2022-10-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Ja det var samma länk jag postade.. Ett litet uppvaknande för alla som tror det är lätt att köra en F1..

Rajamäki har den Williams FW29 som kördes av Nico Rosberg 2007 men med Ford motor istället för Toyota.

Lite tamare således än både den från Top Gear och dagens galna F1-bilar.

Men likväl går det undan som fan
Citera
2022-10-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av titanbult
en f1 bil är förvånansvärt lätt att köra fort med , med all elektronik som sitter i de som hjälper till en hel del

det jag tvekar över , som ovan f1 testförare hinner du inte lära känna bilen nått vidare innan varven tar slut och du verkligen får varvtider att minnas för livet .

så , ja jag skulle hugga en testkörning , men skulle före försöka få lite annan träning i ryggen i annan formelbil

Du menar att avsaknad av ESC och ABS ska ses som förenklande omständigheter?

Nu är väl denna "upplevelse" en gammal bil så den kan vara från en era då det fanns.

Nej det är inte lätt för gemene man att köra en F1 bil. Folk i allmänhet kommer knappt runt en gokart-bana utan att spinna på en medioker tid.
Citera
2022-10-31, 16:12
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ataturken
Varför är det så svårt att köra dessa bilar?

Kan ge några punkter:

*du startar från stillastående, och då sitter kopplingen på ratten (paddlar) som du långsamt släpper upp, och kopplingen har *noll* force feedback, du utför handlingen i blindo.

*du måste hålla höga varvtal hela tiden, det är inte som en vanlig motor där du börjar lågt och går genom växeln, du ska hålla optimal RPM hela tiden.

*varje gång du "axar" upp i fart går du genom hela växellådan på några sekunde, detta är muskelminne du måste träna upp.

*och när du saktar ner ska du alltså bromsa *i sista sekund* innan svängen, och då går du ner genom lådan till växel 1 eller 2 beroende på kurvans fart, vilket också är muskelminne, men mycket svårare.

Det är väl en grund. Sen så blir nacken väldigt trött särskilt i F1 bilar för nybörjare pga g-krafterna, vilket försvårar ytterligare.
Du måste lära dig bromsa med vänsterfoten, ytterligare något som måste tränas in.

Det här är väl det svåraste:
Du måste lära dig ge gas *väldigt* gradvis precis efter kurvans spets, och ger du bara lite för mycket gas tappar änden greppet och du snurrar av banan. Då får du börja om, med jobbiga kopplingen i bästa fall, annars får dom komma och hjälpa dig på banan igen.

Just det, open-wheel bilar har inget ABS-system, så bromsar du för hårt, låser du däcken och sladdar iväg.
Det tar åratal att maximera inbromsning utan ABS-system.
Senast redigerad av RickRozay 2022-10-31 kl. 16:14.
Citera
2022-10-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Kan ge några punkter:

*du startar från stillastående, och då sitter kopplingen på ratten (paddlar) som du långsamt släpper upp, och kopplingen har *noll* force feedback, du utför handlingen i blindo.

*du måste hålla höga varvtal hela tiden, det är inte som en vanlig motor där du börjar lågt och går genom växeln, du ska hålla optimal RPM hela tiden.

*varje gång du "axar" upp i fart går du genom hela växellådan på några sekunde, detta är muskelminne du måste träna upp.

*och när du saktar ner ska du alltså bromsa *i sista sekund* innan svängen, och då går du ner genom lådan till växel 1 eller 2 beroende på kurvans fart, vilket också är muskelminne, men mycket svårare.

Det är väl en grund. Sen så blir nacken väldigt trött särskilt i F1 bilar för nybörjare pga g-krafterna, vilket försvårar ytterligare.
Du måste lära dig bromsa med vänsterfoten, ytterligare något som måste tränas in.

Du måste lära dig ge gas *väldigt* gradvis precis efter kurvans spets, och ger du bara lite för mycket gas tappar änden greppet och du snurrar av banan. Då får du börja om, med jobbiga kopplingen i bästa fall, annars får dom komma och hjälpa dig på banan igen.

Just det, open-wheel bilar har inget ABS-system, så bromsar du för hårt, låser du däcken och sladdar iväg.

Det där låter riktigt svårt!
Citera
2022-10-31, 16:35
Medlem
HipToBeSquares avatar
För att få ut något av en formel 1 bil måste man ha massvist med timmar bakom ratten. En dag med en formel 1 bil räcker inte och man kommer knappt våga växla upp till några högre växlar.

Jag hade snarare lagt mina pengar på en billigare bil t.ex. formel 4 för att få mer tid bakom ratten så att man träna upp sig.

Jag vet inte till vem dessa 28400 SEK för några varv riktar sig till. Kanske folk som redan håller på med racing och vill testa hur en F1 bil känns. För en total nybörjare skulle det vara bortkastade pengar så länge man inte är en superrik jetsettare som vill skryta om att man kört formel 1.
Citera
2022-10-31, 16:41
Medlem
Citat:
Kan ge några punkter:

Nu blev det väldigt mycket desinformation här:

1. Nej man blir startad av en pull-ATV. Man släpper bara kopplingen när de tutar att man har rätt fart för att hoppa igång. Sen ör det bara att gasa.
2-3. Nejdå, den är ganska snäll på varvtalet också. Bra vrid som gör att det funkar bra och sedan har de ställt ner varvstoppet rejält så man växlar i praktiken nära varvstoppet när shiftlighten blinkar. Krävs inget muskelminne. Man behöver bara reagera på shiftlighten. Inte så svårt.
4. Korrekt är att komma ihåg rätt växel vid nedväxlingar är lite knöligare men det är typ 4 kurvor om man räknar karusellen som en kurva så det är inte direkt svårt att komma ihåg. Dessutom ser man ju vilken växel man har i och hör på varvtalet. Och missar man lite är det ingen fara det heller
5. Lite jobbigt med G-krafterna är det men jag tyckte accelerationen och vibrationerna var jobbigare än kurvorna.
6. Nej varför skulle man bromsa med vänsterfoten om man inte känner för det? Det gör man snarast med framhjulsdriven bil för att ställa upp den. Det gick alldeles utmärkt att bromsa med högerfoten.
7. Jag upplevde ingen som helst problem med upplåsning utan ABS. Men jag körde väl för sakta
Citera
2022-10-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
För att få ut något av en formel 1 bil måste man ha massvist med timmar bakom ratten. En dag med en formel 1 bil räcker inte och man kommer knappt våga växla upp till några högre växlar.

Jag hade snarare lagt mina pengar på en billigare bil t.ex. formel 4 för att få mer tid bakom ratten så att man träna upp sig.

Jag vet inte till vem dessa 28400 SEK för några varv riktar sig till. Kanske folk som redan håller på med racing och vill testa hur en F1 bil känns. För en total nybörjare skulle det vara bortkastade pengar så länge man inte är en superrik jetsettare som vill skryta om att man kört formel 1.

Nybörjarna verkade ha roligt ändå.

Men annars har du rätt i att man bör ha lite erfarenhet. Jag var den ende där som hade licens. Men jag har ju bara kört trackdays ändå. En riktig racingförare har nog inte så mycket glädje av det då man bara kör typ 40% av Anderstorp och har en massa koner för att visa idealspåret.
Men jag tyckte det var väldigt kul hursomhelst.
Citera
2022-10-31, 17:14
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu blev det väldigt mycket desinformation här:

1. Nej man blir startad av en pull-ATV. Man släpper bara kopplingen när de tutar att man har rätt fart för att hoppa igång. Sen ör det bara att gasa.
2-3. Nejdå, den är ganska snäll på varvtalet också. Bra vrid som gör att det funkar bra och sedan har de ställt ner varvstoppet rejält så man växlar i praktiken nära varvstoppet när shiftlighten blinkar. Krävs inget muskelminne. Man behöver bara reagera på shiftlighten. Inte så svårt.
4. Korrekt är att komma ihåg rätt växel vid nedväxlingar är lite knöligare men det är typ 4 kurvor om man räknar karusellen som en kurva så det är inte direkt svårt att komma ihåg. Dessutom ser man ju vilken växel man har i och hör på varvtalet. Och missar man lite är det ingen fara det heller
5. Lite jobbigt med G-krafterna är det men jag tyckte accelerationen och vibrationerna var jobbigare än kurvorna.
6. Nej varför skulle man bromsa med vänsterfoten om man inte känner för det? Det gör man snarast med framhjulsdriven bil för att ställa upp den. Det gick alldeles utmärkt att bromsa med högerfoten.
7. Jag upplevde ingen som helst problem med upplåsning utan ABS. Men jag körde väl för sakta

Inte desinformation, *spekulation* heter det, är du ordblind?

Mitt inlägg riktade sig mer åt hur en F1 bil körs av proffs, och då har du ingen "pull-atv", "nedställt varvstopp", och du behöver VISST mycket mer muskelminne, än vanlige Svensson behöver, du är ju själv banförare, alltså börjar du inte själv från noll!
Jag har aldrig hört talas om F1 förare som bromsar med högerfoten, bilarna är så trånga att dom måste ha givit dig en ombyggd bil, annars har F1 kärrorna kanaler för varje ben att gå ner i.
Sen hade dom väl gjort din bil enklare och bromsa med, inte heller autentiskt!
Citera
2022-10-31, 17:34
Medlem
Citat:

Mitt inlägg riktade sig mer åt hur en F1 bil körs av proffs, och då har du ingen "pull-atv", "nedställt varvstopp", och du behöver VISST mycket mer muskelminne, än vanlige Svensson behöver, du är ju själv banförare, alltså börjar du inte själv från noll!
Jag har aldrig hört talas om F1 förare som bromsar med högerfoten, bilarna är så trånga att dom måste ha givit dig en ombyggd bil, annars har F1 kärrorna kanaler för varje ben att gå ner i.

Men snälla du. Hela tråden gäller event som Rajamäki håller på Anderstorp.
Det har ju ingenting med att göra hur "F1 bilar körs av proffs"
Du tror väl inte på fullt allvar att en eventarrangör skulle släppa in nybörjare i en helt original F1-bil

Jag fattar vad du menar med muskelminne men jag har kört både manuellt växlade bilar liksom paddellådor med lite olika elektroniska hjälpmedel. Det finns manuella med "blip" t ex för att slippa tå-häl (inte min starka sida) En robotlåda har ofta smarta funktioner som ser till att lägga i "nästa" växel och växlar ibland på varvstoppet om man säger till den. Jag brukade välja bort det för att kunna välja att ligga på varvstoppet.
Men man får så mycket hjälp att man knappt behöver agera själv.

Denna F1 hade en riktig sekvensiell låda som inte hade annan hjälp än shiftlight. Men det räcker ju utmärkt för uppväxling. Bara att trycka ner gasen och dra i paddeln när det lyser rött framför ögonen.
Nedväxling är som sagt lite knepigare men det finns alltså bara 4 kurvor att lära sig på den mindre banan på Anderstorp.

Gemene man (och jag) är fetare än F1 förare så stolen var extra bred. Men resten av sittbrunnen är original och det gick utmärkt att få plats.
Pedalstället är omgjort med fotkoppling (det är handkoppling original) så det är snarast mindre plats än original.
Inga problem att bromsa med högerfoten som sagt.

Skulle tro att bromsarna också var modifierade för de bromsade fint även när de var kalla (vilket är ett större problem än avsaknad av ABS)
Citera
2022-10-31, 17:41
Medlem
Citat:

Vad ingen force feedback i kopplingen? Har man det på vanliga bilar eller? Nej.

Biljäveln rör på sig. Där har du din "force feedback".
Citera
2022-10-31, 19:06
Medlem
CygneRouges avatar
Vad har du kört innan?

Du måste stega dig upp för att kunna förstå vilket UFO en F1-bil faktiskt är.

Jag har kört Formel Renault. Jag skulle inte sätta mig i en F1-bil, utan att gå via någonting mitt emellan först.
Citera
2022-10-31, 20:31
Medlem
CompressorVanes avatar
Hörde en som kvaddade en sådan. Det blev dyyyrt!

Damen hade köpt körningen åt gubben sin, tror det var på Mantorp. Han körde av och skrotade bilen… Kan ha varit Frenzens bil. Det var på P3 för ett antal år sedan där man fick höra av sig om det dyraste man förstört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in