ej okänt att lamborghini bygger traktorer.
Citera
2022-10-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Det viktigaste är att dom använder bälte!

Begränsningar, besiktningar och lite mer trafikvett skulle inte skada heller, så det borde vara obligatoriskt. De kunde hålla sig borta från de största vägarna också, tycker jag.

Fattar inte att det inte är lag på bälte i dom...

Stackars barn!
Det är ju inte förbjudet att använda bälte.

Många taxichaufförer använde bälte innan det var lag.
Det var motorcyklisterna själv som ville införa krav på hjälm, då de flesta redan använde det innan det blev lag.
Citera
2022-10-31, 23:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
TZG505 är en Scania a-traktor reggad på pappsens företag, lär ju inte ha så många sådana. Skitsmart att ställa upp i tidningen och berätta hur han tar den till skolan, när den ägs av åkeriet. Nån lär gubbsur nog att tipsa Skatteverket.

Han har nog ändå ingen lön som kommer över grundskatteavdraget och dessutom är han nog delägare i företaget (ett familjeföretag). Om han kvittar förmånen mot att han använder den för jobb så behöver han inte betala förmånsvärde. Jobben kan t.ex. vara att köra tomsläp till färjan och liknande.
Citera
2022-10-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
ingen fast edit inlägget ovan. det är ej okänt att lamborghini bygger traktorer.

Nu var det ju inte jordbrukstraktorer du pratade om antar jag? Men låt dom kör bilar men inte stora lastbilar/traktorer. Känns som oskyldiga kan skada sig mer då.
Citera
2022-10-31, 23:15
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var inte ledsen, du får också köras hans A-traktor med släp.
Jag blir mer ledsen av att en polack med körkort för trailerdragare, då fordonståg får vara max 18m nere i EU, får köra svenska lastbil med släp på 25,25m Det är de inte utbildade till.

Ännu värre, att de även får köra sånna här på sin körkort på vägar där de har tillstånd uppe i Norrland:
https://www.youtube.com/watch?v=hmHigouyQvI

Undrar om även de kan köras som A-traktor om de är utan last ?
Citera
2022-10-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Han har nog ändå ingen lön som kommer över grundskatteavdraget och dessutom är han nog delägare i företaget (ett familjeföretag). Om han kvittar förmånen mot att han använder den för jobb så behöver han inte betala förmånsvärde. Jobben kan t.ex. vara att köra tomsläp till färjan och liknande.

Det är väl som brukligt med Skatteverket så att det är upp till företaget att bevisa att ingen förmån föreligger, eller att förmånen kvittats (aldrig hört talas om, men har inga söner med a-traktorer heller). Jag hade inte utsatt mig för det krånglet, i alla fall, kan man slippa att Skatteverket rotar är allt lugnare och skönare.
Citera
2022-10-31, 23:26
Medlem
Solstol28s avatar
A-traktor skapades för att, just det, vara en traktor! Att kunna hjälpa till i jordbruket på gårdarna. Därför dom måste ha dragkrok/flak/inget säkerhetsbälte/ingen skylt bak. Av dagens A/Epa-traktorer är det väldigt väldigt få som kommer att göra det minsta nytta på någon bondgård. Det som är dagens problem! Vet inte vad Volvo/Porsche/Audi/Mercedes/VW/Nissan/Ford(osv. skulle kunna göra på en dagens bondgård. Hann precis häromdagen köra om en Volvo 740 på E4ans 2+1 väg med 110km/h innan den kom in på en filiga. Kan bara tänka mig kön som sen uppstod bakom den efter några kilometers körning. Tala om trafikfara. Dom ska INTE vara på 2+1 filig E4, INTE på 2+2 filiga vägar i övrigt heller. Dom ska INTE vara på vägar där det är mer än 70km/h. Hur svårt ska det vara att ta fram en säker elektronik som spärrar vid t.ex 50km/h eller 2500 varv och som inte går att manipulera av en 16 åring.
Mitt förslag:
Max 50km/h, inget löjligt krav på dragkrok, inget flakkrav, KRAV på regskylt fram OCH bak, KRAV på säkerhetsbälte för alla, Airbags, förbud att köra på vägar där hastigheten är > 70km/h, MAX 2x25W stereo, elektronisk varv/hastighetsreglering, föräldraansvar med högre bötesbelopp vid lagöverträdelse, försvårande med minst 1 år att ta vanligt körkort vid lagöverträdelse. MAX 5 Wunderbaums.....
Citera
2022-10-31, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.

Totalt jävla vansinne, dom ska hålla sig till mopeder och högst mopedbilar runt villaområdet och en sväng till affären. Inte framföra tio ton tunga fordon bland allmänheten.

Tumme ner.
Citera
2022-10-31, 23:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunkarochSprutar
NEJ!!! Det ska vara tillåtet att köra tunga A-traktorer på vägen, det är därför det heter A-traktor!

Ska det vara såå jävla svårt att fatta att alla har rätt att köra på vägen!

En TRAKTOR är ett jordbruksredskap eller ett arbetsfordon, när EPA-traktorn infördes uttrycktes det tydligt att den inte var avsedd för befordran av personer eller gods!

Den har ALDRIG varit avsedd som leksak, eller för att barn ska åka med den till och från skolan heller!

Det är en jä--a skillnad på en ungdom förr som växt upp på ett jordbruk och umgåtts med maskiner sedan barnsben ock fått respekt för dom, och en söndercurlad skitunge med kepsen bak å fram som ska spela allan för polarna utanför närmaste Mc Donalds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in