2022-10-27, 21:52
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Elprisområdena finns för att EU krävde det efter att Danmark anmält Sverige till EU. De finns inte för det du skriver. Att det är för liten produktion stämmer i SE3 och SE4, men det beror ju på att S och MP dräpte kärnkraften med ytterligare 17 % effektskatt på toppen 2015. I SE1 och SE2 så är det elöverskott. Dock inte så stort elöverskott att de har kvar det de själva förbrukar efter att EU tvingat dem att exportera 70 %.

"Lina Bertling Tjernberg, professor i elnät på Kungliga tekniska högskolan, var med då elprisområdena infördes 2011 och förklarar varför de finns:

– Man började se problem med flaskhalsar i överföringen av el från Norrland. Då bestämde man att elprisområden skulle införas för att synliggöra var problemen fanns. Det skulle vara ett incitament för att investera i elproduktion där det saknades el.

Syftet var alltså att kraftproducenterna skulle storsatsa i söder och bygga mer elproduktion där. Ett slags grundläggande marknadstänkande, där det blir mer lönsamt att producera där elen ger bättre betalt."

https://www.svd.se/a/Q7ygKW/experter...lopa-elomraden
Professorn i fråga: https://www.kth.se/profile/linab

Citat:
De som snålar på el kan aldrig bli straffade. Varje kWh de sparar slipper de betala för. Det är en 100 %-besparing i egen ficka.

De blir inte direkt straffade, det är sant. Det jag menar är att subventionen minskar incitamentet för att strama åt elkonsumtionen, t ex sänka värmen i huset, investera i en värmepump etc. När vi har elunderskott bör vi gåra åtgärder som stimulerar minskad användning och ökad produktion, inte ökad konsumtion.
Citera
2022-10-27, 21:53
Medlem
Om man nu ska ha ett "skydd" i form av en slags energibidrag så ser väl detta ut att vara det minst dåliga. Att sätta pristak är extremt korkat. Utan en strukturell förändring av systemet och prissättning så är detta "gratis pengar" som gör minimalt med skada/retar upp eco-loonsen från EU.
Citera
2022-10-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bedrövligt. Alla nationalekonomer sliter sitt hår vid det här laget.

https://sverigesradio.se/artikel/nat...todet-helt-fel

Sa man samma sak om det FULLSTÄNDIGT efterblivna stödet från förra regeringen? "Kan driva upp inflationen" Allt driver upp inflationen så länge det inte produceras mer.
Citera
2022-10-27, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om mam tjänar pengar på att ha fastprisavtal varför har inte alla det?

Därför att det aldrig har varit så. Rörligt avtal har alltid varit cirka 20 % billigare. Fastprisavtal är inte billigare nu heller och kommer aldrig att vara billigare.

Däremot skenade ju elmarknaden iväg på ett sjukligt sätt under detta år. De som hade tecknat fastprisavtal sedan tidigare kan därmed ligga under det rörliga dagspriset för kortare eller längre tid. Alla fastprisavtal har dock ett slutdatum. Mitt löpte ut sista augusti och det var inte en chans i världen att jag skulle teckna ett nytt eftersom erbjudandet låg betydligt över det rörliga priset. Jämför nu även Wallenstam som tecknat nytt fast avtal för sina hyresgäster på tre kronor/kWh mot tidigare 40 öre/kWh.

Dessa hyresgäster kommer inte heller att få något elstöd nu eftersom de haft så lågt avtal fram tills det nya träder i kraft. Din fråga antyder att du har noll koll på hur elmarknaden fungerar.
Citera
2022-10-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
"Lina Bertling Tjernberg, professor i elnät på Kungliga tekniska högskolan, var med då elprisområdena infördes 2011 och förklarar varför de finns:

– Man började se problem med flaskhalsar i överföringen av el från Norrland. Då bestämde man att elprisområden skulle införas för att synliggöra var problemen fanns. Det skulle vara ett incitament för att investera i elproduktion där det saknades el.

Syftet var alltså att kraftproducenterna skulle storsatsa i söder och bygga mer elproduktion där. Ett slags grundläggande marknadstänkande, där det blir mer lönsamt att producera där elen ger bättre betalt."

https://www.svd.se/a/Q7ygKW/experter...lopa-elomraden
Professorn i fråga: https://www.kth.se/profile/linab

De blir inte direkt straffade, det är sant. Det jag menar är att subventionen minskar incitamentet för att strama åt elkonsumtionen, t ex sänka värmen i huset, investera i en värmepump etc. När vi har elunderskott bör vi gåra åtgärder som stimulerar minskad användning och ökad produktion, inte ökad konsumtion.

Så egentligen säger du att regeringen bör införa en straffskatt för all elanvändning i det här läget.
Citera
2022-10-27, 21:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrtramparen
Och stora löftet om sänkta bränslepriser verkar stanna vid 1kr/litern.
Nja, tror vi får ett nyval inom kort.
Fast att skatten på bränsle inte kan sänkas speciellt mycket är ju ganska naturligt. För varje minskning av en krona i skatt tappar staten direkta skatteintäkter på cirka 8 miljarder kronor. Det är väldigt stora summor. Vad som verkligen kan driva ned priserna är minskad reduktionsplikt, det är dessutom en reform som kommer både stat och konsument tillgodo eftersom biodrivmedel är en dyrare typ av bränsle.
Citera
2022-10-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Det jag menar är att subventionen minskar incitamentet för att strama åt elkonsumtionen, t ex sänka värmen i huset, investera i en värmepump etc. När vi har elunderskott bör vi gåra åtgärder som stimulerar minskad användning och ökad produktion, inte ökad konsumtion.
Nej med de priser på el idag försöker man minska konsumtionen.
Det ligger i logiken.
Även om den subventioneras till viss del, blir det ju av naturliga skäl dyrare hur mer man använder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Norrlänningar får ingenting, vad tycker ni om det? Ångrar ni att ni röstade på sd och M?

Med tanke på att vårat elpris här i elområde 1 är knappt märkbart högre än normalt så finns det inget att gnälla över. Jag fick mina 6000kr i kompensation i våras trots att den enda månad som var något dyrare än normalt var december, den blev ca 800kr mer än en normal månad. Dessutom har vi alltid lägre energiskatt på vår el så att folket i de södra delarna av landet som faktiskt på riktigt är drabbade får kompensation är fullt rättvist. Jag är mer intresserad huruvida man kommer att hålla sina löften gällande drivmedelspriserna.
Citera
Medlem
Politiker har undertecknat ett idiotiskt elavtal så då ska de ta ansvar och göra som Frankrike där det införts maxpris för elen sedan får politikerna lösa problemet. Maxpriset är ca 2,30 SEK/kWh inklusive nätavgift ! och det är med vår usla växelkurs, också politikernas ansvar.

När ska politikerna ställas inför rätta för att ha förskingrat landets ekonomi ?
Citera
2022-10-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Återigen huvudlös politik. Jag investerar bergvärme för att sänka min förbrukning och därmed kostnader. Och så ska jag betala för apor som whitetrashat sig igenom.

Investera du bara sådär i panik? Det var inte minsta smart. Men läropengar. Dyrt dock.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-10-27 kl. 22:06.
Citera
2022-10-27, 22:03
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Så egentligen säger du att regeringen bör införa en straffskatt för all elanvändning i det här läget.

Det har jag inte uttalat. Jag skrev att man inte borde subventionera elkonsumtion på det här sättet och rikta in sig på specifika geografier, inte att man ska införa en straffskatt på elkonsumtion. Det ena implicerar inte det andra. Jag menar att det som är klokast ur ekonomisk synpunkt är att subventionera produktion eftersom vi har en produktionsbrist i södra Sverige. Anledningen till varför man inte gör det är för att det tar för lång tid. Nu har man förvisso skjutit upp problemet istället med en ev högre inflation till följd.
Citera
2022-10-27, 22:04
Medlem
picapicans avatar
Vad är det för idioti att basera stödet på förra årets förbrukning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in