• 2
  • 3
2022-10-30, 23:01
Medlem
Raytheons avatar
Det värmer att de är på tårna och inte pissar bort skattepengar felaktigt.
Citera
2022-10-30, 23:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Känns det som att jag är där?

Jag arbetar med många som har den typen av demens. Men visst, jag kan sakna sjukdomsinsikt likt de flesta av de jag arbetar med.

Nej, utan jag förklarade vilka fall som kan komma ifråga för sjukersättning. Många tar bara fel ansökan utan att riktigt veta att det är olika saker fast de ska söka sjukpenning. Jag tänkte att det var det du hade gjort eftersom du skrev sjukersättning.
Citera
2022-10-31, 06:32
Medlem
Doubts avatar
Nej det är inte mycket ni kan göra, dina föräldrar får betala tillbaka. Att FK tog flera år på sig att uppmärksamma felet gör inte att det inte behöver betalas tillbaka.
Men om ni kontaktar dom kan ni eventuellt ta fram en avbetalningsplan istället för att betala en klumpsumma om det är svårt att få fram pengarna på ett bräde.
Citera
2022-10-31, 06:39
Medlem
Ibland undrar jag om det verkligen är så många som tror att så fort man skickat in något digital till en myndighet, kommun etc. Så är alla deras system sammankopplade och robotiken sköter allt och läser av allt därefter.

Någonstans där bakom sitter troligen en person som behöver hjälp av en annan person och möjligen flera system i slutändan för att få fram all denna information. Som t.ex att Försäkringskassan skulle observerat det redan med 2016 deklaration.
Citera
2022-10-31, 07:38
Medlem
Den ökade inkomsten verkar ha kommit från AMF. AMF är ett "privat" företag, inte någon myndighet. De rapporterar inte inkomst till Försäkringskassan. Det är upp till den som söker ett bidrag att uppdatera sin ansökan vid varje förändring av inkomsten.

Tyvärr är det här himla besvärligt för vanliga människor, föräldrarna är inte ensamma om att ha missat att ändra ansökan och få återbetalningskrav.

En ändring som Försäkringskassan gjort är att försöka snabba på processen, det har varit alltför lång tid. Men det krävs som sagt att deklarationen är klar för att det skall gå att jämföra inkomst mot hur mycket ersättning som personen har rätt till.
Citera
2022-10-31, 15:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Känns det som att jag är där?

Jag arbetar med många som har den typen av demens. Men visst, jag kan sakna sjukdomsinsikt likt de flesta av de jag arbetar med.

Nä, men du skrev att du sökt sjukersättning, vilket lät konstigt så jag gav en förklaring på när missbruk kan kvalificera till sjukersättning.
Annars är det ju fråga om sjukpenning fast många lägger inte märke till distinktionen och kan råka söka sjukersättning för två veckors influensa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in