Tack, det var ett utförligt svar !
Jag skall absolut kolla mer exakt vad för vaccin jag fick i samband med hundbettet.
Det nämndes ingenting om att det var någon mix, men är det legio så kanske sköterskan inte tänkte på att nämna det.
Angående kikhosta och vaccin för barns skull, jag kan alltså få kikhosta igen och då är det inte så farligt för min del utan snarare för eventuella barn jag möter?
I så fall är det fullt rimligt att ta cocktailen.
Tack för dina tips.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Att du fått brev om dessa tre vacciner beror med all sannolikhet på att det är ett s k DPT-vaccin man använder, dvs det är vaccin mot Difteri, kikhosta och stelkramp i samma spruta.
Kikhosta behöver du egentligen inte för din egen skull. Det tar man som vuxen främst för att skydda små bebisar i omgivningen.
Stelkramp är viktigt att vara skyddad mot men det är rätt mycket "overkill" i praktiken. De enda som lyckas få stelkramp är de som är helt ovaccinerade eller möjligen fått nån enstaka spruta i barndomen. Du har ju dessutom redan fått påfyllnadsdosen.
Troligen har du fått en påfyllnadsdos även mot difteri i samband med att du fick stelkrampsvaccin vid hundbettet. Man använder vanligen en sk "DiTE"-booster när man ger stelkrampsvaccin, dvs det är vaccin även mot Difteri i sprutan.
Bäst är att du tar reda på vad du fick för spruta vid hundbettet, det skall stå nånstans i journalen. Sedan kan du fråga "vaccinsköterskan" på vårdcentralen om du verkligen behöver nån mer spruta nu.