Citat:
Ursprungligen postat av
Mullret
För slippa bli rånad på mobilen och tillhörande likvider i min primära bank skaffade jag Mobilt BankID till en mindre bank med tillhörande swish och kreditkort. Maximal exponering vid rånrisk några K.
Till min primära bank räcker det med BankID på kort, plus det är 1000 ggr säkrare.
Sedan gick jag in och raderade inloggningen i min primära bank med Mobilt BankID. Kollade med deras kundtjänst det skulle fungera. Vilket det gjorde, men Mobilt BankID slutade fungera överallt.
Någon som råkat ut för samma sak, eller fått en lösning på problemet?
Poängen jag önskar är att kunna selektera vilka banker som skall acceptera Mobilt BankID.
Med en e-legitimation som Mobilt BankID så kan man göra en mängd olika saker.
I Sverige så finns det cirka 100 banker och en förövare som kommer åt din E-legitimation kan ta lån i ditt namn i valfri av dessa banker. Att du skulle lyckas spärra dig i alla dessa 100 st är orimligt dessutom så kommer det ett par nya banker varje år.
Den som har din e-legitimation kan skriva över din villa på någon annan eller skriva över din bil så att du inte längre är formell ägare för dessa. Vidare så kan man säga upp ditt lägenhetskontrakt så att du blir bostadslös. Eller beställa en mängd varor på kredit och teckna massor av dyra abonnemang.
Man kan göra en oerhört stor skada om man kommer åt någons mobila BankID. Därför är det superviktigt att man har låst mobilen ordentligt så att ingen förövare kommer in i telefonen och om de ändå lyckas komma in så ska de inte klara av att knäcka koden till BankID.
Lämna därför aldrig någonsin ut koder till någon inte ens din sambo. Blir denne förbannad på dig kan det ju sluta med att du blir ruinerad på köpet.
Att blockera en enskild bank tror jag är svårt och vinsterna tror jag är begränsade med tanke på det som jag skrivit ovan.