2022-10-30, 13:19
Medlem
Niggwards avatar
[/b]Jag finner inte en bra plats för tråden och skulle uppskatta att den hamnar rätt.[/b]

Är det bara jag som blir nedringd av UK flera gånger i veckan? Detta började för någon månad sedan och det börjar spåra ur. Nya nummer och jag blockerar flera konstant.

Någon annan som blir nerringd av UK? Har ni någonsin svarat?

Exempel:

+353 Cork, Irland

+44 Thetford, England

+44 Glasgow Skottland

+44 London, England

+44 Portsmouth

Jag förstår ju att det är någon form av bedrägeri, men varför just nu och hur får man stopp utan att byta nummer? Är det indier som öppnat upp call center i UK nu eller vad är det frågan om
Citera
2022-10-31, 17:33
Moderator
Maviels avatar
Får troligtvis bättre svar efter en flytt.

Ämnen som inga andra forum handlar om --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem

/Moderator
Citera
2022-10-31, 18:58
Medlem
Jag fick hjälp i tråden" Storbritannien byta ringsignal".
Citera
2022-11-02, 10:04
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
[/b]Jag finner inte en bra plats för tråden och skulle uppskatta att den hamnar rätt.[/b]

Är det bara jag som blir nedringd av UK flera gånger i veckan? Detta började för någon månad sedan och det börjar spåra ur. Nya nummer och jag blockerar flera konstant.

Någon annan som blir nerringd av UK? Har ni någonsin svarat?

Exempel:

+353 Cork, Irland

+44 Thetford, England

+44 Glasgow Skottland

+44 London, England

+44 Portsmouth

Jag förstår ju att det är någon form av bedrägeri, men varför just nu och hur får man stopp utan att byta nummer? Är det indier som öppnat upp call center i UK nu eller vad är det frågan om
Ja, även jag har blivit uppringt av diverse nummer i UK och även andra länder. I början gjorde jag som jag brukar: när det ringer så svarar jag utan att speciellt kolla varifrån samtalet kommer. Då märkte jag dock att dessa uppringningar resulterar i tystnad i luren, ingen säger någonting. Numera kollar jag noga först varifrån samtalet kommer innan jag svarar. Är det ett mysko nr. från t.ex. UK så svarar jag inte.
Citera
2022-11-02, 10:11
Medlem
Ett samtal per vardag från UK sedan år 2018. Alltid nya genererade nummer. Fick ett tips här på flashback av användaren BitterGammalGubbe om hur nummer blockas. Skapa en kontakt och lägg in nummer +044* (asterisken ska vara med) på block.

Har inte hunnit prova själv om det funkar då jag inte har en sådan lur.
Citera
2022-11-02, 12:40
Medlem
Nej, du är verkligen inte ensam (och från andra länder för den delen) om UK-samtalen, de haglar in och även från Norge har börjat på sistone samt några landsnummer jag inte känner igen (de verkar dock, i stor grad, autoblockeras av Google i mitt fall i.a.f som tur är).

MoraStenars tips är väldigt hjälpsamt emot detta problem och fungerar finfint, förutsatt att man inte har ett behov utav att kunna ta emot legitima samtal från UK.
Då får man dessvärre blockera varje enskilt nummer eller vitlista godkända samtal och blockera resterande (den enklare metoden).

Rapportera varje samtal (ska finnas en funktion för detta om du avisar samtalen eller går genom historikmenyn och väljer rapportera spamsamtal i kontextmenyn bredvid samtalet) så de hamnar med i Google/Apples spamfilter så gör du oss alla en tjänst

Det verkar inte bättre än att de vill få hela UK att framstå som ett enda stort störande callcenter och att svara bör undvikas till varje pris (kan tillkomma kostnader, även om din operatör bör kunna hjälpa dig med det).
Citera
2022-11-02, 14:57
Medlem
swebarbs avatar
Kan det vara om crypto ? hört om att det är nån scam dom ringer och påstår man har konto på nån crypto tjänst och ville veta hur kommer det sig det är inaktivt eller nåt sen om man säger man inte har eller säger det låter som scam så hotar dom med goverment o lägger på... men det är kanske nån annan scam men oavsett blocka alltid dessa nummer så slipper man sånt.

Annars prova kontakta operatören om dom kan blocka UK nummer från att ringa dig kanske
Citera
2022-11-02, 15:07
Medlem
Låter som ett wangiri scam.. Det är en "bot" som försöker få dig att ringa tillbaka och du betalar de dyra avgifterna

Citat:
Wangiri callback fraud är en form av International Revenue Share Fraud (IRSF) där bedragare tjänar en vinst genom att på konstgjord väg öka trafiken till internationella premiumnummer (IPRN) eller dyra destinationer.

Aldrig vart snabb nog att svara då det är typ en halv rigning.. Blockera numret och kontakta din operatör.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-02 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in