• 1
  • 2
2022-10-26, 21:57
Medlem
Hallå,

Skulle omförhandla lånen nu 25 oktober till 3 månaders rörlig räntan och hade en ränta rabatt på ca 1% så ner från 4% till 3%. Men jag tänkte att jag skulle ringa och diskutera min glömde det.

Så till min förvåning så vart lånet bundet i 3 månader på 4.2% automatiskt utan rabatt. Är det riktigt? Gick från fast 5 års ränta till automatisk 3 månaders.

Går det att ringa å klaga så dom ändrar eller är det kört?
Citera
2022-10-26, 21:59
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskstryparn
Hallå,

Skulle omförhandla lånen nu 25 oktober till 3 månaders rörlig räntan och hade en ränta rabatt på ca 1% så ner från 4% till 3%. Men jag tänkte att jag skulle ringa och diskutera min glömde det.

Så till min förvåning så vart lånet bundet i 3 månader på 4.2% automatiskt utan rabatt. Är det riktigt? Gick från fast 5 års ränta till automatisk 3 månaders.

du är körd.
om 3 månader kan du förhandla på nytt igen, cheer up
Citera
2022-10-26, 22:01
Medlem
Samma hände mig
Citera
2022-10-26, 22:01
Medlem
Det är så det fungerar, man får ligga på och ringa igen och igen och igen.

Alla banker har en avdelning för dessa "räntesamtal" och det tar en massa onödig energi från både kunder och personal hos bankerna. Ingen gillar dessa rabatter egentligen, men svårt att göra sig av med dem av konkurrensskäl.
Citera
2022-10-26, 22:04
Medlem
che3s avatar
Citat:
Hallå,

Du är körd just nu, gör som jag gjorde bad dem dra åt helvetet och sade upp lånet
Citera
2022-10-26, 22:05
Medlem
Livssynslurks avatar
Rabatten är tidsbaserad, så det är bara att ställa larmet och inte glömma bort det till nästkommande period. Att missa är att binda perioden på ny kommande räntesats.
Citera
2022-10-26, 22:08
Medlem
Hamleyss avatar
Det hände mig också.
Inga problem att omförhandla.

Jag har blivit erbjuden 155 punkter på listränta på SEB.
Det är ett skämt, speciellt när banken gör rekordvinster.

Jag funderar på att byta till ICA-banken eller SBAB
Citera
2022-10-26, 22:08
Medlem
Du kan nog glömma att du får någon förändring på din 3 mån ränta.
3 mån är ingenting. Ställ ett alarm och förhandla i tid innan denna ränta går ut.
Citera
2022-10-26, 22:37
Medlem
Begär amorteringsunderlag. Om de är vettiga och vill behålla dig som kund så blir du kontaktad för att förhandla om räntan. Annars tar du dokumentet och går till en annan bank.
Citera
2022-10-26, 22:40
Medlem
Citat:
Hallå,

Nu är det många som sitter och gissar här ser jag.

Du har haft bundet, och har säkert fått ett erbjudande från din bank, men då du inte gjort något aktivt val har det landat på rörligt till listpris. Inga konstigheter så långt.

Du behöver dock inte vänta ut 3 mån innan du kan kontakta banken. Ring dom direkt, så får du din rabatt på rörligt. Det lägger dom in på dagen.

Lycka till
Citera
2022-10-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det hände mig också.
Inga problem att omförhandla.

Jag har blivit erbjuden 155 punkter på listränta på SEB.
Det är ett skämt, speciellt när banken gör rekordvinster.

Jag funderar på att byta till ICA-banken eller SBAB
Antar att det är rörligt? Då har du runt 2,74%, vilket är fruktansvärt bra för att vara SEB. Att byta skulle spara dig ungefär 0,02% som bäst, är det värt besväret, om du nu är nöjd i övrigt? Tror varken SBAB eller Ica kan matcha det.
Citera
2022-10-26, 22:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Antar att det är rörligt? Då har du runt 2,74%, vilket är fruktansvärt bra för att vara SEB. Att byta skulle spara dig ungefär 0,02% som bäst, är det värt besväret, om du nu är nöjd i övrigt? Tror varken SBAB eller Ica kan matcha det.

Det spelar ju ingen roll att det är bra för att vara SEB.
Hypoteket erbjuder 2.69%

Det är såklart värt besväret att byta bank.
Den nya stor-girigheten hos bankerna är osmaklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in