2022-10-28, 00:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Undrar samma sak.
Att köpa en ny fossilbil om 10 år känns i så fall döfött om man sen får skrota den efter tre år.
Måste vara att nya inte får säljas men de som ägs får köra så länge de lever.

Jag tror också det är så, men med tanke på våra idioter till politiker så kan man ju inte veta. Jag vill gärna veta säkert.
Citera
2022-10-28, 03:11
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den som har råd med en ny bil har nog även råd med en begagnad.
Det kommer lätt att finnas begagnade fossilbilar kvar att få tag på till åtminstone år 2050 för alla oss som inte har råd att lägga hundratusentals kronor på en ny bil.

Jag syftar mer till Elektriciteten.
Och inte priserna i sig.

Tillförseln. Leveransen av elektricitet är lätt att kontrollera. Likaså elbilarna. Eller Jaha har du varit lite olydig ? Glömt en P-bot, Låser bilen via nätet. Mmm kul framtid väntar.
Citera
2022-10-28, 07:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror också det är så, men med tanke på våra idioter till politiker så kan man ju inte veta. Jag vill gärna veta säkert.

Nu har de ändrat lite i texten så nu står det NYA fossilbilar förbjuds 2035.
Det är 13 år bort och sen rullar en bil minst 20 år så 2055 så bör många fossilbilar vara borta och bara entusiasterna kvar skulle jag gissa. Vad det kostar att köra dessa törs jag inte tänka på men mycket mer än idag gissar jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=978822

Jag är själv fortfarande inte övertygad av elbilens förträfflighet och miljövänlighet. Minskade utsläpp under färd ja men helt andra utsläpp under produktionen.
Batteriutvecklingen kommer bli otroligt viktig om man nu inte ska satsa på vätgasen istället.
Citera
2022-10-28, 10:06
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Nu har de ändrat lite i texten så nu står det NYA fossilbilar förbjuds 2035.
Det är 13 år bort och sen rullar en bil minst 20 år så 2055 så bör många fossilbilar vara borta och bara entusiasterna kvar skulle jag gissa. Vad det kostar att köra dessa törs jag inte tänka på men mycket mer än idag gissar jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=978822

Jag är själv fortfarande inte övertygad av elbilens förträfflighet och miljövänlighet. Minskade utsläpp under färd ja men helt andra utsläpp under produktionen.
Batteriutvecklingen kommer bli otroligt viktig om man nu inte ska satsa på vätgasen istället.

Hmm. Är det tillverkningen av elbilar som kommer vara värre än användandet av bensindrivna fordon?
Citera
2022-10-28, 10:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Hmm. Är det tillverkningen av elbilar som kommer vara värre än användandet av bensindrivna fordon?

Batterier ska tillverkas och till dessa krävs rätt mycket olika metaller som idag bryts i gruvor där folk skiter i både miljö och arbetsmiljö.
Lägg därtill alla partiklar som kommer bli av däckförslitningar då elbilarna är tyngre och har bättre vridmoment.

Det är säkert fortfarande bättre med elbil men att säga att det ger noll i utsläpp är fel.
Citera
2022-10-28, 10:29
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Batterier ska tillverkas och till dessa krävs rätt mycket olika metaller som idag bryts i gruvor där folk skiter i både miljö och arbetsmiljö.
Lägg därtill alla partiklar som kommer bli av däckförslitningar då elbilarna är tyngre och har bättre vridmoment.

Det är säkert fortfarande bättre med elbil men att säga att det ger noll i utsläpp är fel.
Jaha, nu förstår jag vad du menar.

Det som bekymrar mig är hur flygplan och båtar ska ställas om. Fossila bränslen tar senast slut om 40 år. (Om vi inte hittar mer olja)
Citera
2022-10-28, 10:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Jag syftar mer till Elektriciteten.
Och inte priserna i sig.

Tillförseln. Leveransen av elektricitet är lätt att kontrollera. Likaså elbilarna. Eller Jaha har du varit lite olydig ? Glömt en P-bot, Låser bilen via nätet. Mmm kul framtid väntar.
De som vill använda sina fordon till att begå trafikbrott med får väl cykla i fortsättningen istället då.

Det krävs ganska stora förseelser för att P-vakten skall få låsa fast din bil dessutom. Det räcker inte med 1 obetald P-bot.
Citera
2022-10-28, 10:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Jaha, nu förstår jag vad du menar.

Det som bekymrar mig är hur flygplan och båtar ska ställas om. Fossila bränslen tar senast slut om 40 år. (Om vi inte hittar mer olja)

Vi får lägga ner flygtrafiken och bara köra elflyg på kortare sträckor som de faktiskt säkert kommer klara till 2035.

När oljan tar slut tycks ingen veta men här är några olika utredningar som säger två helt olika saker.
Tänk också på att det inte bara är olja i bränslen utan så mycket mer produkter så skulle oljan ta slut så kommer vi stå med mängder av fler problem än bara att fossilbilar och flyg står stilla. Det används också som råvara till plaster och syntetfibrer.
https://www.so-rummet.se/kategorier/olja#

Enligt denna lite äldre beräkning så tar oljan slut i 2067.
https://www.di.se/artiklar/2014/7/1/da-tar-oljan-slut/

Enligt denna så tar oljan aldrig slut då det hela tiden uppstår ny olja.
https://www.aktuellhallbarhet.se/mil...g-att-ta-slut/
Citera
2022-10-28, 11:27
Medlem
"Passenger vehicle sales in India witnessed a revival in September 2022 after setting an all-time high benchmark of selling 3,55,946 units. In comparison to last month numbers, the numbers are up by 26% as August 2022 recorded a sale of 2,81,210 units."

https://www.financialexpress.com/aut...india/2700405/

hur stor andel batteribilar?

30% år 2030?

ja det beror väl på vad oljepriset blir? om putin säljer billig olja till indien så får vi väl köra mer elektriskt i eu istället för att kompensera?

https://auto.hindustantimes.com/auto...961518638.html
Senast redigerad av klinkerhofen 2022-10-28 kl. 11:52.
Citera
2022-10-28, 12:36
Medlem
HipToBeSquares avatar
Svaret är nej eftersom det finns inte tillräckligt med produktionskapacitet för batterier för att byta ut världens vagnpark till 2035. Det tar 5 år för att få igång en batteriproduktionslinje för nya batterier.

Sedan har vi tunga fordon och där är inte ens eldrift aktuellt eftersom batterierna inte har tillräckligt med kapacitet ännu.
Citera
2022-10-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det ett förbud mot fossilbilar helt och hållet eller är det ett förbud mot att sälja nya fossilbilar?

Definiera fossilbil..
Beror ju på vad man tankat, tankar man tex metanol, vätgas eller etanol så är det inte längre en fossilbil(vad nu det innebär...).
Citera
2022-10-28, 14:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Definiera fossilbil..
Beror ju på vad man tankat, tankar man tex metanol, vätgas eller etanol så är det inte längre en fossilbil(vad nu det innebär...).

Jag tänker mig bensin och diesel bilar/mc osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in