2022-10-29, 15:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Att kasta flera tusingar på kläder som kan försvinna i tvättstugan även i privat område eller kasta flera tusen på el och vatten?
Vem har kalkylerat färdigt på:
Tvättmaskin ca: 2000kr
El utan tvättmaskin ca 700kr/mån
3,6kg tvätt ca 2ggr i veckan

Färg: vit och blå
Material: Plast
Mått: 57,5x 65x 34cm (Bx Dx H)
Strömförsörjning: 220-240V~, 50/60Hz
Tvättkraft: 240W
Centrifugeringskraft: 120W
Tvättkapacitet: 3,6kg
centrifureringskapacitet: 2kg
Med en 5 minuters timer för centrifugeringscykel och en 15 minuter timer för tvättcykeln
Inklusive slangar och lock
Med två lock som man kan öppna individuellt
Som en tumregel kan du tänka att en tvätt tar 1 kWh.

Vad är det för tvättmaskin du tittat på? Är den verkligen bara 34 cm hög? En vanlig maskin brukar vara ca 90 cm hög. Och 15 minuter timer för tvätt? Det låter som nån maskin som man ska ha med sig i sin husbil.

Lite konstigt med att den tar 3,6 kg tvätt men bara kan centrifugera 2 kg. Det innebär att man måste stanna maskinen och plocka ut hälften av tvätten innan centrifugeringen startar.
Citera
2022-10-29, 15:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är du säker på det? Finns ju ganska många program att bläddra igenom. Gäller så klart bara maskiner för allmänna tvättstugor och inte hemmabruk. Min tvättstuga har Electrolux med sånt sköljprogram jag beskrev.
Jag är väldigt säker. Det ser ut att vara dessa maskiner.

Möjligt att just den funktionen är borttagen. Den går i alla fall inte att välja. https://tvattstuga.se/electrolux-professional-w565h-tvattmaskiner
Citera
2022-10-29, 15:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Lite konstigt med att den tar 3,6 kg tvätt men bara kan centrifugera 2 kg. Det innebär att man måste stanna maskinen och plocka ut hälften av tvätten innan centrifugeringen startar.
Och vilken vikt går man efter? Torr tvätt som man stoppar in väger betydligt mer när den ska centrifugeras.
Citera
2022-10-29, 15:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Sånt handlar om fobi, inte om hygien.

Och vilken temperatur tror du ts tänkta tvättmaskin klarar av? Hur mycket bakterier lär inte växa i den plastlådan?

Inte i den maskinen men generellt. Har man litet badrum kanske man kan klämma in en vanlig maskin i köket? Men en liten husvagnsmaskin tvättar man väl bara sin egna familjs tvätt i, man får alltså inte grannens fartrand från cykelbyxorna på sitt örngott?

Det är inte fobi. Vanligt diskmedel tar det mesta genom att enzymerna bryter ned cellväggar på bakterier men diskmedel är inte bra in att använda i tvättmaskiner (om man inte älskar bubblor överallt). Djuravföring som gödslar åkrar rinner ofta ned i förbipasserande floder och det kan innehålla bakterier som ehec och salmonella vars cellväggar inte förstörs och dör av diskmedel. Men sallad vill man inte skölja i hetvatten om man vill ha den krispig.
Citera
2022-10-29, 15:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Och vilken vikt går man efter? Torr tvätt som man stoppar in väger betydligt mer när den ska centrifugeras.
Man får verkligen hoppas att det avses 2 kg torr tvätt. Annars får man centrifugera en tröja i taget.
Citera
2022-10-29, 15:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Man får verkligen hoppas att det avses 2 kg torr tvätt. Annars får man centrifugera en tröja i taget.
Är faktiskt inte säker. Får intrycket av att det är en leksakstvättmaskin.

När det står "för husbilen och studentrummet".
Citera
2022-10-29, 15:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är inte fobi. Vanligt diskmedel tar det mesta genom att enzymerna bryter ned cellväggar på bakterier men diskmedel är inte bra in att använda i tvättmaskiner (om man inte älskar bubblor överallt). Djuravföring som gödslar åkrar rinner ofta ned i förbipasserande floder och det kan innehålla bakterier som ehec och salmonella vars cellväggar inte förstörs och dör av diskmedel. Men sallad vill man inte skölja i hetvatten om man vill ha den krispig.
Okej, jag förstår. Men jag lovar dig att du inte kommer att få salmonella av att tvätta din tisha i en tvättmaskin som din granne tvättat sina kalsonger i. Om du nu inte tänkt att tugga på dom.

Är ganska säker på att risken för skadliga bakterier är betydligt större i leksakstvättmaskinen i trådstarten än i en gemensam professionell tvättmaskin.

Såg du ens vilka temperaturer man kunde använda i trådstartens tvättmaskin? Fekalier och blod exempelvis, tvättar man först i kallt vatten (förtvätt kallas det), fanns ens den möjligheten i den maskinen?
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-29 kl. 16:00.
Citera
2022-10-29, 16:10
Medlem
En tvättmaskin som kan värma vatten har ett värmeelement som drar upp mot 2 kW vilket inte leksaken som TS har hittat.
Iofs finns det moderna maskiner som kopplas till både varm och kallvatten men även dom behöver värmeelement för nå temperatur över 60 grader.
Citera
2022-10-29, 17:24
Medlem
Citat:
Okej, jag förstår. Men jag lovar dig att du inte kommer att få salmonella av att tvätta din tisha i en tvättmaskin som din granne tvättat sina kalsonger i. Om du nu inte tänkt att tugga på dom.

Är ganska säker på att risken för skadliga bakterier är betydligt större i leksakstvättmaskinen i trådstarten än i en gemensam professionell tvättmaskin.

Såg du ens vilka temperaturer man kunde använda i trådstartens tvättmaskin? Fekalier och blod exempelvis, tvättar man först i kallt vatten (förtvätt kallas det), fanns ens den möjligheten i den maskinen?

Jo jag såg det men mitt svar var generellt på rågan om det är värt att ha egen tvättmaskin.
Covid virus kräver också 70° för att dö, så om du tvättar på 60° som står på tvättråden till sängkläder i bomull kan du snarka in grannens covid.
En professionell tvättmaskin har också en tank/kar som håller vatten som trumman med tvätten snurrar runt i. Det blir rätt mycket gunk i dessa, än mer i en maskin som används flera ggr dagligen och där hudavlagringar, skräp, damm och kalk inte ens får torka ur som i en maskin som enbart används av ett hushåll. Även en egen maskin bör köras för rengöring desinfektion ett par ggr/år. God hälsa är inte dålig ekonomi.
Citera
2022-10-29, 17:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jo jag såg det men mitt svar var generellt på rågan om det är värt att ha egen tvättmaskin.
Covid virus kräver också 70° för att dö, så om du tvättar på 60° som står på tvättråden till sängkläder i bomull kan du snarka in grannens covid.
En professionell tvättmaskin har också en tank/kar som håller vatten som trumman med tvätten snurrar runt i. Det blir rätt mycket gunk i dessa, än mer i en maskin som används flera ggr dagligen och där hudavlagringar, skräp, damm och kalk inte ens får torka ur som i en maskin som enbart används av ett hushåll. Även en egen maskin bör köras för rengöring desinfektion ett par ggr/år. God hälsa är inte dålig ekonomi.
Covid smittar inte vid tvätt i sextio grader. Använder man tvättmedel räcker lägre temperatur. Påstår du något annat får du banne visa mig riktigt god evidens för det.

God hälsa är inte detsamma som fobi.
Använder man tvättmedel kan man tvätta vid lägre grader, men även höga temperaturer inaktiverar viruspartiklarna. Åsa Melhus rekommenderar minst 60 grader.

– Viruspartiklarnas proteiner koagulerar då, som när man kokar ägg, säger hon och förtydligar att de då inte längre kan infektera en.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-tv%C3%A4ttar-du-kl%C3%A4der-f%C3%B6r-att-minska-risken-f%C3%B6r-coronasmitta-1.27706148
"Risken att coronavirus smittar via tvättmaskiner eller ytor i en gemensam tvättstuga bedöms liten. Var och en tvättar sin egen eller sin familjs tvätt och oftast nyttjar man tvättstugan en och en i taget. Om tvättstugan däremot kan nyttjas av flera personer samtidigt är det viktigt att det finns rutiner för hur trängsel kan minskas. Det är också viktigt med en god handhygien och att man tvättar händerna noggrant efter hantering av smutsig tvätt."
Åsa Melhus är professor i klinisk bakteriologi vid Uppsala universitet och överläkare vid Akademiska sjukhuset.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-29 kl. 17:36.
Citera
2022-10-29, 17:32
Medlem
Citat:
Skaffa elektrisk torkställning? Avsevärt billigare än torktumlare och har man mycket tvätt, som exvis småbarnsfamilj, så blir det mindre tid med fuktig luft som kyler rummen.
Låter smart, får fundera på det om jag hamnar i lägenhet igen 🙂
Citera
2022-10-29, 17:43
Medlem
Citat:
Covid smittar inte vid tvätt i sextio grader. Använder man tvättmedel räcker lägre temperatur. Påstår du något annat får du banne visa mig riktigt god evidens för det.

God hälsa är inte detsamma som fobi.

Jag har möjligt bacillskräck men det är inte detsamma som fobi. Fobi är när man har en rädsla för att något orealistiskt ska hända.

Virus kräver typiskt över 60° för att dö

"... Viruset har svårare att överleva i torr omgivning. Dessutom dör ett virus i tvöttmaskinen vid höga temperaturer.

Kan jag skydda mig mot coronavirus genom att bada bastu ofta?
Överläkare Asko Järvinen, HUS: Nej. Virus överlag dör i temperaturer över 60 grader
... "
https://svenska.yle.fi/a/7-1449457
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-10-29 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in