• 1
  • 2
2022-10-28, 19:02
Medlem
Brukar göra skinkstek med salt o peppar i stekgryta, bryna och sedan färdigsteka på låg värme.
Vad tror ni om en som ligger i typ mariad? köpte på lidl på extrapris i veckan.

Behöver den slatas/kryddas extra eller bara brassa på?
Tycker ni det är bättra att göra skinkstek i ugnen?
Citera
2022-10-28, 19:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag hade kört den i ugn satt på omkring 150C tills dess att innertempen är någonstans runt 73-74C, och sedan så hade den fått vila i tio-femton minuter innan jag skär upp den.
Citera
2022-10-28, 19:34
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jag hade kört den i ugn satt på omkring 150C tills dess att innertempen är någonstans runt 73-74C, och sedan så hade den fått vila i tio-femton minuter innan jag skär upp den.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Brukar göra skinkstek med salt o peppar i stekgryta, bryna och sedan färdigsteka på låg värme.
Vad tror ni om en som ligger i typ mariad? köpte på lidl på extrapris i veckan.

Lågtempa den i lergryta. Mummelimums. I med en massa rotisar. MASSA!

Lök är grejen.
Citera
2022-10-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Är det lock på i ugnen eller fritt i en form?
Citera
2022-10-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Lågtempa den i lergryta. Mummelimums. I med en massa rotisar. MASSA!

Lök är grejen.
Kanske ska testa lergryta men oklart var jag gömt den.. inte så ofta man använder den
Citera
2022-10-28, 19:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Rulla in skinkan i alu-folie.
Eftersom det är en utländsk skinka samt en "redan marinerad" skulle jag nog köra den till närmare 70.
(För att minska risken för dålig mage).

My 2 cents.
Citera
2022-10-28, 20:02
Medlem
Eastwings avatar
Lägg den på grillen ca 8 st briketter och grilla den långsamt.
Citera
2022-10-28, 20:42
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Fritt i form, eller ännu hellre på galler. Glöm inte att lägga ett bläck/en form under steken bara. Man slipper ju göra ren ugnen lika mycket då!
Citera
2022-10-29, 08:48
Medlem
Lergryta röstar jag också för . Så jäkla gott
Citera
2022-10-29, 13:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Står det inget tillagningsförslag på förpackningen?

Annars är mitt förslag 170 grader i ugnen (Celcius såklart) upp till 70 grader i innertemperatur. I öppen form så du får stekyta. Du kan absolut bryna steken innan du slänger in den i ugnen.

När köttet är klart lindar du in det i aluminiumfolie och låter det vila medans du gör sås och dukar.

Häll sedan en trea eller femma riktig vispgrädde (inte vispad grädde) i spadet som blivit från steken. Vispa så det blir såsigt. Smaksätt med salt och vitpeppar. Gör det på spisen, så en rostfri form är bäst. Annars kan du hälla spadet i en kastrull.

När du kommit så långt kan du eventuellt späda såsen med mer spad från den vilande steken. Sila spadet innan du börjar koka ihop om det ska vara lite fint.

Vanlig kokt potatis fungerar utmärkt till om du bara gör rejält med sås. Och så något grönt, typ gröna bönor.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-29 kl. 13:53.
Citera
2022-10-29, 14:56
Medlem
Köttet är svenskt.
Svea Lantkött från Svenska gårdar.

Min gamla morsa steker allt i stekgryta på spisen, bryner och sedan långsam stekning. Salt och pepper inget mer. Ser den ut att steka torrt så i med lite vatten, skyn tilll sås.
Man ser inte många sådana recept på nätet..

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Står det inget tillagningsförslag på förpackningen?

Annars är mitt förslag 170 grader i ugnen (Celcius såklart) upp till 70 grader i innertemperatur. I öppen form så du får stekyta. Du kan absolut bryna steken innan du slänger in den i ugnen.

När köttet är klart lindar du in det i aluminiumfolie och låter det vila medans du gör sås och dukar.

Häll sedan en trea eller femma riktig vispgrädde (inte vispad grädde) i spadet som blivit från steken. Vispa så det blir såsigt. Smaksätt med salt och vitpeppar. Gör det på spisen, så en rostfri form är bäst. Annars kan du hälla spadet i en kastrull.

När du kommit så långt kan du eventuellt späda såsen med mer spad från den vilande steken. Sila spadet innan du börjar koka ihop om det ska vara lite fint.

Vanlig kokt potatis fungerar utmärkt till om du bara gör rejält med sås. Och så något grönt, typ gröna bönor.
Kör nog på detta 170 grader i ugn och steken i en form som noterat, men ska man ha någon lök, morot eller annat i formen?

Kör man i lergryta som jag för övrigt hittade -Rumpfelkopf tror jag den heter då måste man bryna innan gissar jag
Citera
2022-10-29, 15:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Min gamla morsa steker allt i stekgryta på spisen, bryner och sedan långsam stekning. Salt och pepper inget mer. Ser den ut att steka torrt så i med lite vatten, skyn tilll sås.
Man ser inte många sådana recept på nätet..
Det funkar lika bra att steka i stekgryta på spisen, kräver bara lite mer koll.
Citat:
Kör nog på detta 170 grader i ugn och steken i en form som noterat, men ska man ha någon lök, morot eller annat i formen?
Nu fanns det ju lite svamp och sånt med, tror det räcker gott och väl.

Fläskstek är otroligt tacksamt, svårt att misslyckas med, men stekyta och inte för hög innertemperatur tycker jag nog är viktigt. Hellre ett par grader för lågt. Och att verkligen låta det vila. Det hinner inte ens bli ljummet på tjugo minuter. Och om det skulle råka bli det så är såsen och det övriga varmt.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-29 kl. 15:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in