• 1
  • 2
2022-10-27, 02:55
Bannlyst
Vad använde du dig utav tandkräm förr i tiden, fanns aquafresh, Colgate, Sensodyn eller även Stamtoil på 70 eller 80-talet?

Var det någon tandkräm som ung du alltid älskade extra mycket och vad var dålig och bra tandkräm då?
Citera
2022-10-27, 03:23
Medlem
Awkwardmans avatar
Randig pepsodent önskade man ju sig och fick ibland. Oftast tyvärr konsums Blåvitt.
Citera
2022-10-27, 03:28
Medlem
Stomatol mins jag.
Ljus röd tub. Med texten STOMATOL på sidan.
Om jag får gissa var der 1982.
Citera
2022-10-27, 04:26
Medlem
Soperents avatar
Stomatol, Aquafresh med massa olika färger, Dentosal som det var salt i.
Senast redigerad av Soperent 2022-10-27 kl. 05:25.
Citera
2022-10-27, 05:31
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vad använde du dig utav tandkräm förr i tiden, fanns aquafresh, Colgate, Sensodyn eller även Stamtoil på 70 eller 80-talet?

Var det någon tandkräm som ung du alltid älskade extra mycket och vad var dålig och bra tandkräm då?
Grovkornig Dentosal användes när vi barn sov över hos farmor och farfar. Jag vill minnas att den hade en lätt syrlig smak.
Citera
2022-10-27, 05:33
Av fyra listade tandkrämer så stavar du två fel och sätter gemen på den tredje i början.

On topic så gillade jag Stomatol rätt mycket. Nu kör jag på Willys budgetvariant som är exakt lika bra som dyrare tandkrämer om än med mindre fräschör. Märkligt nog tycker jag att de flesta tandkrämer smakar trevligare om man tar en paus från dem och sedan återgår till dem. Ens smaksinne vänjer sig vid tiden med en viss smak vilket gör tandkrämen tråkigare.
Citera
2022-10-27, 07:00
Medlem
Det fanns en Colgate i början på 2000 som hade örter i sig. Minns inte namnet men den var extremt god.
Citera
2022-10-27, 07:40
Medlem
Vademecum. Har inte sett den på åratal men stark var den, och god.
Citera
2022-10-27, 07:42
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Grovkornig Dentosal användes när vi barn sov över hos farmor och farfar. Jag vill minnas att den hade en lätt syrlig smak.
Den smakade lite salt. Inte alls som andra tandkrämer.
Min morfar använde den.
Citera
2022-10-27, 13:28
Moderator
Jultrollets avatar
Tänk på att listtrådar inte är tillåtna så inlägg där bara tandkrämsnamn skrivs kommer att raderas.

/Moderator
Citera
2022-10-27, 14:23
Moderator
Jultrollets avatar
Av någon anledning minns jag främst Theramed Original, den där gamla sorten med pump, från när jag var liten. Den kan jag sakna emellanåt för smaken var väldigt god och de sorter som finns i butik nu är inte alls samma sak. Vademecum var en pina tyckte jag, så stark att man nästan fick hosta, så den gillar jag fortfarande inte.
Citera
2022-10-27, 14:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l

Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Den smakade lite salt. Inte alls som andra tandkrämer.
Min morfar använde den.
Dentosal finns fortfarande
https://www.apotea.se/dentosal-origi...CABEgJHe_D_BwE
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Av någon anledning minns jag främst Theramed Original, den där gamla sorten med pump, från när jag var liten. Den kan jag sakna emellanåt för smaken var väldigt god och de sorter som finns i butik nu är inte alls samma sak. Vademecum var en pina tyckte jag, så stark att man nästan fick hosta, så den gillar jag fortfarande inte.
Theramed på pump var ju en klassiker. Den var väl randig?
På 90 talet fanns det också en "flytande" tandkräm, jag använde Eucalyptus. Kommer inte ihåg om det var Theramed eller Vademecum? Grön tandkräm i platt "klämflaska".

Nuförtiden använder jag mest Euthymol
https://images.app.goo.gl/J1DC7B7AReaogWEFA
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här