2022-10-30, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Nu ska man väl kanske inte ha allt förstora förhoppningar till att de journalister som jobbar nattskiftet kan använda sig av korrekta medicinska termer.
Troligtvis var de livlösa dvs saknade puls/andning.

Det ser inte direkt ut som några som tillfälligt svimmat på denna video:
https://twitter.com/prateekpratap5/s...vv7YEEMHyimQ4A
Fruktansvärt otrevlig video. Döda unga människor överallt och där dom förgäves försöker rädda livet på dom med HLR. Måste vara en hemsk död att klämmas ihjäl i en folkmassa och känns sig helt maktlös i situationen.
Citera
2022-10-30, 04:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Varför firar dårarna Halloween? Det är i grunden en keltisk tradition som inte har några rötter i Asien. Nykolonialismen har gått för långt och måste stoppas. För övrigt är det givetvis en tragisk händelse men den hade inte hänt om inte tokstollar från västvärlden hade lurat på dem den.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-10-30 kl. 04:25.
Citera
2022-10-30, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Varför firar dårarna Halloween? Det är i grunden en keltisk tradition som inte har några rötter i Asien. Nykolonialismen har gått för långt och måste stoppas. För övrigt är det givetvis en tragisk händelse men den hade inte hänt om inte tokstollar från västvärlden hade lurat på dem den.

Jadu, varför firar många svenskar det? Ska bara Irland och Skottland fira det?

Skall bara ursprungsländerna fira julafton och andra högtider?
Citera
2022-10-30, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Let me introduce you
Gabriel, say hello to soros globalism
Citera
2022-10-30, 05:29
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Usch vilken jävla tragedi, bara unga människor ser det ut som..
Detta är i klass när muslimerna mördade människor i Paris..
På tal om muslimer så brukar väl detta ske varje år i Mecka, brukar vara rätt välpackat under pilgrimsfärderna.
Citera
2022-10-30, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Let me introduce you
Gabriel, say hello to soros globalism
Skulle vilja påstå att det handlar mer om kapitalism än globalism.
Citera
2022-10-30, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sorl
Skulle vilja påstå att det handlar mer om kapitalism än globalism.
halloween - amerikansk skitkultur.

Alla, eller de flesta lander har sina traditionella hogtider som motsvarar varandra, saledes har man i ost-asien sin egen seriosa hogtids variant.i oktober manad.

”halloween” ar perverterat trams fran usa
Citera
2022-10-30, 06:29
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Den svenska statstelevisionen SVT toppar ettan med ett hela tre (3) minuter långt Eyewitness News close-up-in-ya-face-filmat inslag med unge herr Hamlet Tajje Willlough by som beskrivs som svensk och som till professionen fotomodell. Hr Hamlet säges för tre veckor sedan flyttat till Seoul City och firade Halloween med vänner på en bar runt hörnet ifrån vad som blev Dödens Gränd.

Källa, artikel-länk: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hamlet-26

Våra tankar och böner, är med offrens anhöriga.
Citera
2022-10-30, 07:05
Medlem
Madagascars avatar
Vad borde de göra i Seoul för att undvika att det här ska hända igen? Vilka åtgärder bör de vidta?

Stänga smala gränder!? Förbjuda halloween!? Glesa ut mängden med barer klubbar!?
Senast redigerad av Madagascar 2022-10-30 kl. 07:16.
Citera
2022-10-30, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Ungefär som när folk blir ihjälklämda på festivaler och dylikt antar jag? 9 st dog på Roskilde 2000 har jag för mig. Och här var det hundratusentals som trängdes tydligen så det är klart att det drog upp siffran.

Här var en intressant lista över andra liknande incidenter. Der har hänt betydligt fler gånger än vad jag trodde. Och varför gör man inte något åt Mekka/Mina där det inträffat många gånger, senast dog 2400+!!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...es_and_crushes
Citera
2022-10-30, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Helt jävla sjukt.

Men någon får upplysa mig om dagens HLR? minns för länge sedan när jag fick utbildningen så var det hjärta i kombination med lungor (dvs du trycker in luft med din mun i personens lungor).

Det enda jag ser är hjärtmassage? är det bara så man gör idag?

---edit

Iofs i mitt fall vart det ju mestadels drunkningsolyckor.. och det är kanske det som är skillnaden nu när jag tänker efter...

På vår senaste HLR-kurs på jobbet var instruktionerna fortfarande att ge bröstkompressioner tillsammans med inblåsningar. Skillnaden denna gång jämfört med förra gången jag gick motsvarande kurs för några år sedan på jobbet var att instruktionen nu var att inte blåsa in luft lika hårt..utan mer eller mindre bara andas vanligt/lugnt/lätt in i den hjälpbehövandes mun.
Citera
2022-10-30, 07:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suspiria88
Här var en intressant lista över andra liknande incidenter. Der har hänt betydligt fler gånger än vad jag trodde. Och varför gör man inte något åt Mekka/Mina där det inträffat många gånger, senast dog 2400+!!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...es_and_crushes
Här är en lång intressant artikel om den katastrofen och "crowd control" generellt:

https://www.vanityfair.com/news/2018...e-history-hajj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in