2022-10-27, 23:26
Medlem
LemPicas avatar
Jag fick en notis från vården idag om att om man är över 30 år behöver man en påfyllnadsdos av vaccin mot difteri, kikhosta och stelkramp.
Stelkramp tog jag för några år sedan i samband med hundbett, difteri är ju väldigt ovanligt i Sverige så det lämnar kikhosta kvar.
Jag hade kikhosta som barn och undrar om man kan få det flera gånger i livet?
Och kikhosta som vuxen, vad är riskerna med det?
Behöver man bry sej om det egentligen?
Jag har allergisk astma om det har någon betydelse angående kikhosta.

Önskar svar från folk som faktiskt vet, t ex utbildad vårdpersonal eller liknande.
Gissa kan jag göra själv 😉
Citera
2022-10-27, 23:56
Medlem
a-mortals avatar
Läs på vaccinets produktblad.
Citera
2022-10-28, 00:03
Medlem
KlappMungons avatar
Att du fått brev om dessa tre vacciner beror med all sannolikhet på att det är ett s k DPT-vaccin man använder, dvs det är vaccin mot Difteri, kikhosta och stelkramp i samma spruta.

Kikhosta behöver du egentligen inte för din egen skull. Det tar man som vuxen främst för att skydda små bebisar i omgivningen.

Stelkramp är viktigt att vara skyddad mot men det är rätt mycket "overkill" i praktiken. De enda som lyckas få stelkramp är de som är helt ovaccinerade eller möjligen fått nån enstaka spruta i barndomen. Du har ju dessutom redan fått påfyllnadsdosen.

Troligen har du fått en påfyllnadsdos även mot difteri i samband med att du fick stelkrampsvaccin vid hundbettet. Man använder vanligen en sk "DiTE"-booster när man ger stelkrampsvaccin, dvs det är vaccin även mot Difteri i sprutan.

Bäst är att du tar reda på vad du fick för spruta vid hundbettet, det skall stå nånstans i journalen. Sedan kan du fråga "vaccinsköterskan" på vårdcentralen om du verkligen behöver nån mer spruta nu.
Citera
2022-10-28, 00:10
Medlem
LemPicas avatar
Tack, det var ett utförligt svar !
Jag skall absolut kolla mer exakt vad för vaccin jag fick i samband med hundbettet.
Det nämndes ingenting om att det var någon mix, men är det legio så kanske sköterskan inte tänkte på att nämna det.
Angående kikhosta och vaccin för barns skull, jag kan alltså få kikhosta igen och då är det inte så farligt för min del utan snarare för eventuella barn jag möter?
I så fall är det fullt rimligt att ta cocktailen.
Tack för dina tips.

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Att du fått brev om dessa tre vacciner beror med all sannolikhet på att det är ett s k DPT-vaccin man använder, dvs det är vaccin mot Difteri, kikhosta och stelkramp i samma spruta.

Kikhosta behöver du egentligen inte för din egen skull. Det tar man som vuxen främst för att skydda små bebisar i omgivningen.

Stelkramp är viktigt att vara skyddad mot men det är rätt mycket "overkill" i praktiken. De enda som lyckas få stelkramp är de som är helt ovaccinerade eller möjligen fått nån enstaka spruta i barndomen. Du har ju dessutom redan fått påfyllnadsdosen.

Troligen har du fått en påfyllnadsdos även mot difteri i samband med att du fick stelkrampsvaccin vid hundbettet. Man använder vanligen en sk "DiTE"-booster när man ger stelkrampsvaccin, dvs det är vaccin även mot Difteri i sprutan.

Bäst är att du tar reda på vad du fick för spruta vid hundbettet, det skall stå nånstans i journalen. Sedan kan du fråga "vaccinsköterskan" på vårdcentralen om du verkligen behöver nån mer spruta nu.
Citera
2022-10-28, 13:34
Medlem
Det finns numera inget rent stelkrampsvaccin. Det som finns är antingen DiTeKi eller DiTe booster. Så du har antingen fått alla tre redan eller Difteri-Stelkramp (=Tetanus) i samband med hundbettet. Jag gissar på trippeln ändå. Det är liksom onödigt att skippa det ena när man ändå sticker.

Om du är kvinna och funderar på att bli gravid så är rekommendationen numera att man ska ta kikhostevaccin under graviditeten för att barnet ska få med sig lite antikroppar ut i världen i väntan på första vaccinet. Alltså varje graviditet. Så i så fall kan du lika gärna vänta tills grossessen inträder.

Är du man så kan du precis som redan nämnts se till att vara välskyddad mot kikhosta om du har eller ska ha spädbarn hemma, för att minska risken att du blir sjuk och smittar vidare. Tänker du inte vara runt barn så känns det lite sak samma. Du är skyddad mot de två farligare sjukdomarna (minst).

Fundera även på påfyllnad av polio. Kan vara rimligt vid resande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in