2022-10-31, 14:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Någonstans måste det här vansinnet med A-traktorer få ett slut. Nu har vi ju grävt ner oss i något helt annat jox än vad tanken var.

Sänk gränsen på körkort till 16 om så är fallet, men att ha vanliga bilar ombyggda säger sig ju självt är en dålig ide. Vad är nästa del, ska jag ta en hjullastare och bygga om? En 747a?
Citera
2022-10-31, 14:45
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så den 15-åriga killen är en självisk idiot för att du inte får ha det som du vill på vägarna?

Nej, han är en självisk idiot för att folk dör pga sådana som honom.
Citera
2022-10-31, 14:47
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Han bor på Gotland!
Där finns inga backar…. 🧐

Vad bra. Finns det några kurvor som hindrar omkörning?

Det är kanske bara 2+1, motorväg och helt raka vägar där eller?
Citera
2022-10-31, 14:50
Medlem
Nilsbofinks avatar
Kul att de har ett motorintresse, har knappast råd att vara ute och hitta på andra dumheter då.

Å andra sidan, och ska egentligen inte generalisera för det finns många skötsamma och duktiga men tyvärr ännu fler som inte är det och verkar ha gjort det till en sport att vara ivägen så mycket som går. Med alla olyckor som varit verkar de inte heller mogna.
Bra träning för de skötsamma att vara ute i trafiken men också ett bra tillfälle till att vara ett störningsmoment för de flesta. Hårdare straff för de som inte visar hänsyn och flyttar sig samt de som kan ta bort spärren så kanske de kunde få hållas
Citera
2022-10-31, 14:50
Medlem
För den som vill få lite inblick i ungdomskulturen med Epa- och A-traktorer kan jag rekommendera denna dokumentär:

https://www.svtplay.se/video/27333929/epa

Det är så lätt att avfärda, håna och förringa den här sortens kultur men enligt min uppfattning är detta en del av det som historiskt har gjort Sverige till ett tryggt och bra land. Vi behöver mer sånt här, det ska vara lite bonnigt och billigt, det är äkta kärlek, vänskap och sammanhållning.
Citera
2022-10-31, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du vet inte vart föraren av traktorn är på väg och det saknar relevans.
Måste allt utgöra nytta för att få färdas på vägen? Vem bestämmer vad som är nytta?
Alla gånger du är ute för att ta dig till en kompis, handla godis i affären eller åka på semester borde alltså helt ställas in. Du gör ju ingen nytta då och du ligger i vägen för mig som hatar köer.

Låt ungdomarna ha sina A/Epa-traktorer ifred.
För att EPA traktorerna förstör mer än folk som åker i vanlig bil som ska göra samma typ av ärenden även om de så är för nöje.
Vad är mest problem för andra trafikanter, en bil som ligger i 80 km/h på en 80 väg eller en bil som kör i 30 km/h?

Ungdomarna kan lika gärna spara x antal tusen och börja samt köpa bil när de är 18 och samtidigt tar ett körkort som alla andra i trafiken.

Samtliga jag känner som kört EPA traktorer som senare skaffat bil är överens om att det var pengar rakt ner i sjön.
Det går inte att jämföra bilkultur där man åker riktig bil med EPA traktor.

Det handlar om ungdomar som inte kan vänta på något som alla andra gör av en vettig anledning.
Citera
2022-10-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur får du ihop ditt resonemang med övriga trafikanters beteende och lagstiftningen för andra fordonstyper.

Det är väl väldigt mycket mer logiskt att en 15åring tänjer gränserna men fortfarande håller sig inom lagen än att tex folk i 40-50 års åldern som ingår i den påstådda välutbildade eliten åker runt högt och lågt på elsparkcyklar med tredubbla effekten och hastigheten mot den tillåtna.

Nu vet jag inte riktigt vad du svamlar om, men ser du liksom inte problemet med en 15-åring utan körkort som kör en 3 m hög och 20 m lång lastbil i 30 km/h. I vanlig fall fungerar det ju rätt illa med dessa fordon, så vad kan man liksom förvänta sig med en lastbil som A-traktor, för att inte tala om en 15 åring som liksom ska parkera, backa osv. med det åbäket.
Citera
2022-10-31, 14:54
Medlem
För den som tror att ökningen av A-traktorer har lett till fler döda ungdomar i trafiken så verkar det faktiskt vara tvärtom. De allvarliga olyckorna minskar:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/farre-unga-dor-i-trafiken-trots-fler-mopeder-och-a-traktorer-pa-vagarna
Citera
2022-10-31, 15:13
Medlem
ddhs avatar
Unga har alltid manövrerat traktorer och lastbilar på landsbygden. Inget fel med det.
Är själv bilmekaniker och uppskattar att hastigheten sänks lite, blir mer chill i trafiken.

Lite som rullande farthinder

edit; visst att man inte är helt färdigutvecklad i den åldern men det märks tydligt att väldigt få har kört moderna lastbilar. I princip lika lätt som en personbil, dessutom extra säkert för föraren.
Om jag hade barn hade jag hellre sett att ungen åkte lastbil än bil om man ska se till just mitt påhittade barns säkerhet.

Man bryr sig väl mest om sina nära å kära.
Senast redigerad av ddh 2022-10-31 kl. 15:15.
Citera
2022-10-31, 15:21
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddh
Unga har alltid manövrerat traktorer och lastbilar på landsbygden. Inget fel med det.
Är själv bilmekaniker och uppskattar att hastigheten sänks lite, blir mer chill i trafiken.

Lite som rullande farthinder

edit; visst att man inte är helt färdigutvecklad i den åldern men det märks tydligt att väldigt få har kört moderna lastbilar. I princip lika lätt som en personbil, dessutom extra säkert för föraren.
Om jag hade barn hade jag hellre sett att ungen åkte lastbil än bil om man ska se till just mitt påhittade barns säkerhet.

Man bryr sig väl mest om sina nära å kära.

Ja, det är bättre att de dödar någon annan med 10 ton än att de blir dödade själva.

Vad är det för föräldrar som låter sin son köra runt i denna lastbil? Den enda jag kan tänka mig göra detta är en typisk Flashback-farsa som enbart ska spela provokatör.
Citera
2022-10-31, 15:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Nej, han är en självisk idiot för att folk dör pga sådana som honom.
Sorry - jag hade missat att han tvingar folk till att vara stressade i trafiken och göra omdömeslösa omkörningar.

Ibland undrar jag om det kanske är några helt andra än ungdomarna som inte borde tillåtas ha körkort och bil…
Citera
2022-10-31, 15:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Intressant att du hänger ut en 16åring som självisk på landets största publika Internetforum för att han enligt gällande lagstiftning helt lagligt framför sitt fordon samtidigt som du i andra inlägg inte tycker att vuxna män som kör gubbkuken i 13åriga pojkar ska hängas ut och fördömmas av allmänheten. Du tycks vara ganska inkonsekvent i hur du ser på begreppet "självisk".
Hade 16-åringen lurats att mot sin vilja vara med i tidningsartikeln som tråden baseras på så hade jag nog varit tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in