2022-11-05, 13:29
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Inte "rätteligen" som i rättvist utan som en nödvändig konsekvens av handlingar.
Det är ren mekanik. A leder till B, och det gäller nu som då.

Jesaja säger bara att det kommer att gå åt helvete för Babylonierna. På sitt dramatiska sätt. Månen ska sluta lysa och bebisarna ska dö etc etc. Han tar sig den poetiska friheten att måla upp alla möjliga hemskheter han kan komma på för att göra en poäng. Det betyder inte att Gud vill att vi ska släcka månen.

Citat:
De kommer från fjärran land, långt bortifrån himlaranden, Herren och hans vredes verktyg. De skall ödelägga hela jorden. Jämra er, ty Herrens dag är nära, den kommer med våld från den Väldige

Detta citat innebär att Jesaja påstod att krossandet av spädbarn var Guds vilja.

se "våld FRÅN den Väldige".

Det enklaste sättet att lösa denna fråga är att konstatera att Jesaja inte alls talade Guds ord, utan att han var en människa som gjorde ett misstag när han skrev ner detta.

Varför skulle Gud ge oss ett budord "du skall icke mörda" och en naturlig moraluppfattning om att spädbarn är oskyldiga, men sedan beordra och sanktionera mord av spädbarn och våldtäkt av kvinnor?

Varför skulle han skapa en moraluppfattning och sedan själv utlysa den händelsekedja som leder oss till att strida mot den? Varför skulle han ge Babylon, och sedan Romarriket, makten över det folk som han påstås ha valt? Tesen om en första orsak och en objektiv källa till moral är riktig, men vissa människor har förvrängt den och lagt till ytterligare detaljer som inte är rimliga.

Om det nu är så att Israelerna är det utvalda folket, varför har de då lidit så mycket? Varför har Gud inte skyddat dem mer? Om det är på grund av att våra världsliga förhållanden inte spelar någon roll, varför behövs det då en profetia om att det utvalda folket ska bli härskare över världen? Men om världsliga förhållanden spelar roll, varför har Gud då så ofta godkänt främmande styre över dem?

Vad jag menar när jag säger "godkänt" i detta sammanhang är åtminstone att Gud är allsmäktig, och därmed har kontroll över alla händelser. Därmed är alla misslyckade judiska uppror, med katastrofala förluster, inklusive Bar Kokhbas revolt, något som godkänts av Gud. Hur ska man se på det?
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-05 kl. 14:00.
Citera
2022-11-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Med den logiken förtjänar väl alla döden? Om ett spädbarn har tillräckligt med synd för att förtjäna döden, så har givetvis alla andra människor det också.
Ja och nej. Sedan syndafallet saknar alla som föds Guds härlighet. Eva hade syndat, och inget syndfritt kan komma ur en som syndat. Därför behöver alla Guds nåd och Kristi syndoffer. Problemet med barn är att se växer upp och får lära sig att göra det onda.

Och Herren kände den blidkande lukten, och han sade till sig själv: »Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, . för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppsåt . Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort. 1Mos 8:21

Alltså är de förbannade från födseln trots att de inte begått någon synd. Så varför dödade Gud inte Adam och Eva och ersatte de med ett Erik och My? För att Gud hade gett de befallningen att föröka sig och uppfylla jorden innan de syndade, och allt som Herren säger måste hända, annars kan Gud anklagas för att ljuga, och att hans ord inte blir utfört. Därför kommer Gud inte att förstöra de onda vid hans återkomst förrän vi har uppfyllt jorden. Hela skapelsen får lida för den lille fjanten satans lögn.
Citera
2022-11-05, 17:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen

Detta citat innebär att Jesaja påstod att krossandet av spädbarn var Guds vilja.

se "våld FRÅN den Väldige".

Det enklaste sättet att lösa denna fråga är att konstatera att Jesaja inte alls talade Guds ord, utan att han var en människa som gjorde ett misstag när han skrev ner detta.

Man kan föreställa sig att Gud är en princip och att Jesaja använde sin fantasi för klä sin text i biblisk dramatik, som sig bör. Han kunde ha formulerat sig precis hur som helst. Det jag menar är att poängen, som jag tycker är tydlig nog, är det viktiga. Misstag skulle jag därför inte säga direkt.
Men jag håller med om att han tappar mig lite vid krossandet av spädbarn. Det säger nog mer om Jesaja än om Gud. Bibeln är skriven av människor trots allt. Jag tror att en definition av "Guds ord" skulle vara bra att ha tillhands, innan man går vidare i ärendet.

Citat:
Varför skulle Gud ge oss ett budord "du skall icke mörda" och en naturlig moraluppfattning om att spädbarn är oskyldiga, men sedan beordra och sanktionera mord av spädbarn och våldtäkt av kvinnor?
Jag är fortfarande inte med på var du hittar ett direkt moraliskt incitament att begå grymheterna ifråga.
Är det inte bara så att Jesaja relaterar till de värsta grymheter han kommer på för att dramatisera, som sagt? Det var ju ingen historisk händelse han redogjorde för, utan en uppenbarelse som han fick. Var det inte så?
Glöm inte att budorden kan ses som en manual för civilisationsbygge och rör relationer med din nästa. Inte din fiende. Ifrågasätter du dödande i krig eller självförsvar?
Tror du att Mose eventuella manual för krigsföring innehöll budet "du skall icke dräpa"? Nej, uppenbarligen inte. Tänk på massakern på Midjans folk. Leddes av samme Moses som lärde oss att inte dräpa. Här får man alltså ha två tankar i huvudet samtidigt och inse att det finns vänner och det finns fiender. Problematiskt kanske, absolut. Sedan kom Jesus dock och lärde oss att älska våra fiender.

Citat:
Varför skulle han skapa en moraluppfattning och sedan själv utlysa den händelsekedja som leder oss till att strida mot den? Varför skulle han ge Babylon, och sedan Romarriket, makten över det folk som han påstås ha valt? Tesen om en första orsak och en objektiv källa till moral är riktig, men vissa människor har förvrängt den och lagt till ytterligare detaljer som inte är rimliga.
Om Guds lag är en manual för hur man lever ett rättfärdigt liv eller upprätthåller en civilisations stabilitet så ger den ändå inga garantier för att man inte utsätts för yttre fiender.

Citat:
Om det nu är så att Israelerna är det utvalda folket, varför har de då lidit så mycket? Varför har Gud inte skyddat dem mer? Om det är på grund av att våra världsliga förhållanden inte spelar någon roll, varför behövs det då en profetia om att det utvalda folket ska bli härskare över världen? Men om världsliga förhållanden spelar roll, varför har Gud då så ofta godkänt främmande styre över dem?
Det kostar ju lite att ligga på topp, men i det stora hela så är väl redan judarna härskare över världen enligt vissa.

Citat:
Vad jag menar när jag säger "godkänt" i detta sammanhang är åtminstone att Gud är allsmäktig, och därmed har kontroll över alla händelser. Därmed är alla misslyckade judiska uppror, med katastrofala förluster, inklusive Bar Kokhbas revolt, något som godkänts av Gud. Hur ska man se på det?
Gud kan ha "kontroll över alla händelser" och vara "allsmäktig" i egenskap av ontologisk primitiv. Det har inget att göra egentligen med något mer jordnära som politik. Gud gav människan en fri vilja trots allt. Har inte evolutionen också "kontroll över alla händelser"? Jag tror att det är ett uttryck för Guds hierarkiska position bara, beskrivet på typiskt mänskligt manér. Som när Jesaja skriver om Gud.
Men vad vet jag.
Citera
2022-11-06, 10:59
Medlem
Psykonaut-s avatar
Gissa Bibelcitatet tävling.
Kan ni denna?

Bäst de satt där i godan ro omringades huset av männen i staden, en samling skurkar.

De bultade på dörren och ropade till den gamle som ägde huset: »Skicka ut mannen du har i ditt hus, vi skall ligga med honom.« Värden gick ut till dem och sade: »Bröder, jag ber er, gör inte något så ont. Den här mannen är gäst i mitt hus. Ni får inte begå ett sådant nidingsdåd. Men här finns min dotter, som är orörd, och hans bihustru.

Låt mig skicka ut dem, så kan ni utsätta dem för vad ni vill. Men mot den här mannen får ni inte begå ett sådant nidingsdåd.« Männen vägrade att lyssna på honom. Hans gäst tog då sin bihustru och skickade ut henne till dem.

Och de låg alla med henne, och de våldtog henne hela natten ända till morgonen. Först i gryningen lät de henne gå. Fram på morgonen kom kvinnan tillbaka. Hon föll ihop vid dörren till den gamles hus, där hennes man befann sig.

Där blev hon liggande tills det var ljust. På morgonen steg hennes man upp, öppnade dörren och gick ut för att fortsätta resan. Då fick han se sin bihustru ligga vid dörren med händerna på tröskeln. »Res dig upp, vi skall ge oss i väg«, sade han. Men han fick inget svar. Han lyfte upp henne på åsnan och begav sig hemåt.

När mannen kom hem hämtade han en kniv och tog sin bihustrus kropp och styckade den i tolv delar, som han sände ut till hela Israel.
Männen han sände i väg skulle säga till alla i Israel: »Har något liknande skett alltsedan Israel drog ut ur Egypten och fram till i dag? Begrunda detta, håll rådslag och säg er mening!«
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in