2022-10-29, 13:38
Medlem
Av bekvämlighetsskäl ska du absolut skaffa egen tvättmaskin-och torktumlare. DU väljer när du ska tvätta och slipper vara beroende av när det finns lediga tider i tvättstugan.
Citera
2022-10-29, 13:50
Avstängd
Förbannade storstadstöntar. Skyll er själva att ni bor på 20 kvm.
Citera
2022-10-29, 13:57
Medlem
Cindells avatar
Jag googlade på dina specifikationer och gissar att det är en sådan här du funderar på. Det är absolut värt att ha en egen riktig tvättmaskin av bekvämlighetsskäl men misstänker starkt att den där plastbaljan i min länk inte håller så bra kvalitet. Den är mer tänkt som temporär lösning för husvagnar och liknande.
Senast redigerad av Cindell 2022-10-29 kl. 14:04.
Citera
2022-10-29, 13:59
Medlem
Har man råd ich plats självklart. Man kan tvätta när man vill och ingen kan ta ens tid/saker samt man sparar tid på att springa fram och tillbaka.
Citera
2022-10-29, 14:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag googlade på dina specifikationer och gissar att det är en sådan här du funderar på. Det är absolut värt att ha en egen riktig tvättmaskin av bekvämlighetsskäl men misstänker starkt att den där plastbaljan i min länk inte håller så bra kvalitet. Den är mer tänkt som temporär lösning för husvagnar och liknande.
Reagerar på det här.
Vår mini tvättmaskin kommer med en dränerings slang, den gör att man lätt kan tömma allt vattnet efter man tvättat. Det tillkommer också en speciell slang för att kunna föra vatten.
Tror man ganska snart tröttnar på att fylla och tömma maskinen manuellt. Och hur tusan fungerar det med sköljningen? Kan man köra på högre temp än vad vattnet man manuellt tillför har?

Känns mer som en tvättmaskin till dockhuset.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-29 kl. 14:11.
Citera
2022-10-29, 14:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Sist jag bodde i lägenhet hade jag egen maskin och tillgång till tvättstuga. Det blev den egna maskinen nästan varje gång förutom om jag ville tvätta lakan och kunna torktumla.

Nackdelen med att tvätta i lägenheten är ju att behöva upplåta plats i hemmet för att hänga tvätt. När man tvättar i tvättstuga tumlar man eller hänger i torkrum och sen är allt klart. Hemma visar erfarenheten att tvätten kan bli kvar på torkställningen i många dagar…

Skaffa elektrisk torkställning? Avsevärt billigare än torktumlare och har man mycket tvätt, som exvis småbarnsfamilj, så blir det mindre tid med fuktig luft som kyler rummen.
Citera
2022-10-29, 14:46
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det är absolut bekvämt och smidigt med egen tvättmaskin om det sedan är värt det beror på. Har själv en maskin som tar 7kg tvätt samt torkskåp. Tycker dock det är smidigare med tvättstugan, sällan problem att hitta tider. Betydligt bättre maskiner, oslagbart torkrum, torktumlare, mangel osv.
Citera
2022-10-29, 14:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Har man råd ich plats självklart. Man kan tvätta när man vill och ingen kan ta ens tid/saker samt man sparar tid på att springa fram och tillbaka.

Och hygienaspekten. Om grannen kört sin träningsklädertvätt på 40° och du kör på 60° utan klorin strax efter så är det stor risk att du har levande bakterier som dör först vid 70°.

Nu är visserligen jag en sån som kan få för mig att klorinbada grönsaker som jag misstänker kunnat bevattnats med flodvatten men det ovan gör mig nästan illamående av bara tanken.
Citera
2022-10-29, 15:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och hygienaspekten. Om grannen kört sin träningsklädertvätt på 40° och du kör på 60° utan klorin strax efter så är det stor risk att du har levande bakterier som dör först vid 70°.

Nu är visserligen jag en sån som kan få för mig att klorinbada grönsaker som jag misstänker kunnat bevattnats med flodvatten men det ovan gör mig nästan illamående av bara tanken.
Sånt handlar om fobi, inte om hygien.

Och vilken temperatur tror du ts tänkta tvättmaskin klarar av? Hur mycket bakterier lär inte växa i den plastlådan?
Citera
2022-10-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
En sak med en allmän tvättmaskin, då förutom macklet att ränna runt med kläder och passa tider.

Vem använde den publika tvättmaskinen innan dig, vad var det för skit på kläderna?

Tänk dig nedkissade nedbajsade kläder, tänk dig kläder som är hårt fyllenedspydda, bara som exempel, sedan du med dina kläder direkt efter.

Lycka till!

Moderna tvättmaskiner har ett särskilt sköljprogram av denna anledning. Man börjar med att skölja av trumman och tvättmedelsfacket i 4-5 minuter innan man stoppar in sina egna kläder i maskinen.
Citera
2022-10-29, 15:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Moderna tvättmaskiner har ett särskilt sköljprogram av denna anledning. Man börjar med att skölja av trumman och tvättmedelsfacket i 4-5 minuter innan man stoppar in sina egna kläder i maskinen.
Våra supermoderna Electrolux-maskiner där användaren inte ens behöver fylla på tvätt- och sköljmedel har inte den funktionen.

Man kastar in tvätten, väljer program och sedan väger den och doserar.
Citera
2022-10-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Våra supermoderna Electrolux-maskiner där användaren inte ens behöver fylla på tvätt- och sköljmedel har inte den funktionen.

Man kastar in tvätten, väljer program och sedan väger den och doserar.

Är du säker på det? Finns ju ganska många program att bläddra igenom. Gäller så klart bara maskiner för allmänna tvättstugor och inte hemmabruk. Min tvättstuga har Electrolux med sånt sköljprogram jag beskrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in