• 1
  • 2
2022-10-28, 12:42
Medlem
Kortslutning i batteriet?
Tur att ingen blev innebränd pga. av en brinnande eslparkscykel.

En elsparkcykel fattar eld och en lägenhet utryms.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...and-stockholm/
Polisen biträder räddningstjänsten med bland annat trafikavspärrning på Tappvägen i
Mariehäll efter att en elsparkcykel fattat eld i en lägenhet. Räddningstjänsten evakuerade
fem personer från lägenheten via balkongen.
De undersöks av ambulans på platsen men
är inte i behov av att föras till sjukhus. - Det finns inga misstankar om brott.
Senast redigerad av ATOR 2022-10-28 kl. 12:54.
Citera
2022-10-28, 12:46
Medlem
Fan vad bra Säkert någon kina modell.
Senast redigerad av Bekannelse 2022-10-28 kl. 12:57.
Citera
2022-10-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Fan vad bra

Att räddningstjänsten evakuerade fem personer från lägenheten via balkongen, eller vad
Citera
2022-10-28, 12:59
Medlem
Citat:
- Det finns inga misstankar om brott.
Det borde det vara om elspark och laddare inte är CE-märkt.
Citera
2022-10-28, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kom inte dragandes med något CE-märkning du framstår bara som dum. Behöver inte vara CE-märkt
Citera
2022-10-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATOR
Att räddningstjänsten evakuerade fem personer från lägenheten via balkongen, eller vad

Jag ändrade min text, men det är säkert en kina modell. som inte har godkänd laddare.

Bra att ingen skadades.
Citera
2022-10-28, 13:09
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Kom inte dragandes med något CE-märkning du framstår bara som dum. Behöver inte vara CE-märkt
CE-märkning sätter vilket jävla bolag som helst på för att få sälja i EU. Ingen eller mycket liten kontroll. Det är en idiotgrej som nån högbetald fåntratt i EU hittat på. Jag har framför mig en liten pryl från Kina som är en helt vanlig reseadapter för olika kontakter i världen. Folk sätter in dem & glömmer bort dem & jag hittar dem & tar undan dem. Livsfarlig!

Gör man ett par felaktiga handgrepp så har man fulla 230 V genom kroppen, ut i t.ex. det element man håller i för att böja sig ner & plocka upp denna.

Glömde OnT. Att de inte själva slet loss sparken & skickade ut den på balkongen istället för att de själva skulle stå därute
Citera
2022-10-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Jag ändrade min text, men det är säkert en kina modell. som inte har godkänd laddare.

Bra att ingen skadades.

e lugnt.

Trodde de fem personerna mixtrat med en hyrsparkcykel först, men det hade nog polisen sett, säkert en importerad variant.
Citera
2022-10-28, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
CE-märkning sätter vilket jävla bolag som helst på för att få sälja i EU. Ingen eller mycket liten kontroll. Det är en idiotgrej som nån högbetald fåntratt i EU hittat på. Jag har framför mig en liten pryl från Kina som är en helt vanlig reseadapter för olika kontakter i världen. Folk sätter in dem & glömmer bort dem & jag hittar dem & tar undan dem. Livsfarlig!

Gör man ett par felaktiga handgrepp så har man fulla 230 V genom kroppen, ut i t.ex. det element man håller i för att böja sig ner & plocka upp denna.

Glömde OnT. Att de inte själva slet loss sparken & skickade ut den på balkongen istället för att de själva skulle stå därute
Har du aldrig sett en brinnande elsparkcykel? Inget man direkt kastar ut på balkongen
Citera
2022-10-28, 13:32
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Har du aldrig sett en brinnande elsparkcykel? Inget man direkt kastar ut på balkongen
Nä det har jag ju förvisso inte men brinner handtagen också?
Citera
2022-10-28, 13:51
Bannlyst
Citat:
Allting brinner och det är inte som ett stearinljus utan det är stora lågor. Eld är farligt håll dig undan
Citera
2022-10-28, 13:57
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej men det är aggressivt fräsande/sprutande brand likt en svetslåga - och röken från brinnande litiumbatterier är direkt livsfarlig och tas upp av huden, går genom kläder osv. Blir till florvätesyra vid kontakt med hud/organ - det räcker med ett enda andetag för att få permanenta lungskador eftersom den inandade röken blir till syra väl i lungorna, klart dödligt.
Citat:
Men samtidigt är det en mycket farlig syra som kan orsaka svåra skador om vi exponeras för den utan erforderligt skydd.

Fluorvätesyra (kemisk beteckning HF) är både starkt frätande och giftig. Förutom svåra brännskador kan den också orsaka skador på vitala inre organ (hjärta, lever, njure) vilket kan leda till livshotande tillstånd.

Fluorvätesyra består av den frätande vätejonen (H+) och den giftiga Fluorid jonen (F–) och verkar därigenom på två sätt (se bild nedan). Syran fräter sönder det skyddande hudlagret och öppnar på så sätt upp för den giftiga fluoridjonen att tränga in i kroppen. Väl inne i kroppen binder fluoridjonerna till sig bl.a. kalcium och rubbar på så sätt funktionen hos de vitala organen. Fluorvätesyra är alltid farligt oavsett koncentration.
https://www.medicalcare.se/fluorvatesyra/

Här har du för övrigt en övervakningskamera som filmar just en elscooter som batteriet fattar eld på vid laddning. Är det någonting du vill ta upp och bära på?
https://www.youtube.com/watch?v=wY6jnL3oUDw
Senast redigerad av frange 2022-10-28 kl. 14:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in