• 1
  • 2
2022-10-30, 20:08
Medlem
Försäkringskassan har skickat återbetalning krav av bostadstillägg till mina föräldrar, det enda som jag tycker ser jäkligt skumt ut, är att dem kräver tillbaka bostadstillägget från 2015-2021. Dec 2014 ansökte mina föräldrar bostadstillägg, juni 2015 betalar AMF ut pensionspengar som ligger sparad för min pappa fram till 2021 maj, juni 2021 får min pappa en slut betalning från AMF. Nu alltså 7 år senare blir både mina föräldrar återbetalningsskyldig till FK, vilket jag tycker låter väldigt konstigt i mina öron. FK får deklaration från Skatteverket vilket kan visa att min pappa har fått mer betalt första året och redan vid 2016 borde mina föräldrar bli återbetalningsskyldiga. Men det är vad jag tycker o tänker. Nu till min fråga, finns det något jag kan göra?
Citera
2022-10-30, 20:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrat från: Fk
/ Moderator
Citera
2022-10-30, 20:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Nu till min fråga, finns det något jag kan göra?
Det ska finnas information om hur man gör för att överklaga i kravet. Hur som, Förvaltningsrätten gäller.
Citera
2022-10-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det ska finnas information om hur man gör för att överklaga i kravet. Hur som, Förvaltningsrätten gäller.

Vad menar du med "förvaltningsrätten gäller"?
Citera
2022-10-30, 20:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vad menar du med "förvaltningsrätten gäller"?
De överklagar dit.

https://www.domstol.se/om-sveriges-d...ingsdomstolar/
Citera
2022-10-30, 20:34
Medlem
Citat:
De överklagar dit.

https://www.domstol.se/om-sveriges-d...ingsdomstolar/

Vad är det jag ska överklaga, att FK 7 år senare skickar återbetalnings krav? Enligt mig ska ju mina föräldrar betala tillbaka vilket dem anser det också, men frågan är ju varför man 7 år senare väljer att skicka och inte 1-2 år senare?
Citera
2022-10-30, 20:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vad är det jag ska överklaga, att FK 7 år senare skickar återbetalnings krav? Enligt mig ska ju mina föräldrar betala tillbaka vilket dem anser det också, men frågan är ju varför man 7 år senare väljer att skicka och inte 1-2 år senare?
Okej, trodde du ville överklaga beslutet.

Varför tar du upp det här om du anser att allt är okej?
Citera
2022-10-30, 20:37
Medlem
Citat:
Okej, trodde du ville överklaga beslutet.

Varför tar du upp det här om du anser att allt är okej?

Allt är ju inte okej då man skickar 7 år senare för en bostadstillägg som betalades ut 7 år sen, jag fattar att man skickar något år senare då deklarationen o sånt kommer in i efterhand men 7 år? Det är väll lite o ta i.
Citera
2022-10-30, 20:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Allt är ju inte okej då man skickar 7 år senare för en bostadstillägg som betalades ut 7 år sen, jag fattar att man skickar något år senare då deklarationen o sånt kommer in i efterhand men 7 år? Det är väll lite o ta i.
Det är faktiskt okej. Trist, men okej.
Citera
2022-10-30, 20:59
Medlem
De har helt enkelt undersökt och funnit inkomsten feldeklarerad vid ansökan om bostadstillägg. De har väl utökat kontrollen då de funnit att det är vanligt att folk fuskar.
Citera
2022-10-30, 21:07
Medlem
Citat:
Det är faktiskt okej. Trist, men okej.

Jag förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De har helt enkelt undersökt och funnit inkomsten feldeklarerad vid ansökan om bostadstillägg. De har väl utökat kontrollen då de funnit att det är vanligt att folk fuskar.

Full förståligt, inte för att mina föräldrar älskar att fuska till sig pengar, det konstiga var att 7 år senare dyker ett brev upp för att betala något som var vid 2015, det är vad vi tycker är jäkligt skumt bara.
Citera
2022-10-30, 21:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Om man vill överklaga Försäkringskassans beslut har man dock bara ett par månader på sig. Kan tycka att det borde vara lika åt båda håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in